اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

دیدار رئیس جمهور قرقیزستان با رئیس دومای روسیه

رئیس جمهور قرقیزستان با رئیس مجلس دومای روسیه در چارچوب سفر رسمی به این کشور دیدار کرد.

دیدار رئیس جمهور قرقیزستان با رئیس دومای روسیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان با «ویاچسلاو ولودین» رئیس مجلس دومای روسیه در چارچوب سفر رسمی به این کشور در شهر رژف دیدار کرد و همچنین بنای یادبود سربازان قرقیزستانی که در طول جنگ بزرگ میهنی در نبردها در رژف-ویازمسک جان باختند، افتتاح کرد.

در مورد تعدادی از موضوعات همکاری دوجانبه از جمله نقش همکاری بین پارلمانی در تعمیق روابط دو کشور تبادل نظر صورت گرفت.

ولودین ضمن خوشامدگویی به رئیس جمهور قرقیزستان خاطرنشان کرد: روسیه برای روابط با این کشور که ماهیت جامعی دارد، ارزش قائل است.

وی بر اهمیت تقویت بیشتر روابط دوستانه قرقیزستان و روسیه بر اساس اصول اتحاد و مشارکت راهبردی و تداوم تلاش برای توسعه تاکید کرد.

رئیس دومای در عین حال به پویایی مثبت در همکاری‌های دوجانبه به ویژه در حوزه تجاری و اقتصادی اشاره کرد.

رئیس جمهور قرقیزستان خاطرنشان کرد: دیپلماسی پارلمانی جزء لاینفک روابط دوجانبه و ابزار بسیار مهمی برای حفظ و توسعه روابط دوجانبه بین کشورها است.

وی تاکید کرد که به لطف گفت‌و‌گوهای سیاسی غنی و قابل اعتماد بین کشورها، پویایی مثبت در توسعه روابط قرقیزستان و روسیه حفظ می‌شود.

جباراف در این دیدار تاکید کرد که قرقیزستان به طور سنتی اهمیت ویژه‌ای برای تقویت و ایجاد روابط تجاری و اقتصادی با این کشور قائل است. در پایان سال گذشته، گردش مالی تجارت خارجی دو کشور به اوج خود رسید و از مرز 3 میلیارد دلار گذشت. با در نظر گرفتن فرصت‌ها و نیات موجود رساندن گردش مالی تجاری و همکاری‌های سرمایه گذاری به سطوح بالاتر کاملاً واقع‌بینانه است.

در عین حال، ژاپاروف با خرسندی از توسعه همکاری فعال بین دو کشور در چارچوب ادغام اوراسیا یاد کرد.
در سال جاری، در چارچوب ریاست روسیه در اتحادیه اقتصادی اوراسیا قرقیزستان آماده حمایت کامل از ابتکارات طرف روسی است.

در پایان این دیدار طرفین بر توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های سیاسی، تجاری، سرمایه گذاری، فرهنگی و بشردوستانه  توافق کردند.

جباراف و ولودین در این یادبود گل گذاشتند و یاد و خاطره سربازان کشته شده را با یک دقیقه سکوت گرامی داشتند.

بنای یادبود 4 متری گرانیتی به شکل سه قله کوه آلاتو با کلاهک‌های برفی به افتخار سربازان ارتش سرخ و بومیان اتحاد جماهیر شوروی قرقیزستان که در نبرد رژف جان باختند، ساخته شد.

ابتکار نصب بنای یادبود در این زمینه متعلق به طرف قرقیزستان است و توسط طرف روسیه حمایت شد. ساخت این بنای یادبود از جمله با هزینه مردم قرقیزستان هم انجام شد.

رئیس جمهور قرقیزستان با ذکر ارقام و حقایق به سهم هموطنان خود در پیروزی مشترک اشاره و بیان کرد: حدود 400 هزار قرقیزستانی برای جنگ فراخوانده شدند که بیش از 130 هزار نفر از جبهه‌های جنگ برنگشتند. بیش از 150 هزار نفر قرقیز به دلیل شجاعت نشان نظامی دریافت کردند، 74 نفر از آنها قهرمان اتحاد جماهیر شوروی شدند و 21 سرباز نشان افتخار سه درجه را دریافت کردند.

وی به جنبه نمادین این بنای تاریخی اشاره کرد و یادآور شد: در طول جنگ بزرگ میهنی درگیری در منطقه تاقچه رژف-ویازمسک یکی از شدیدترین جنگ‌ها بود. طبق منابع مختلف تا 60 هزار قرقیزستانی در نزدیکی رژف جان باختند. بقایای برخی از آنها توسط گروه‌های جستجو پیدا شد و در گورهای دسته جمعی دفن شدند تا امروز بیش از 4 هزار نفر از بومیان قرقیزستان که در این نبردها جان باختند، شناسایی شده‌اند.

جباراف تاکید کرد که این بنای یادبود به عنوان نمادی از قدردانی ابدی از همه قهرمانانی است که برای آینده‌ای روشن مشترک جنگیدند.

وی سخنان خود را با عبارت حک شده بر روی بنای یادبود به پایان رساند: یاد و شکوه جاودان برای کسانی که در نبردهای میهن در جنگ بزرگ میهنی جان باختند. مرده، اما شکست نخورده است.

در جریان این سفر قرار است مذاکرات دوجانبه با «ولادیمیر پوتین »رئیس جمهور فدراسیون روسیه انجام شود.

روسای کشورها در مورد موضوعات مهم در دستور کار دوجانبه و چندجانبه و همچنین چشم اندازهای توسعه بیشتر همکاری‌های متقابل سودمند گفت‌وگو خواهند کرد.

علاوه بر این، در 9 می، رئیس جمهور به عنوان مهمان افتخاری از رژه پیروزی در مسکو بازدید خواهد کرد.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول