اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تأکید رئیس پارلمان قرقیزستان بر تقویت همکاری‌های پارلمانی با روسیه

رئیس پارلمان قرقیزستان در چارچوب سفر رسمی خود به مسکو با مقامات روسیه دیدار و در زمینه همکاری‌های پارلمانی بین دو کشور گفت‌وگو کرد.

تأکید رئیس پارلمان  قرقیزستان بر تقویت همکاری‌های پارلمانی با روسیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «نورلان شاکی‌اف» رئیس پارلمان قرقیزستان با «ویاچسلاو ولودین» رئیس دومای دولتی روسیه و « والنتینا ماتوینکو» رئیس شورای فدراسیون مجمع فدرال روسیه به طور جداگانه در چارچوب سفر رسمی خود به این کشور دیدار کرد.

در این دیدار روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و انسانی بین دو کشور از جمله گسترش روابط بین پارلمانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

شاکی‌اف از دعوت رئیس دومای دولتی برای سفر رسمی به روسیه تشکر و به اهمیت چنین جلساتی در توسعه همکاری اشاره کرد.

وی گفت: می‌خواهم به پویایی مثبت روابط قرقیزستان و روسیه اشاره کنم که بر اساس اصول اتحاد و مشارکت استراتژیک در حال توسعه است. ما علاقه مند به گسترش و تعمیق همکاری‌های خود در همه زمینه‌ها هستیم.

به گفته شاکی‌اف، موضوع توسعه همکاری‌های دوجانبه از طریق پارلمان‌ها در سطح کمیته‌های مربوطه و کمیسیون‌های بین پارلمانی را مطرح کرد.

علاوه بر این، رئیس پارلمان در مورد روابط اقتصادی خاطرنشان کرد که در سال گذشته گردش مالی تجارت خارجی قرقیزستان با روسیه به 3.2 میلیارد دلار رسید.

وی تاکید کرد که در عین حال  با در نظر گرفتن توانمندی‌ها و نیات ما، پتانسیل زیادی برای رساندن گردش مالی تجاری و همکاری‌های سرمایه گذاری به سطوح بالاتر وجود دارد.

شاکی‌اف به لزوم افزایش تعداد پروازهای مستقیم، رفع محدودیت‌های عرضه لبنیات تولید شده در قرقیزستان و کاهش موانع مرزی اشاره کرد و همچنین پیشنهادات خود را برای ساده سازی سیاست مهاجرت برای مردم این کشور به اشتراک گذاشت.

ولودین به نوبه خود با ذکر این مثال که 36 درصد از سرمایه گذاری خارجی در قرقیزستان توسط سرمایه گذاران روسی انجام می‌شود، تاکید کرد که روابط دوجانبه هر سال در حال گسترش است.

وی خاطرنشان کرد که شهروندان قرقیزستان که در روسیه کار می‌کنند، نه تنها در توسعه کشور خود، بلکه به اقتصاد روسیه کمک زیادی می‌کنند و همچنین از پیشنهاد افزایش پروازهای مستقیم حمایت کرد.

رئیس دومای دولتی گفت: همکاری پارلمانی نقش مهمی در توسعه روابط بین کشور ایفا می‌کند. بنابراین ما باید با تقویت فعالیت کمیسیون بین پارلمانی برای حل مشترک مسائل مطرح شده، تلاش کنیم. 

همچنین شاکی‌اف در چارچوب سفر رسمی خود به روسیه با « والنتینا ماتوینکو» رئیس شورای فدراسیون مجمع فدرال روسیه دیدار کرد.

در این دیدار موضوعات مهم همکاری‌های دوجانبه از جمله تبادل نظر در مورد جنبه‌های تقویت روابط بین پارلمانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

شاکی‌اف با اشاره به اینکه توسعه روابط دو کشور بر اساس اعتماد، روابط بلندمدت دوستی و اعتماد متقابل اولویت قرقیزستان است، ابراز اطمینان کرد که نشست امروز انگیزه مضاعفی برای تقویت مشارکت خواهد داد.

وی گفت: دیپلماسی پارلمانی نقش مهمی در حل و فصل روابط دوجانبه و سایر مسائل موضوعی دارد و تاکید کرد که در حال حاضر برای برگزاری نشست مجمع بین المجالس کشورهای مستقل مشترک المنافع در پاییز سال جاری در این کشور آماده می‌شود.

همچنین در این دیدار روابط تجاری و اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و رئیس پارلمان به طور مختصر به فرصت‌های سرمایه گذاری قرقیزستان پرداخت.

ماتوینکو نیز به نوبه خود به پویایی مثبت روابط دو کشور به ویژه در موضوعات اصلی گفت‌وگوهای بین پارلمانی اشاره کرد.

در این دیدار همچنین ایده‌هایی برای گسترش همکاری‌های فرهنگی و بشردوستانه از جمله رونمایی از بنای یادبودی که به یاد سربازان قرقیزستانی که در جنگ بزرگ میهنی در «نبرد رژف» شرکت کردند، بیان شد.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول