علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

شکار لحظه بلعیده شدن سیاره‌ توسط ستاره+ فیلم

دانشمندان برای اولین بار شاهدمتورم شدن یک ستاره در حال مرگ و جذب سیاره نزدیک آن بودند.

شکار لحظه بلعیده شدن سیاره‌ توسط ستاره+ فیلم

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از فاکس نیوز، ستاره شناسان روز چهارشنبه مشاهدات خود را از غول گازی به اندازه سیاره مشتری یا بزرگتر گزارش کردند. این سیاره توسط ستاره ای که به دور آن می چرخید خورده شد. این ستاره خورشید مانند سال‌ها به دلیل کهولت متورم شده بود و سرانجام آنقدر بزرگ شد که سیاره‌ای را که به دور آن می‌چرخید را فرا گرفت.

دانشمندا متوجه شدند که با نزدیک شدن به پایان عمر ستاره، اندازه آن افزایش یافت و فاصله اش با سیاره همسایه کم شد. این یک پیش‌نمایش غم‌انگیز از اتفاقی است که وقتی خورشید ما به یک غول قرمز تبدیل ‌شود و چهار سیاره درونی را ببلعد، برای زمین اتفاق می‌افتد.

این اتفاق بین 10هزار تا 15هزار سال پیش در نزدیکی صورت فلکی Aquila رخ داده است. نتایج این یافته در مجله Nature منتشر شد؛ ستاره شناسان نمی‌دانند که آیا سیارات بیشتری در فاصله‌ای امن تر به دور این ستاره می چرخند یا خیر.

محققان گمان می‌کنند که هزاران سیاره در اطراف ستارگان دیگر به سرنوشت این سیاره دچار می شوند و در نهایت سرنوشت منظومه شمسی ما نیز همینطور خواهد بود.

پایان پیام/