علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

قدیمی‌ترین جسم کهکشان پیدا شد

قدیمی‌ترین جسم کهکشان پیدا شد

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از لایو ساینس، تلسکوپ فضایی جیمز وب اخیراً سیاهچاله ای را کشف کرده که دانشمندان ناسا آن را قدیمی ترین سیاهچاله شناخته شده در جهان می نامند. بر اساس این گزارش این سیاهچاله جرمی 10 میلیون بار سنگین تر از خورشید دارد.

جیمز وب به دلیل توانایی‌اش برای کاوش در عمق فضا و به دلیل نحوه حرکت نور، قادر است به گذشته نگاه کند. نور با سرعت ثابتی در فضا حرکت می‌کند، به این معنی که هر چه تلسکوپ  از فضایی که  مشاهده کند دور باشد، در زمان بیشتر به عقب می‌رود. این فناوری حیرت‌انگیز به دانشمندان امکان می‌دهد تا به انبوهی از سیارات و ستارگان نگاه کنند تا سیاهچاله‌های دوردست که میلیون‌ها سال در گذشته ظاهر شدند را رصد کنند.

دانشمندان معتقدند که مطالعه سیاهچاله می تواند حتی پیشرفت های تکنولوژیکی بیشتری را کشف کند و به ما امکان می دهد اسرار پنهان جهان را کشف کنیم.

بر اساس برآوردهای ناسا، کیهان تقریباً 13.7 میلیارد سال سن دارد که حدود 200 میلیون سال حاشیه خطا وجود دارد. سیاهچاله مورد بحث تقریباً 570 میلیون سال پس از شروع جهان در مرکز یک کهکشان دیده شده که آن را به قدیمی ترین تصویر شناخته شده ای تبدیل می کند که تاکنون بشر دیده است. اخترفیزیکدانان بر این باورند که تصاویری از این دست تنها آغاز راه هستند.

محققان اکنون کار خود را برای بررسی نشانه های قوی تر از نور کهکشان دور آغاز خواهند کرد. این انتشارات می تواند حاوی سرنخ های بیشتری در مورد چگونگی شکل گیری سیاهچاله مرموز در مرکز کهکشان باشد.

پایان پیام/