اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

کشف نشانه‌هایی از آب در مریخ

مریخ‌نورد چینی نشانه‌هایی از آب را در تپه‌های شنی مریخ کشف کرد.

کشف نشانه‌هایی از آب در مریخ

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از آسوشیتدپرس، یک مطالعه جدید نشان می دهد که آب در مریخ ممکن است بیشتر از آنچه قبلا تصور می شد گسترده باشد. بر اساس مشاهدات مریخ نورد چینی از تپه های شنی مریخ احتمالا وجود آب در مریخ مربوط به دوره های جدیدتری باشد.

 مقاله ای که در Science منتشر شده نشان می دهد که لایه های نازکی از آب بر روی تپه های شنی زمانی بین 1.4 میلیون تا 400هزار سال پیش (یا شاید حتی زودتر) ظاهر شده است.

این یافته مناطق جدید و حاصلخیز را در مناطق گرمتر مریخ نشان می دهد که شاید شرایط آن برای وجود حیات مناسب باشد، اگرچه مطالعات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

پیش از اینکه مریخ نورد ژراونگ از کار افتد، تپه های پر نمک با شکاف ها و پوسته هایی را مشاهده کرد که به گفته محققان احتمالاً در چند صد هزار سال پیش با یخبندان صبحگاهی یا برف مخلوط شده بود.

این مریخ نورد مستقیماً هیچ آبی را به شکل یخ شناسایی نکرد. اما محققان گفتند که شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای و مشاهدات دیگر فضاپیماها در مریخ نشان می‌دهد که حتی امروزه در زمان‌های خاصی از سال مریخ شرایط می‌تواند برای ظاهر شدن آب مناسب باشد.

محققان می گویند چند میلیون سال پیش، بخار آب از قطب های مریخ به عرض های جغرافیایی پایین تر مانند نقطه ژراونگ  رفته است(زمانی که یخ های قطبی سیاره مقادیر زیادی بخار آب آزاد کردند).

ماناسوی لینگام، استادیار اختر زیست شناسی در موسسه فناوری فلوریدا گفت: «این پدیده در یک مکان ثبت شده است، اما باید برای بخش نسبتاً بزرگی از سطح مریخ در عرض های جغرافیایی مشابه قابل استفاده باشد. »

از آنجایی که مریخ نورد فعالیت آب را روی تپه های نمکی مریخ پیدا کرد، محققان اکنون ماموریت های آینده را برای یافتن میکروب های مقاوم به نمک پیشنهاد می کنند و احتمال وجود حیات در مریخ را افزایش می دهند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول