علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

افشای اسرار درونی مریخ

ماموریت ناسا اولین امواج لرزه‌ای را که از مرکز مریخ عبور می کنند، شناسایی کرد.

افشای اسرار درونی مریخ

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از سی ان ان، کاوشگر اینسایت ناسا هنگامی که در چهار سال گذشته زمین لرزه هایی در مریخ به وقوع پیوست و یک شهاب سنگ به سیاره سرخ برخورد کرد، امواج صوتی را جمع آوری کرد که به افشای اسرار درونی مریخ کمک کرد.

در طول این رویدادها، اینسایت برای اولین بار امواج لرزه‌ای را که از هسته مریخ عبور می‌کردند، شناسایی کرد. اکنون، دانشمندان از داده‌های فرودگر برای تعیین اینکه مریخ دارای هسته ای از آلیاژ آهن مایع شامل عناصر سبک‌وزن مانند گوگرد و اکسیژن و همچنین مقادیر کمتری هیدروژن و کربن است استفاده کردند.

توسعه درک بیشتر از درون مریخ می تواند به دانشمندان کمک کند تا درباره نحوه تشکیل سیارات سنگی مانند زمین و مریخ، تفاوت این دو سیاره و عواملی که به سایر سیارات قابل سکونت برای زندگی کمک می کنند، اطلاعات بیشتری کسب کنند.

ودران لکیک، دانشیار زمین‌شناسی در دانشگاه مریلند، در بیانیه‌ای گفت: «در سال 1906، دانشمندان برای اولین بار هسته زمین را با مشاهده چگونگی تأثیر امواج لرزه‌ای ناشی از زمین‌لرزه در اثر عبور از آن کشف کردند. بیش از صد سال بعد، ما دانش خود را در مورد امواج لرزه ای در مریخ به کار می بریم. با استفاده از اینسایت، ما بالاخره کشف می‌کنیم که چه چیزی در مرکز مریخ قرار دارد و چه چیزی مریخ را بسیار شبیه و در عین حال متمایز از زمین می‌کند.

محققان بررسی کردند که امواج لرزه ای ایجاد شده توسط یک مریخ لرزه و همچنین برخورد شهاب سنگ در هسته مریخ چقدر طول می کشد تا چگالی و ترکیب شیمیایی هسته را تخمین بزنند.

این کاوشگر ناسا به مدت چهار سال درون مریخ را مورد مطالعه قرار داد. مطالعه ای با جزئیات این یافته ها روز دوشنبه در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شد.

پایان پیام/