اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

تصویر جدید جیمزوب از اورانوس غول یخی

تلسکوپ فضایی جیمز وب اخیراً تصویری از اورانوس گرفته که جزئیات سیستم حلقه‌ای غول یخی، درخشان‌ترین قمرها و جو آن را نشان می‌دهد.

تصویر جدید جیمزوب از اورانوس غول یخی

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از یو اس ای تودی، رصد جدید جیمزوب از اورانوس در 6 فوریه(17 بهمن) پس از عکس مشابهی انجام شد که جیمزوب از نپتون، دیگر غول یخی منظومه شمسی، گرفته است.

بر اساس خبری از ناسا، عکس جدید اورانوس دارای حلقه های دراماتیک و همچنین ویژگی های درخشان در جو سیاره است.

ناسا اعلام کرد که داده‌های جیمزوب حساسیت بی‌سابقه رصدخانه را به کم‌نورترین حلقه‌های غبار نشان می‌دهد، که پیش از این تنها توسط دو مرکز دیگر تصویربرداری شده است: فضاپیمای وویجر 2 هنگام عبور از کنار سیاره در سال 1986 و تلسکوپ‌های کِک با اپتیک تطبیقی ​​پیشرفته.

تلسکوپ جیمزوب ناسا روز پنجشنبه در حساب کاربری خود در شبکه های اجتماعی توییت کرد: «اورانوس هرگز بهتر به نظر نمی رسید».

 

تلسکوپ فضایی جیمز وب اخیراً تصویری از اورانوس گرفته است که با جزئیات بسیار زیاد سیستم حلقه ای غول یخی، درخشان ترین قمرها و جو پویا آن را نشان می دهد. این رصد که در 6 فوریه 2023 انجام شد، به دنبال عکسی مشابه خیره کننده است که اخیراً از دیگر غول یخی منظومه شمسی، نپتون، گرفته است.

بزرگ‌ترین و قوی‌ترین تلسکوپ فضایی جهان از هزاران کهکشان عکس می‌گیرد؛ که برخی از آن‌ها میلیاردها سال پیش پس از بیگ بنگ و برخی از کم‌نورترین اجرام مشاهده شده تا کنون شکل گرفته‌اند. ناسا می گوید این تلسکوپ برای کاوش در هر مرحله از تاریخ کیهانی طراحی شده است.

 

به گفته ناسا، اورانوس، منحصر به فرد است. این سیاره در سمت خود، تقریباً با زاویه 90 درجه نسبت به صفحه مدارش می چرخد. این باعث ایجاد فصول بسیار خشن می شود زیرا قطب های سیاره چندین سال از نور خورشید ثابت و به دنبال آن سال های مساوی تاریکی کامل را تجربه می کنند.

به گفته آژانس فضایی، این سیاره به دلیل ترکیب شیمیایی درون آن به عنوان یک غول یخی شناخته می شود. تصور می شود که بیشتر جرم آن سیال و متراکم از مواد یخی (آب، متان و آمونیاک) بالای یک هسته سنگی کوچک باشد. ناسا گزارش داد که اورانوس 13 حلقه شناخته شده دارد و 11 حلقه از آنها را می توان در عکس جدید مشاهده کرد.

به گفته ناسا: برخی از این حلقه ها در جیمزوب بسیار درخشان هستند که وقتی به هم نزدیک می شوند، به نظر می رسد که در یک حلقه بزرگتر ادغام می شوند. 9 حلقه به عنوان حلقه‌های اصلی سیاره طبقه‌بندی می‌شوند و دو حلقه از حلقه‌های غبارآلود کم‌نورتر هستند که تا زمان پرواز در سال 1986 توسط وویجر 2 کشف نشدند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول