اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

حفظ روحیه تحولی، پیروزی را تضمین می‌کند/ تحول چگونه محقق می‌شود؟

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری این تصور که انقلاب اسلامی با تغییر حاکمیت از پادشاهی به جمهوری اسلامی، رسالت خود را تمام کرده است را غلط دانست و گفت: اگر جامعه‌ای بخواهد پیروزی‌های پیاپی کسب کند چاره‌ای ندارد جز آن که نعمت بزرگ روحیه تحولی را حفظ کند و مانع افول آن شود.

حفظ روحیه تحولی، پیروزی را تضمین می‌کند/ تحول چگونه محقق می‌شود؟

پیام احمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: انسان‌ها و به تبع آن جوامع میل به پیشرفت و تعالی دارند و پیشرفت گاهی با تغییرات کوچک و اصلاح امور جزئی انجام می‌شود و گاهی نیاز به تحول بزرگ دارد.   

انقلاب اسلامی منجر به یک تحول روحی شد
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: انقلاب اسلامی از بزرگترین مصادیق تحول است که طی آن با رهبری امام(ره)، حرکتی مبتنی بر فطرت انسانی آغاز و منجر به تحول روحی در جامعه شد.

احمدی مهم‌ترین عنصر در انقلاب را تحول روحی دانست و افزود: تحول از ترس به شجاعت، از خودخواهی به یاری‌گری دیگران و شهادت‌طلبی و... از جمله مصادیق آن بوده و تا زمانی که این تحول محفوظ بماند پیروزی‌ در پیش است.

وی با اشاره به اینکه افراد جامعه با عبور از سختی‌ها و کسب پیروزی، ایجاد تغییر در وضعیت شخصی خود را طلب می‌کنند، بیان کرد: این امر سبب افول روحیه تحولی و میل به خودخواهی می‌شود.

حفظ روحیه تحولی، پیروزی را تضمین می‌کند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اضافه کرد: اگر جامعه‌ای بخواهد پیروزی‌های پیاپی کسب کند چاره‌ای ندارد جز آن که نعمت بزرگ روحیه تحولی را حفظ کند و مانع افول آن شود.

احمدی، این تصور که انقلاب اسلامی با تغییر حاکمیت از پادشاهی به جمهوری اسلامی، رسالت خود را تمام کرده است را غلط دانست و مطرح کرد: انقلاب اسلامی یک پدیده پویاست و تا رسیدن به سر منزل مقصود فاصله دارد و این نکته با کلید‌واژه نظام انقلابی در بیانیه گام دوم تثبیت شده لذا حفظ روحیه تحولی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر برای کشور است.

وی با بیان اینکه در کشور ما و نظام اسلامی از نظر برنامه‌ریزی‌های کوتاه، میان و بلندمدت اقدامات درخوری انجام شده است، اظهار داشت: سند مهندسی فرهنگی، سند تحول آموزش و پرورش، چشم‌انداز بیست‌ساله، بیانیه گام دوم و... همگی نشان‌دهنده عزمی راسخ برای پیشرفت و تحول بوده اما گاهی مشاهده می‌شود در مقام عمل آنچه باید اتفاق بیفتد دچار خدشه شده است.

برای تثبیت جایگاهمان، باید از پیچ تاریخی به سلامت عبور کنیم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان توضیح داد: موقعیت زمانی و پیچ تاریخی پیش روی بشریت که نویدبخش نظم نوینی در جهان است یک فرصت جدی به‌ویژه برای جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان پیشران جهان اسلام محسوب می‌شود و اگر از این فرصت به‌درستی استفاده شود جایگاه ایران اسلامی و جهان اسلام تا قرن‌ها در صدر قدرت جهانی تثبیت خواهد شد.

احمدی با اشاره به اینکه عملیاتی‌کردن برنامه‌ریزی‌ها و استفاده از فرصت پیچ تاریخی به لوازمی نیاز دارد، بیان داشت: یکی از این لوازم تغییر و تحول در نگرش و رفتار و تمرکز روی نقاط قوت و برطرف کردن ضعف‌هاست.

وی افزود: تحول، نیازمند جریان یافتن گفتمان تحولی و همراهی و خواست مردم برای تحقق آن است.

تحول چگونه محقق می‌شود؟

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به اینکه تحول توسط انسان‌های فعال، امیدوار، اهل تلاش و با پشتکار به وجود می‌آید، گفت: برای ایجاد چنین روحیه‌ای اقدامات متعددی از جمله جریان‌سازی رسانه‌ای، فرهنگی و هنری و فراهم کردن مقدمات زیرساختی مانند دسترسی به دانش نیاز است لذا اهالی فرهنگ و هنر و رسانه از جمله پیشران‌های تحول هستند.

احمدی در خصوص جایگاه ایران اسلامی در نظم نوین جهانی، اظهار داشت: باید به این موضوع اندیشید که این امر مهم چه لوازمی دارد و آیا در بین مردم و مسئولان اعتمادبه‌نفس ملی برای قرارگیری در بالاترین سطوح جهانی وجود دارد؟

اعتمادبه‌نفسی که تقویت شد

وی مطرح کرد: به‌عنوان یک جوان دهه‌شصتی خاطرات زیادی را از خودتحقیری‌ها در باب اعتماد به نفس و عزت ملی به خاطر دارم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان اینکه روزگاری در عرصه تکنولوژی، تولیدات صنعتی، مدیریت جهانی و عرصه‌های مختلف دیگر از جمله سیاسی خودتحقیری گریبان‌گیر کشور بود، خاطرنشان کرد: حضور تیم‌های دانشجویی در المپیادهای علمی و کسب رتبه‌های برتر، حضور ورزشکاران کشور در مسابقات بین‌المللی و کسب مقام‌های برتر، پیشرفت‌های متعدد در حوزه نظامی به‌خصوص موشکی و ورود به عرصه‌های فضایی و هسته‌ای، حس عزت ملی و اعتماد به نفس ملی را تقویت کرد.

احمدی ادامه داد: همین حس عزت‌مندی، سایر عرصه‌ها از جمله عرصه‌های علمی، تکنولوژیکی و صنعتی را نیز پویا کرد.

موتور محرکه نظام، اعتمادبه‌نفس ملی است

وی با بیان اینکه اهمیت اعتمادبه‌نفس ملی به قدری است که اگر خواست و اراده مردم نبود موشک‌باران پایگاه آمریکایی عین‌الاسد انجام نمی‌شد، گفت: موتور محرکه نظام برای جایابی خود در بین قدرت‌های جهانی در نظم نوینی که در حال شکل‌گیریست، اعتمادبه‌نفس ملی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با تاکید بر اینکه ایجاد روحیه تحولی نیازمند اراده مدیران و عامه مردم است، بیان کرد: اراده مدیران یک مسئله درون‌زاست اما به‌واسطه درخواست و مطالبه نخبگان نیز شکل می‌گیرد و پس از آن به‌وسیله ابزارهای فرهنگی و رسانه‌ای می‌تواند مردم را هم به موضوع مدنظر سوق دهد.

ما می‌توانیم

احمدی با اشاره به اینکه با تثبیت انگاره تحول، میل به آن و اعتماد به نفس متناسب با آن نیز شکل خواهد گرفت، افزود: این اعتماد به نفس در شعارها نیز نمود پیدا می‌کند کما اینکه شعار «ما می‌توانیم» بسیاری از پیشرفت‌های صنعتی را شکل داد و شعار فریبنده تعامل با جامعه جهانی و گره زدن همه چیز به مذاکره با اجنبی، کنار گذاشتن توان مردم و توجه به توان بیگانگان منجر به رکود و سستی در پیشرفت شد.

وی اظهار داشت: شایسته است به‌عنوان جزئی از کلیت کشور به موضوع تحول و پیشرفت در استان نیز پرداخته شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یادآور شد: برای تحقق تحول به شناخت قوت‌ها و ضعف‌ها و مشخص شدن نظام مسائل نیاز است تا از رهاورد آن برنامه‌ای برای تقویت نقاط قوت، زدودن ضعف‌ها و گره‌گشایی از مسائل تدوین شود.

احمدی اضافه کرد: برای تدوین چنین برنامه‌ای باید اراده وجود داشته باشد و گفتمان غالب است که اراده را به وجود می‌آورد.

سیر تحقق پیشرفت

وی خاطرنشان کرد: نخبگان و خبرگان هستند که میل به پیشرفت را زنده می‌کنند و با نگاه‌های هم‌راستا و متحد، و نه متفرق و متشتت به گفتمان‌سازی آن کمک می‌کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ادامه داد: رسانه‌ها، ادیبان و هنرمندان نیز با جریان‌سازی، مطالبه‌گری و گسترش سواد عمومی به تحکیم گفتمان و غالب شدن آن کمک کرده و پس از آن مدیران هستند که با بسیج امکانات و اراده مردم پیشرفت را محقق می‌کنند.

پایان پیام/ ۶۸۰۳۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول