اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

روابط تجاری بیشکک-مسکو بهانه غرب برای فشار به قرقیزستان

امروزه آمریکا و اروپا، کشورهایی که از طریق روابط تجاری و اقتصادی با روسیه در ارتباط هستند و نمی‌خواهند از آن دست بکشند را از طرق مختلف تهدید می‌کنند.

روابط تجاری بیشکک-مسکو بهانه غرب برای فشار به قرقیزستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، غرب حجم بی‌سابقه‌ای از تحریم‌ها را علیه روسیه اعمال کرده است. امروز آمریکا و اروپا، کشورهای دیگری را که از طریق روابط تجاری و اقتصادی با روسیه در ارتباط هستند و نمی‌خواهند از آن دست بکشند را به طرق مختلف تهدید می‌کنند.

اول از همه در مورد کشورهای آسیای مرکزی صحبت می‌شود. همانطور که غرب مطمئن است آنان به روسیه کمک می‌کنند تا بسیاری از پیامدهای منفی تحریم‌های اعمال شده علیه خود را خنثی کند. آنها در این زمینه بدگمان هستند اما  نمی‌توانند ثابت کنند.  اگر پیش از این در روزهای اولیه درگیری نظامی روسیه و اوکراین، شرکای غربی فقط مودبانه به اوراسیایی‌ها به ویژه به قرقیزستان درباره برخی عواقب احتمالی حمایت از روسیه اشاره می‌کردند، اکنون آنها به تهدیدات آشکار روی آورده‌اند.

به یاد بیاوریم «ولادیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین  شروع به اعمال فشار بر قرقیزستان کرد تا این کشور را به سمت خود جذب کند و تا حد امکان از روسیه دور کند. وی  یک هفته پس از شروع عملیات  نظامی ویژه سفیر کشورش در قرقیزستان را به دلیل «توجیه تجاوز به اوکراین» برای رایزنی فراخواند. زلنسکی مقامات قرقیزستان را که پیش از این موضع بی طرف خود را اعلام کرده بودند، سرزنش کرد.

لازم به ذکر است که برای کشورهای آسیای مرکزی وضعیتی که یک سال پیش در نتیجه درگیری روسیه و اوکراین ایجاد شد، فرصتی واقعی برای تسریع توسعه اقتصادی ایجاد کرده است. هیچ یک از کشورهای منطقه با رعایت بی‌طرفی به تحریم‌ها علیه روسیه نپیوستند و این امر منجر به افزایش گردش تجاری آنها چه با روسیه و چه در بین آنها شد. غرب آشکارا این را نه تنها تهدیدی جدی برای سیاست ضد روسی خود بلکه برای نفوذ خود در منطقه آسیای مرکزی می‌داند.

تا پایان تابستان گذشته تحویل برخی کالاها از اروپا و آمریکا (اتومبیل، لوازم الکترونیکی، ماشین‌آلات کشاورزی) به قرقیزستان که تحت تحریم‌های ضد روسی قرار گرفتند، حدود 80 درصد افزایش یافت. صادرات کشورهای آسیای مرکزی به روسیه نیز چندین برابر افزایش یافته و غرب به این کشورها (به ویژه قزاقستان اما این موضوع در مورد قرقیزستان نیز صدق می‌کند) به صادرات مجدد کالاهای اروپایی به روسیه بدگمان می‌کند.

قرقیزستان وجود طرح‌های صادرات مجدد را رد می‌کند اما همچنان به افزایش تجارت با روسیه ادامه می‌دهد. طی سال گذشته میلادی طبق داده‌های رسمی صادرات از قرقیزستان به روسیه بیش از 200 درصد افزایش یافته است. تقریباً همه بانک‌های قرقیزستان اولین نامزدهای وارد شده به فهرست SDN (لیست سیاه افراد و سازمان‌هایی که تجارت با آنها در ایالات متحده ممنوع است) و تحت تحریم‌های ثانویه هستند.

«اسکندر شارشیف» یک اقتصاددان درباره احتمال اعمال تحریم‌های ثانویه و خطرات احتمالی مرتبط با آن برای قرقیزستان معتقد است تصمیم قرقیزستان برای حمایت از روسیه در دور زدن تحریم‌ها می‌تواند پیامدهای دیپلماتیک و اقتصادی داشته باشد و برای ما مهم است. کشور به دقت خطرات و مزایای احتمالی چنین راه حل‌هایی را بسنجید.

«دانیار امانگلدیف» وزیر اقتصادی و بازرگانی قرقیزستان می‌گوید: حجم تجارت ما با سایر کشورها حتی قبل از درگیری روسیه و اوکراین شروع به رشد کرده بود. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم اقتصاد ما به دلیل این درگیری آسیب ببیند. ما نه تنها با روسیه تجارت می‌کنیم، بلکه گردش مالی ما با تعدادی از کشورهای اروپایی نیز در حال رشد است. لیست کالاهایی که ما تجارت می‌کنیم با لیست بین المللی مطابقت دارد. برای تکمیل مدارک صادرات این کالاها روال مشخصی وجود دارد. آنها توسط کشورهای غربی و سایر کشورهای شریک دیده می‌شوند.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول