اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

احتمال اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه برخی کشورهای آسیای مرکزی

یک نشریه انگلیسی در گزارشی ادعا کرد اتحادیه اروپا ممکن است علیه کشورهایی که به روسیه در خرید اقلامی که به تعمیر تجهیزات نظامی آسیب دیده در جنگ اوکراین کمک می‌کنند، محدودیت‌های تجاری اعمال کند.

احتمال اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه برخی کشورهای آسیای مرکزی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، پایگاه اینترنتی «دیلی تلگراف» مطلبی منتشر کرده که در آن از احتمال وضع محدودیت‌های تجاری علیه کشورهای که در امر تعمیر تجهیزات نظامی به «مسکو» کمک می‌کنند، خبر داده است.

 در این مطلب آمده است: اتحادیه اروپا می‌تواند برای کشورهایی که به روسیه در خرید تجهیزات مورد استفاده برای تعمیر تانک‌های آسیب دیده در جنگ اوکراین کمک می‌کنند، محدودیت‌های تجاری اعمال کند.

این احتمال وجود دارد که بسیاری از کالاها به صورت قطعات و نیمه هادی‌ها و سایر اجزای آنها برای بازسازی تانک‌ها، خودروهای زرهی و پهپادهای روسیه که در اوکراین آسیب دیده‌اند، استفاده شوند.

مقاماتی که جریان تجارت را کنترل می‌کنند، متوجه افزایش قابل توجه تجارت این کالاها بین روسیه و متحدان سنتی «کرمیلن» در آسیای مرکزی شده‌اند.

دیلی تلگراف مدعی شده که بر اساس یک سند محرمانه‌ای که به دست این روزنامه رسیده است، کشورهای اتحادیه اروپا در حال بررسی طرح‌هایی برای ضربه زدن (از طریق اعمال محدودیت‌هایی تجاری) به کشورهای هستند که به مسکو در طفره رفتن از اقدامات تنبیهی، کمک می‌کنند.

در صورت کشف شواهدی مبنی بر صادرات کالاهای ممنوعه به روسیه، اتحادیه اروپا می‌تواند دسترسی هر کشوری، شرکتی یا فردی را به بازار مشترک این اتحادیه محدود کند.

بنابر ادعای این روزنامه، در این سند محرمانه، بر لزوم ارائه پیام قاطع به افراد حقیقی و حقوقی که در کشورهای ثالث قرار دارند، تاکید شده است.

حمایت مادی از حوزه نظامی و صنعت دفاعی روسیه پیامدهای شدیدی را  برای دسترسی آنها (کشورهای که به روسیه کمک می‌کنند) به بازار اتحادیه اروپا خواهد داشت.

بنابر سخنان یک منبع ارشد دیپلماتیک اتحادیه اروپا، این یک مشکل بزرگی است که منجر به تضعیف بخش عمده‌ای از ساختار تحریم‌ها خواهد شد.

اکثر محموله‌هایی که از اتحادیه اروپا خارج می‌شوند، از طریق مرز زمینی با لیتوانی به بلاروس می‌روند تا دوباره به آسیای مرکزی صادر شوند.

مقامات اتحادیه اروپا می‌توانند قبل از ناپدید شدن محموله‌‌ها و احتمالا انتقال یافتن آنها به روسیه، اظهارنامه‌های صادراتی را تنها  تا مرز خارجی این اتحادیه ردیابی کنند.

مرز بسته شد

بر اساس گزارش این روزنامه، اکثر محموله‌ها از طریق مرز زمینی اتحادیه اروپا با بلاروس به خارج صادر می‌شوند. لهستان مرزها را بسته تا از خروج کالاها جلوگیری شود، اما مسیر بین لیتوانی و «مینسک» هنوز باز است.

لهستان یکی از 19 کشوری است که طرح اعمال محدودیت‌های تجاری علیه کشورهای کمک‌کننده به مسکو را تایید کرده‌ است.

بر اساس این طرح و همچنین گسترش تحریم‌ها علیه متحدان روسیه، مقامات اتحادیه اروپا نخست قصد دارند با کشورهای آسیای مرکزی گفت‌وگوهای دیپلماتیک انجام دهند تا آنها را در مورد عواقب چنین کاری هشدار دهند. قزاقستان به عنوان یکی از نزدیکترین شرکای مسکو در منطقه، قبلا قول داده است که بر کالاهای که از این کشور عبور می‌کنند، نظارت داشته باشد.

جهش تجارت

تجارت قزاقستان با روسیه در سال گذشته افزایش یافت، زیرا تحریم‌ها مانع دسترسی مسکو به بازارهای غربی شد.

مقامات قزاق قول داده‌اند که «ردیابی لحظه‌ای کل زنجیره جابجایی کالا از مرز تا مرز» را منتشر کنند.

بنابر سخنان یک مقام قزاق، ما همه خطرات تحریم‌های ثانویه را درک می‌کنیم، بنابراین تجارت متقابل خود را با همه شرکا به دقت زیر نظر داریم.

ترکیه، ارمنستان و امارات نیز به دقت توسط دیپلمات‌های G7 برای ارائه کمک احتمالی به روسیه تحت نظارت هستند.

در ژوئیه 2022، گزارش شده بود وزارت دارایی آمریکا، ازبکستان را جزو کشورهایی قرار داده است که از طریق آنها کالاهای تحریم شده می‌توانند وارد روسیه و بلاروس شوند.

علاوه بر ازبکستان، فهرست کشورهای ترانزیت‌کننده کالاهای تحریم شده شامل گرجستان، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، مکزیک، نیاکاراگوئه، برزیل، چین، هند، رژیم صهیونیستی، صربستان، سنگاپور، آفریقای جنوبی، تایوان، ترکیه و امارات متحده عربی است.

خاطرنشان شد که کالاهای تحت کنترل می‌توانند به طور قانونی به عنوان مواد خام به این کشورها صادر شوند، اما در برخی موارد صادرات مجدد آنها به روسیه یا بلاروس با توجه به کشور مبداء ممنوع است.

دفتر صنعت و امنیت آمریکا قطعات هواپیما، سیستم‌های سونار، آنتن‌ها، اسپکتروفتومترها، تجهیزات آزمایشی، سیستم‌های GPS، پمپ‌های خلاء و تجهیزات میادین نفتی را در فهرست مواد «به صورت خاص نگران‌کننده» وارد کرده است که از آن می‌شود برای اهداف نظامی استفاده کرد.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول