اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  پنجره تربیت

تربیت نیروی انسانی/ تصویری از نظام آموزش و پرورش در گام دوم انقلاب اسلامی – قسمت دوم

انقلاب اسلامی باید برنامه دقیق و مناسبی برای فرهنگیان که مهمترین رکن نظام تعلیم و تربیت انقلاب اسلامی هستند داشته باشد تا امید، حرکت و رشد، با کمک ایشان در نسل آینده رقم بخورد. حامد تقدیری

تربیت نیروی انسانی/ تصویری از نظام آموزش و پرورش در گام دوم انقلاب اسلامی – قسمت دوم

حامد تقدیری

در چند یادداشت فضای ذهنی ام را آموزش و پرورش انقلاب اسلامی، توضیح می دادم. در یادداشت قبلی به مسئله علم نافع پرداختیم. در این یادداشت، به تربیت نیروی انسانی نگاهی می اندازیم.

یکی از مهم ترین و اساسی ترین بخش آموزش و پرورش نیروی انسانی آن است. 

 

در تصویر ما، یکی از مهم ترین و اساسی ترین بخش آموزش و پرورش نیروی انسانی آن است. چرا که رشد و تعالی آینده سازان انقلاب اسلامی به دست اوست. در این نظام، ورودی ها با دقت و به سختی انتخاب می شوند. معلمی آنقدر با کمک رسانه ها قرب و جایگاه دارد که اگر از بچه ای سوال کنید آینده می خواهی چه کاره شوی، ابتدا می گوید می خواهم پزشک روح شوم که معلمان با روح انسان ها سر و کار دارند. در این نظام، یک سامانه منظم و شفاف برای منابع انسانی وجود دارد که حضور و جایگاه همه افراد نظام تعلیم و تربیت را برای همه نشان می دهد. میزان رضایتمندی خانواده ها و دانش آموزان و میزان رشد سالانه هر معلم در این نظام در آن قابل رؤیت است. در این نظام، افراد در حوزه تخصصی خودشان قرار می گیرند و هر سال ابلاغ تازه ای نمی خورند. با هر عنوانی که وارد شدند، گام به گام در آن مسیر رشد می کنند. این سامانه قابلیت رصد روزانه همه افراد را دارد و اینگونه نیست که ابلاغ فردی را برای مدرسه ای بزنند و معلوم نباشد او کجاست یا مدت ها فردی بدون ابلاغ باشد.

میزان رضایتمندی خانواده ها و دانش آموزان در این نظام در آن قابل رؤیت است.

 

در این نظام اگر اهمیت معلمان بیشتر از دانش آموزان نباشد، کمتر نیست. هر فرهنگی که وارد آموزش و پرورش می شود، می داند در این سالهای خدمت برای رشد او هم فکر شده و او را رها نمی کنند. برای رشد تخصصی او سالانه دوره هایی برگزار می‌شود، برای رشد اطلاعات تربیتی او فکر شده است، او فرصت مطالعاتی و پژوهش دارد، فرصت دیدن تجربیات داخل و حتی بین المللی را دارد. خلاقیت ها و نو آوری های او دیده می‌شود و هر میزان برای آن تلاش کند، امتیاز او بیشتر می‌شود.

افراد در حوزه تخصصی خودشان قرار می گیرند و هر سال ابلاغ تازه ای نمی خورند.

 

با فرهنگیان هم مسیر خود می تواند تبادل تجربه کند و فرصت تجربه های میدانی در قالب های مختلف برای او فراهم است. در این نظام اگر او به عنوان یک دانشجوی ساده وارد شود، به شکل یک متخصص مجرب و کارآزموده خارج می‌شود که تجربیات او مستند شده و در اختیار دیگر دانشجویان است.

برای رشد اطلاعات تربیتی او فکر شده است.

 

در این نظام به برنامه های رفاهی و حمایت ها هم فکر شده است. تلاش می‌شود خدمات رفاهی و تفریحی برای معلم دیده شود و حقوق معلم به میزان تلاش او بالا می‌رود و به گونه ای است که نیازی نیست معلم به فکر شغل دوم و سوم باشد. او می داند چنانچه وقت بیشتر برای رشد خود بگذارد و بچه هایش را بیشتر رشد دهد، امتیاز و بهره ی بیشتری می برد تا جاییکه او را بی نیاز از مشاغل دیگر می‌کند.

خلاقیت ها و نو آوری های او دیده می‌شود.

 

در این نظام در کنار فرصت های خدمت و رشد فرهنگیان، به ضعف ها هم پرداخته می شود. کسی که اهمیت معلمی و رشد علمی، تربیتی و معنوی دانش آموزان را درک نکند، تا پایان خدمتش در این نظام نمی ماند و بچه های بی پناه را گرفتار نمی کند. این نظام، مسیر خروج را هم در نظر گرفته است.

در این نظام، انباشت نیروی انسانی در ستاد ها و ادارات نیست. مدیران و معلمان گرفتار ابلاغ های فراوان روزانه نیستند و مسیر رشد و تعالی دانش آموز به دست مدیران مدارس و معلمان است.

چنانچه وقت بیشتر برای رشد خود بگذارد و بچه هایش را بیشتر رشد دهد، امتیاز و بهره ی بیشتری می برد.

 

ستادها نقشی در تغییر مسیر رشد و تعالی دانش آموزان ندارند که با تغییرات سیاسی  و فشار مسئولین شاهد تغییر از مدیر کل تا مستخدم مدرسه باشیم. افرادی که توانمندی ندارند، نمی توانند صرف همراهی با جریان سیاسی به یکباره به مدیرکلی استان برسند و جریان تعلیم و تربیت دانش آموزان را خدشه دار کنند.

کسی که اهمیت معلمی را درک نکند، تا پایان خدمتش در این نظام نمی ماند.

 

در نظام تعلیم و تربیت انقلاب اسلامی برای رشد فکری، تربیتی، عملی و تخصصی دانشجو معلمان به خوبی فکر شده، و دانشگاه های فرهنگیان از ارج و قرب بالایی برخوردارند. بهترین هیأت علمی و بهترین اساتید در این دانشگاه ها حضور دارند و نشاط و پویایی معلمی از ابتدا در بین آن‌ها وجود دارد.

مسیر رشد و تعالی دانش آموز به دست مدیران مدارس و معلمان است.

 

در این دانشگاه ها معلمان با نظام فکری امامین انقلاب آشنا می‌شوند و یاد می گیرند چطور در مسیر تربیت اسلامی خود و دانش آموزان را رشد دهند و گرفتار غرب زده های دست به قلم نمی شوند.

معلمان یاد می گیرند چطور در مسیر تربیت اسلامی خود و دانش آموزان را رشد دهند.

 

معلم و فرهنگیان، مهمترین رکن نظام تعلیم و تربیت انقلاب اسلامی هستند. آنقدر می توان برای او فکر کرد و تصویر سازی کرد که در این نوشتار نمی گنجند. انقلاب اسلامی بیشترین برنامه را برای فرهنگیان دارد که امید، حرکت و رشد را با کمک ایشان در نسل آینده می توان رقم زند.

ادامه دارد ...

انتهای پیام/

از شما صاحبنظر گرامی در حوزه تعلیم و تربیت هم دعوت می کنیم، از نویسندگان، ممیزان و اعضای هیئت تحریریه پنجره تربیت باشید. برای ارسال مطالب و عضویت در هیئت تحریریه، از طریق ایمیل FarsPanjarehTarbiat@gmail.com مکاتبه فرمائید.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول