اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

«امامزاده سید سلطان محمد» قطب گردشگری مذهبی هرمزگان +عکس

آستان مقدس امامزاده سید سلطان محمد رودان به عنوان قطب گردشگری مذهبی هرمزگان همه ساله در ایام نوروز پذیرای هزاران زائر ، مسافر و گردشگر است.

«امامزاده سید سلطان محمد» قطب گردشگری مذهبی هرمزگان +عکس

خبرگزاری فارس - رودان، حامد آزادی: روستای زیارت سیدسلطان محمد (ع) یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان رودان و پایگاه معنوی هرمزگان و جنوب کشور است. این روستا همانگونه که از نام او پیداست امانتدار پیکر شریف امامزاده سید سلطان محمد (ع) فرزند هفتمین اختر تابناک آسمان امامت امام کاظم (ع) و برادر امام رضا (ع) است.

فاصله روستا تا مرکز شهرستان، رودان  ۴۵ کیلومتر است و در شمال غربی آن قرار دارد. روستای زیارت در شرق مرکز استان هرمزگان یعنی بندرعباس و در فاصله ۱۳۰ کیلومتری همانند نگینی درخشان خودنمایی می کند. مردم، این روستا را با نام پیرچوگان نیز می شناسند که لقبی برای امامزاده سیدسلطان محمد(ع) بوده و به معنای بزرگ منطقه چوگان است.

 

این اسم از تلفیق دو کلمه پیر و چوگان تشکیل شده که پیر به دلیل وجود مبارک امامزاده و لقبی برای آن حضرت به معنای بزرگ است و کلمه چوگان برمی گردد به چاهی که مقابل ساختمان امامزاده قرار دارد. این چاه در گذشته محلی بوده که آهوها از آب آن استفاده می کردند این چاه ابتدا چاهوگان نام داشته اما پس از گذشت زمان به چوگان تغییر نام داده است.

هوای این روستا در زمستان سرد و خشک همراه بادهای سرد و سوزناک است و هوای آن در تابستان معتدل متمایل به گرم و خشک است.

روستای پیرچوگان در سال های نه چندان دور دارای باغات فراوان، نخلستان های پر بار، کشاورزی و در کنار آنها دامداری بوده و مردم در کنار خدمت به زائران امامزاده (ع) به کار در این عرصه ها مشغول بوده اند اما امروزه به دلیل خشکسالی مداوم در این چند ساله بخش کشاورزی و باغداری از بین رفته است و بیشتر مردم روستا در زمینه های فعالیت های خدماتی به زائران، صنایع دستی و در کنار آن دامداری مشغول هستند.

روستای پیرچوگان به دلیل وجود مقدس امامزاده سید سلطان محمد (ع) در دل خود و وجود مناظر طبیعی فراوان در اطراف روستا مقصد جمع کثیری از گردشگران هستند. بیشتر گردشگرانی که به این دیار می آیند از استان همجوار کرمان، سیستان و بلوچستان و فارس هستند، هرچند که در این روستا مسافرانی از سایر استانهای دور و نزدیک نیز خواهید یافت.

 

در هرمزگان حرم امامزاده سید سلطان محمد شهرستان رودان به‌عنوان مهم‌ترین مکان گردشگران مذهبی هرمزگان شناخته می‌شود، امامزاده‌ای که نسب آن به امام موسی کاظم علیه‌السلام می‌رسد و به‌عنوان برادر امام رضا (ع) و شاهچراغ تلقی می‌شود. حرم امامزاده سید سلطان محمد در ۴۲ کیلومتری شهرستان رودان و در مسیر رودان به زیارت علی قرار دارد.

حرمی که سالیانه میزبان بیش از یک ونیم میلیون گردشگر مذهبی است این روزهای در نوروز ۱۴۰۲ مملو از جمعیت است، میزبانی مردمانیست که خود را با پای دل به آنجا رسانده تا دست نیازشان را به ضریح مطهر بچسپانند و هر آنچه از دل بر آید از مولا بطلبند.
در این ایام خدمات بسیار خوبی هم نسبت به گذشته به مسافران و گردشگران از سوی ستاد خدمات سفر شهرستان رودان و اداره اوقاف و امور خیریه داده می شود تا آنها با آسودگی خاطره خود را به جوار حرم مطهر برسانند.

 

اقامت شبانه بیش از ۳۰ هزار نفر در زیارت سید سلطان محمد

محمد قائمی فر بخشدار مرکزی شهرستان رودان در گفتگو با خبرنگار فارس در رودان اظهار داشت: روستای زیارت سید سلطان محمد در بخش مرکزی شهرستان رودان هم ساله در ایام نوروز پذیرای جمعیت هزاران نفری است و هم اکنون بنا بر برآورد های انجام شده طی ۵ روز ابتدایی سال بطور روزانه بین ۵ تا ۷ هزار زائز و مسافر وارد این روستا می شود.
وی افزود: معمولا در این ایام تمامی خانه های اهالی روستا در اختیار مسافران و زائران قرار داده می شود و بطور معمول بین ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر اقامت شبانه در این روستا دارند.

 

برنامه ریزی دقیقی برای خدمات رسانی به زائران انجام شده است

قائمی فر در خصوص خدمات ارائه شده به مسافران و گردشگران هم گفت: استقرار ، اورژانس جاده ایی و تیم پزشکی به صورت شبانه روزی به همراه داروخانه را در روستا داریم.
وی گفت: آب رسانی سیار را هم در صورت افت فشار آب در چند نقطه روستا خواهیم داشت و  این موضوع از مدت های قبل  پیش بینی شده است.
وی ادامه داد: عزیزان نیروی انتظامی و بسیج نیز بصورت شبانه روزی در محل امامزاده و روستای سید سلطان محمد برای تامین امنیت زوار و مسافران  حضور دارند.
بخشدار مرکزی رودان تصریح کرد: امسال دستگاه عابر بانک را برای خدمات دهی بانکی به مسافران در محل امامزاده مستقر شده است.
وی از تامین روشنایی تمام محوطه امامزاده سید سلطان محمد و چند نقطه پر تردد روستا خبر داد.
وی ادامه داد: در ورودی و خروجی  روستا نیز دوربین پایش تصویری و پلاک خوان  نصب شده است‌.
قائمی فر خاطر نشان کرد: نمایشگاه عرضه مستقیم کالا نیز در جوار امامزاده برپا شده است تا زائرین و مسافران بتوانند با قیمت تنظیم بازار کالاهای مورد نیاز خود را تهیه کنند.
وی در پایان با بیان اینکه آتش نشانی نیز در محوطه امامزاده برای هر گونه حادثه احتمالی مستقر شده است گفت: تیم های های اتفاقات آب، برق و تیم امدادی هلال احمر نیز در روستا استقرار یافته اند تا در صورت بروز هرگونه اتفاقی سریعآ خدمات رسانی داشته باشند.

اجرای همزمان طرح آرامش بهاری و ضیافت الهی در امامزاده سید سلطان محمد

کیان محمدی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان رودان هم در گفت وگو با خبرنگار فارس در رودان اظهار داشت:  امامزاده واجب التعظیم سید سلطان محمد همه ساله مورد توجه زوار فراوانی از استان های مختلف کشور قرار دارد و بر همین اساس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز به عنوان متولی نگاه ویژه ای با اجرای برنامه های متنوع به این آستان مقدس دارد.

وی افزود: در ایام نوروز امسال که تقارن یافته با ماه مبارک رمضان طرح آرامش بهاری و ضیافت الهی در این بقعه متبرکه همزمان اجرا می شود.

محمدی تصریح کرد: در این طرح با برپایی غرفه های معرفت و کارهای فرهنگی که در آن دیده شده است  برنامه های فرهنگی برپایه خیمه های معرفت در قالب غرفه کودک، جز خوانی قرآن کریم و تفسیر قرآن کریم ، پاسخگوی به مسایل شرعی به همراه اقامه نماز جماعت در پنج نوبت صبح ، ظهر و عصر و مغرب و عشا انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در ایام ماه مبارک رمضان با برپایی سفره افطاری ساده هم در خدمات زائرین هستیم.

محمدی تصریح کرد:سه مبلغ دینی هم از سازمان مرکزی در این جا فعالیت دارند و اوقاف خدمات رسانی لازم را به تمامی  عوامل اجرایی حاضر در بقعه متبرکه انجام میدهد.

 

عکس: حامد آزادی

پایان پیام/۸۸۰۵۹

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول