اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

پنجشنبه های شهدایی رودان

رسم عاشقی همرزمان قدیمی آنها را هر پنجشنبه به گلزار شهدای رودان می کشاند تا با یاران دیرین خود عشق بازی کنند.

پنجشنبه های شهدایی رودان

خبرگزاری فارس، رودان - حامد آزادی: امروز ۲۵ اسفند ماه آخرین پنجشنبه سال بود به رسم قدیم خود را به بهشت زهرای شهر رساندنم تا یادی از رفتگان کنم و در این روزهای واپسین سال ۱۴۰۱ به سر مزار هر یک از اقوام و آشنایان رفته  با خواندن  فاتحه از خدواند برایشان طلب مغفرت کنم.

از درب که وارد می شوم همشریانم را می بینم که گروه گروه برای ادای این رسم دیرینه با آنجا می آیند.

سمت محلی که برای اموات نماز می گزارند هم شلوغ است انگار تازه نماز این تازه درگذشته، تمام شده و مردمی که آنجا هستند بر دستان شان پیکر را تشییع می کند منم با خواندن فاتحه و ذکر صلواتی برای آن مرحوم هم طلب مغفرت می‌کنم.

درحالی که به هر سوی می نگرم هر کسی در کنار مزاری نشسته و با درگذشته خود خلوت کرده است. راهم را به مثل همیشه که ادای احترام به شهدا را در هنگام ورود به بهشت زهرا را در برنامه دارم به سوی گلزار شهدا پیش می‌گیرم.

 

 

خوش آمدید به دیدار لاله ها
سردرب گلزار بنری جدید توجه ام را جلب می کند که بر روی آن نوشته «خوش آمدید به دیدار لاله ها »  دالان ورودی گلزار  با سربند های رنگا رنگ منقش به اسم ائمه اطهار تزیین شده و در جا  جای آن هم عکس یک شهید نگاه را خیره می‌کند تا بی گمان با گفتن السلام علیک یا اولیا الله وارد شوم.

دست به سینه به مقام شهدای عظیم شأن شهر عزیزم احترام می گذارم و می‌بینم که دیوار های گلزار هم منقش به وصیت شهدا و پیام های پر محتوا آنها شده است در جلو گلزار مطهر نیز یادبودی زیبا درست شده که هر کسی را بی گمان به یاد جانفشانی ها این مردان بی ادعا می اندازد.

پنجشنبه های شهدایی رودان

فضای گلزار با این تغییرات معنوی تر شده است و از همه مهم تر میهمانان شهدا هم خیلی جوان اند، نونهالان و نوجوانانی را می‌بینم که هر کدام در گوشه و کناری با یک شهید خلوت کرده اند.

نونهالانی دسته گلی بدست دارد و به هر مزار شهیدی می‌رسد یک شاخه گل تقدیم می کند. چند جوان  ظلع دیگر گلزار به دیدار مادری شهیدی رفته اند که بر سر مزار شهیدش نشسته و از آنها با شیرینی پذیرایی می‌کند. انگار می‌دانسته که امروز شهیدش مهمان دارد و او خود را با میوه و شیرینی برای پذیرایی از مهمانان آماده کرده است.
در سمت دیگر چند خانم سفره نذری را پهن کرده اند و آن را با تصاویر شهدا و پذیرایی مختصر آذین بسته اند.

متوجه حضور مسوول کانون راویان دفاع مقدس شهرستان در این میان می شوم حسن عباس زاده از رزمندگان دفاع مقدس رودان است و حالا چند سالی است که به همراه رفقا جبهه کانون روایان را برای پاسداشت خاطرات هم رزمانشان فعال کرده اند متوجه می شوم این برنامه گلزار شهدای رودان هم مختص آنهاست با او که هم کلام می شوم می گویید: برنامه پنجشنبه های شهدایی را با همکاری بنیاد شهید و انجمن راویان دفاع مقدس شهرستان در روزهای پنج شنبه بنا نهاده ایم و از ساعت ۱۴ در گلزار مطهر شهدا استقرار پیدا می کنیم.

 

پنجشنبه های شهدایی نگه دار سرخی خون شهدا است
وی افزود: هدف از برگزاری این برنامه زدودن غم غربت از شهدای مظلوم بهشت جنوب است و در واقع معرفی آنان برای جویندگان راه شهدا که متاسفانه نسل جوان مان کمتر نامی را از نامداران شهرشان شنیده اند.

عباس زاده تصریح کرد: در واقع خود را مقصر میدانیم  و شرمنده دوستان هم رزم هستیم که نتوانستیم روایات سرزمین های عشق و ایثار را به خوبی بازگو کنیم.

وی اضافه کرد: با مراسم پنجشنبه های شهدایی تلاش میکنم نگه دار سرخی خون شهدا باشد و یاد خاکریزی را زنده کند که  خاطرات ایثار و فداکاری را در خود نگه داشته اند.

وی تاکید کرد: ما وظیفه داریم که شهدای را به نسل جوانی بشناسانیم که هر روز دشمن برای آنان برنامه جدید دارد یک روز تهاجم فرهنگی بود و اما امروز  بطور رسمی آنها را با فریب و نیرنگ به مقابله با نظام مقدس جمهوری اسلامی ترغیب می کند.

 

هر هفته دو شهید را معرفی می کنیم

مسوول انجمن راویان دفاع مقدس شهرستان رودان خاطر نشان کرد: اگر ما از سیره شهدا و راه و رسم آنها چیزی نگوییم ظلم کرده ایم و در همین راستا هر هفته  دو شهید را برای جوانان و نوجوانانی که به گلزار شهدا می آیند معرفی میکنیم.

وی از جوانان درخواست کرد که برای شهدا یک رسانه باشند و این خاطرات و جانفشانی ها را برای دوستان و همکلاسی های خود بازنشر کنند.

وی ادامه داد: این کار به تازگی در اینجا به راه افتاده و ان شا الله وقتی جا افتاد تلاش میکنیم هر هفته این برنامه را در یکی از گلزار شهدای شهرها و روستاها به اجرا در بیاوریم.

عباس زاده تصریح کرد: خوب میدانیم که شهدا هم دستمان را خواهند گرفت و حتما عشق شهدا در دل جوانان جا خواهد کرد چرا که شهدا معجزه می‌کنند و جامعه را به آرامش می رسانند.

در گلزار شهدای رودان ۴۵ شهید گلگون کفن آرام گرفته اند که مسن ترین آنها شهید شنبه عیسوی ۵۳ ساله و جوان ترین آنها شهید محمد یاسین روشی ۹ است.

شهید عیسی سلیمانی ، شهید غلام صابری زاده، شهید علی شریفی ، شهید صفر غلامپور ، شهید ابراهیم بناوند، شهید رمضان سالاری، شهید جهانگیر فاضلی ، شهید احمد دیداری ، شهید ابراهیم کریمی ، شهید ابراهیم احمدی زاده، شهید محمد فاضلی ، شهید حسین داپرزه ، شهید عبدالله داوری، شهید یعقوب ابراهیم نژاد ، شهید هوشنگ سهرابی ، شهید بهرام نجفی ، شهید شهریار ناظری، شهید هاشم لطفی زاده، شهید محمد چراغی معزآباد ، شهید شیرو داوری ، شهید علی عباسی دمشهری ، شهید محمد نجفی ، شهید عزت اله جامخور، شهید نصرالله روشی ، شهید کرامت آسوری ، شهید حسن نجفی،شهید عبدالحمید روانبخش ، شهید حمیدرضا علی بیگی ، شهید موسی شاکری زاده، شهید حاجی داوری ، شهید ابراهیم ناتوان، شهید عبدالله طاهری ، شهید غلام نجفی ، شهید محمد اقتداری، شهید غلامرضا نجفی ، شهید غلام نائبی ، شهید مهرداد نجفی، شهید یعقوب رحیمی ، شهید داریوش کمالی، شهید جهانگیر سالاری ، شهید داوود رحیمی ، شهید بهزاد باختری و شهید حسین جاودان دیگر شهدای آرام گرفته در گلزار شهدای رودان هستند که هر هفته مزار مطهرشان مقصد بسیاری از جوانان بهشت جنوب است.

 

 

پایان پیام/۸۸۰۵۹

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول