اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

بودجه نظامی انگلیس 6 میلیارد دلار افزایش می یابد

نخست‌وزیر انگلیس در آستانه نشست شرکای «آکوس» اعلام کرد که بودجه نظامی این کشور ظرف دو سال به 6 میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

بودجه نظامی انگلیس 6 میلیارد دلار افزایش می یابد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ریشی سوناک» نخست‌وزیر انگلیس روز گذشته (یکشنبه) در آستانه نشست شرکای «آکوس» (پیمان امنیتی سه جانبه بین استرالیا، ایالات متحده و انگلیس) اعلام کرد که بودجه نظامی بریتانیا ظرف دو سال به 6 میلیارد دلار افزایش می‌یابد تا در برابر آن‌چه که تهدیدات رو به رشد چین و روسیه خوانده شده، مقاوم و قدرتمندتر شوند.

بنا بر گزارش شبکه «سی ان ان»، سوناک متعهد شده است که ظرف دو سال از بودجه مازاد برای تکمیل ذخایر مهمات، به روزرسانی برنامه زیردریایی هسته‌ای انگلیس و تأمین بودجه «مرحله بعدی» آکوس بهره گیرد.

بر اساس این گزارش، جزئیات برنامه آکوس قرار است امروز (دوشنبه» در «سن دیه‌گو) و در جریان کنفرانس خبری مشترک بین سوناک، «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده و «آنتونی آلبانیز» نخست وزیر استرالیا مشخص شود.

شرکای آکوس قرار است اعلام کنند که استرالیا دست‌کم چهار زیردریایی هسته‌ای کلاس ویرجینیا از ایالات متحده خریداری می‌کند و نسخه‌‌ای اصلاح شده از زیر دریایی تهاجمی اتمی استیوت انگلیس با سامانه‌ها و تسلیحات جنگی آمریکا را در جریان مرحله دوم این برنامه خواهد ساخت. این توافق بعنوان تلاشی برای مقابله با چین در منطقه اقیانوس آرام تلقی می‌شود.

هفته گذشته، چین مخالفت خود را با توافقنامه آکوس تکرار کرد و گفت که این توافق «به طور جدی خطر گسترش سلاح‌های هسته‌ای را تشدید می‌کند» و  یک رقابت تسلیحاتی را پیش می‌برد که منطقه آسیا و اقیانوسیه را بی‌ثبات می‌کند.

«مائو نینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین روز پنجشنبه هفته گذشته گفت: «ما از ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا می‌خواهیم که جنگ سرد و ذهنیت بازی‌های حاصل جمع صفر را کنار بگذارند، تعهدات بین‌المللی خود را صادقانه انجام دهند و در تلاش‌هایی برای برقراری صلح و ثبات در منطقه مشارکت کنند».

انگلیس در توجیه افزایش هنگفت بودجه نظامی این کشور از چین و روسیه بعنوان تهدیداتی یاد کرد که ضرورت افزایش بودجه نظامی بریتانیا را ایجاد می‌کنند.

سوناک در این خصوص گفت: «ما در سال گذشته به وضوح دیدیم که چگونه بحران‌های جهانی در داخل کشور ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. با تهاجم وحشتناک روسیه به اوکراین قیمت انرژی و مواد غذایی افزایش یافت. ما دفاع ملی خود را از امنیت اقتصادی گرفته تا زنجیره تأمین فناوری و تخصص اطلاعاتی تقویت خواهیم کرد تا اطمینان حاصل کنیم که دیگر هرگز در برابر اقدامات یک قدرت متخاصم آسیب پذیر نخواهیم بود».

بر اساس این بیانیه، نخست وزیر بریتانیا خواهان افزایش بودجه نظامی به ۲.۵ درصد تولید ناخالص داخلی در بلندمدت است که برای این منظور، بودجه نظامی در سال ۲۰۲۵ بازنگری خواهد شد. بر اساس گزارش بانک جهانی، در سال ۲۰۲۱/۲۲، انگلیس، ۲.۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف هزینه های نظامی کرده است که بالغ بر ۵۵ میلیارد دلار (۴۶ میلیارد پوند) است.

با آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در یک سال پیش کشورهای غربی به ویژه آمریکا و انگلیس تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا با تشدید فشارها علیه روسیه از طریق وضع تحریم و کمک‌های نظامی به اوکراین، به طولانی شدن جنگ اوکراین کمک کنند و روسیه بارها اعلام کرده است که غرب تنها با این اقدامات رنج اوکراینی‌ها را بیشتر می‌کند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول