سیدسروش ساداتی جمالی در گفتوگو با خبرنگار فارس در ساری اظهار کرد: در راستای توجه به حقوق شهروندی و ملی افراد با آسیب شنوایی، دوره سطح تکمیلی نهضت زبان اشاره مبتنی بر بسته تحولی مدرسه انطباقی، مازندران به عنوان سومین استان در سطح کشور برای کارشناسان، عوامل اجرایی و آموزشی مدارس استثنایی و نیز معلمان رابط دانشآموزان تلفیقی فراگیر سراسر استان به عنوان گام نخست این نهضت و برای اولیای دانش آموزان دارای آسیب شنوایی استان به عنوان دومین گام این نهضت در بستر مجازی برگزار شد.
وی گفت: در راستای توجه به حقوق شهروندی و ملی افراد با آسیب شنوایی، دوره سطح تکمیلی نهضت زبان اشاره مبتنی بر بسته تحولی مدرسه انطباقی، مازندران به عنوان سومین استان در سطح کشور به تعداد ۱۲۴ فراگیر و ۳ دوره ۴۰ ساعته مخصوص کارشناسان، عوامل اجرایی و آموزشی مدارس استثنایی و نیز معلمان رابط دانشآموزان تلفیقی فراگیر سراسر استان به عنوان اولین گام این نهضت و به تعداد ۴۸ فراگیر و یک دوره ۳۰ ساعته مخصوص اولیای دانش آموزان دارای آسیب شنوایی استان بهعنوان دومین گام این نهضت در بستر مجازی برگزار شد.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی مازندران یادآور شد: در برنامههای جاری سازمان استثنایی کشور سه بسته تحولی در نظر گرفته شده که شامل مدرسه انطباقی، مداخله به هنگام و بسته مشارکت و کاهش تداخل است که نهضت آموزش زبان اشاره مبتنی بر بسته تحولی مدرسه انطباقی یکی از برنامههای این بستهها است.
ساداتی جمالی ادامه داد: این نهضت با هدف گسترش عدالت آموزشی، همسانسازی زبان اشاره، کمک به ارتباط و آموزش افراد دارای آسیب شنوایی، تامین نیروهای متخصص و آموزش دیده، هماهنگی روش آموزش زبان با بکارگیری یک الگوی واحد، توجه به شان و کرامت افراد ناشنوا و احیای زبان اشاره توسط مدرسان کشوری سید مسعود جلال زاده و هانیه مرادی برگزار شد.
وی با بیان اینکه آسیب شنوایی پس از نیاز ویژه ذهنی و مشکلات جسمی ـ حرکتی در دانشآموزان بیشترین آمار معلولیت را به خود اختصاص داده است، افزود: این اختلال آثار ظاهری چندان مشخصی ندارد و مبتلایان به آن در سازگاریهای اجتماعی با چالشهای فراوانی روبه رو هستند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی مازندران با تاکید بر اینکه یکی از سختترین معلولیتها ناشنوایی است، گفت: خانواده و جامعه با پذیرش واقع بینانه محدودیت فرد ناشنوا باید در راه پرورش استعدادها و تواناییهای او یاریرسان باشند؛ چرا که شیوه رفتار با فرد دارای آسیب شنوایی در رشد عاطفی، سازگاریهای اجتماعی و فراگیری مهارتهای زبانی و تحصیلی او بسیار مهم و تعیین کننده است.
ساداتی جمالی، کاهش یادگیری مهارتهای اجتماعی، افت مهارتهای شغلی و تحصیلی و کنارهگیری از اجتماع را از جمله مسائل و مشکلات عمدهای اعلام کرد که فرد دارای آسیب شنوایی علاوه بر ناراحتیهای روانی، خلقی و تحمیل هزینههای بالای توانبخشی با آن مواجهه میشود.
وی تصریح کرد: این دوره با هدف اجرایی شدن بسته تحولی مدرسه انطباقی، برنامههای عملیاتی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و توجه به عدالت آموزشی جهت تسهیل فرآیند ارتباط جامعه ناشنوایان با دنیای اطراف برگزار شده است.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان با تأکید بر اینکه یکی از سختترین معلولیتها ناشنوایی است، تصریح کرد: قرار است آموزشها را ارتقا دهیم تا همگان بتوانند با فرد دچار آسیب شنوایی ارتباط برقرار کنند و ناشنوایان از تعاملات اجتماعی محروم نباشند.
وی اضافه کرد: اجرای فعالیتهای بسته تحولی مدرسه انطباقی نویدبخش گامی مؤثر در آموزش کودکان با نیازهای ویژه است.
ساداتی جمالی ادامه داد: نهضت آموزش زبان اشاره نقش مهمی در یادگیری و گسترش این زبان در جامعه و درنهایت ایفای حقوق افراد ناشنوا خواهد داشت.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان مازندران خاطرنشان کرد: نهضت آموزش زبان اشاره، نهضت آموزش خط بریل، تربیت معلمان چند مهارتی، مناسبسازی مدارس ویژه دانشآموزان طیف اتیسم و نیز مدارس پذیرای دانشآموزان تلفیقی فراگیر، نهضت مشارکتی توان افزایی و دیگر طرحهای مؤثر موجود در این بسته تحولی باعث ارتقا و تحول در آموزش و پرورش دانشآموزان با نیازهای ویژه خواهد شد.
پایان پیام/۸۶۰۳۴/م