اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

ویرایش مدرسه‌ای سند تحول آموزش و پرورش تدوین شد/ چرا سند تحول 11 سال بر زمین ماند؟

مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرایی سازی سند تحول به دلایل عدم اجرای سند تحول آموزش و پرورش و برنامه‌های پیش‌بینی شده برای تحقق آن، پرداخت.

ویرایش مدرسه‌ای سند تحول آموزش و پرورش تدوین شد/ چرا سند تحول 11 سال بر زمین ماند؟

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علی پارسانیا مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با موضوع  «ارائه برنامه‌های اجرای سند تحول بنیادین و رونمایی از پوستر رویداد بین المللی الف تا» که امروز در سازمان دانش‌‌آموزی برگزار شد، اظهار کرد: برای اینکه سند تحول بنیادین را به درستی اجرا کنیم باید به تجربه ۱۰ ساله آن توجه می‌کردیم چون سابقه ۱۰ ساله داشت و اولین پرسش که با آن مواجه شدیم این بود که تجربه ۱۰ ساله چه آورده دارد و چرا توفیقات جدی نداشتیم؟

وی با بیان اینکه وقتی می‌توانیم بگوییم سند اجرا شده است که بگوییم در مدرسه چه اتفاقی افتاده است، گفت: این سوال مطرح است چرا به رغم زحمات کشیده شده در گذشته، سند تحول به خوبی اجرا نشده و چرا جواب نداده است؟

پارسانیا افزود: یک پاسخ این است که نظام برنامه‌ریزی در آموزش و پرورش اشکال داشته است. چه وقتی معاونت‌ها بر اساس سند تحول فعالیت می‌کنند؟ وقتی فعالیت‌های سالانه واحد‌های آموزش و پرورش بر اساس راهکارهای سند باشد و خلأ جدی این بود که فعالیت‌های سالانه بر اساس سند تحول نبوده است که حتی تا سال ۹۷ برنامه واحدها بر اساس سند نبوده است.

وی اضافه کرد: تمام واحد‌های وزارتخانه ملزم شدند که در سامانه‌ای که پیش‌بینی شده است، برنامه خود را وارد کنند. کارگروهی هم در معاونت برنامه‌ریزی منابع شکل گرفت که کار این قرارگاه تنظیم‌گری است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرایی سازی سند تحول با بیان اینکه مخاطب مستقیم عمده راهکارها در سند تحول، مدیران ارشد آموزش و پرورش و به تبع، مدارس است. یعنی توجه و نتایج آن در مدارس مشاهده می‌شود، گفت: تاکنون جای ویرایش مدرسه‌ای از سند تحول خالی بوده است یعنی در مدرسه باید چه اتفاقی بیفتد.

وی اضافه کرد: یک کار پژوهشی سنگین در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش انجام شد که سند و مبانی سند مورد بررسی قرار گرفت و ویرایش مدرسه‌ای از سند تحول رونمایی شد؛ در این ویرایش مدرسه‌ای تکلیف مشخص شده است یعنی اینکه کنش‌گران مدرسه چه وظایف دارند، محیط مدرسه  چه ویژگی دارد و خروجی مدرسه و متربیان چه شایستگی های را باید کسب کنند.

پارسانیا با بیان اینکه در این پژوهش، شاخص و مؤلفه‌ها مشخص شد و در سال ۱۴۰۲، الگوی مفهومی پیاده‌سازی می‌شود، اظهار کرد: ویرایش مدرسه‌ای سند تا پایان خرداد نهایی می‌شود که از اول مهر تکلیف خود را بدانیم و بعد از آن الگوی ارزیابی مدرسه تهیه می‌شود.

وی به ارزیابی ۳۶۰ درجه‌ای اشاره کرد و افزود: ارزیابی ۳۶۰ درجه یعنی باید آزمون‌های ملی برگزار شده و وضعیت مدارس مشخص شود. همچنین مربی و مدیران مدارس بازوهای ارزیابی مدارس هستند و معلم طراح فرصت‌های تربیتی و ناظر ارزیابی است؛ یکی از نقاط کلیدی که غفلت کردیم دانش‌آموزان هستند و حتی نامگذاری غلط در نسل‌مان داشتیم یعنی اینکه فکر کنیم دانش‌‌آموز نمی‌تواند به تحول کمک کند، تصور غلطی است و دانش‌‌آموزان یک رکن تحول هستند و می‌تواند روی اجرا و نظارت تأثیر بگذارد و در این راستا می‌توان روی راهکارهای کنشگری دانش‌‌آموز، برنامه‌ریزی کرد.  

وی تصریح کرد: خانواده، فرزندش را به عنوان گرانبهاترین امانت به مدرسه می‌سپرد پس والدین هم در تحول و نظارت نقش دارند. 

مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرایی سازی سند تحول آموزش و پرورش ادامه داد: این موارد زمانی محقق می‌شود که تک‌تک مولفه‌ها برای مدیر مدرسه، معلم و دانش‌‌آموز تبیین شود و ما با ابلاغ آیین‌نامه و بخشنامه به تحول نخواهیم رسید مگر پیوست ترویجی، رسانه‌ای و گفتمان سازی داشته باشیم. باید ذهن‌ها را آماده کنیم. اقدام اساسی در این راستا گفتمان سازی است که ۲۰۰ نفر برای گفتمان سازی سند تحول در حال آموزش هستند که ۵۰ نفر برتر، مدرس شاخص سند تحول می‌شوند. همچنین هزار استاد دانشگاه فرهنگیان هم این آموزش‌ها را می‌گذرانند. 

وی افزود: در این راستا میدانی برای برای جمع‌آوری داده‌ها و ایده‌ها پیش‌بینی شد تا در معرض داوری قرار گیرد و بتوان در نهایت به یک پلتفرم از داده‌ها و ایده‌ها دست یافت که بر همین اساس رویداد بین‌المللی «الف تا» را مطرح کردیم و تلاش می‌کنیم مدارس خاص و ویژه در کشورهای جهان اسلام و در سال اول در کشورهای همسایه، تجارب و ایده‌های خود را بیان کنند.

پارسانیا اضافه کرد: سامانه آن به‌زودی آغاز به کار می‌کند و افراد می‌تواند ایده‌ها و تجربیات خود را تا 18 فروردین ثبت‌ کنند. در هفته معلم سال آینده نمایشگاهی سه روزه از داوری آثار برگزار می‌شود. همچنین ایده‌ها در سه بخش تک ایده، الگوی مدرسه تحولی و سازو کارهای تحول می‌تواند مطرح شود و به برترین الگوها، نشان برتر پیشتاز تحول داده می‌شود.

وی با بیان اینکه سند تحول سال 90 تصویب شد و از آن زمان تاکنون 11 سال فرصت بود که سند تحول اجرا شود اما کم کاری شد و در آنجا هم که پرکاری شد، طراحی کار اشتباه بود، گفت: وقتی قرار شد درباره اجرایی‌سازی سند تحول کار کنیم، مطالعات و گفت‌وگوهای متعدد داشتیم و واقعا کسانی که قبلا در این زمینه کار کردند، زحمت کشیدند اما معماری تحول اتفاق نیفتاده است. به عنوان مثال اهداف دوره‌های تحصیلی سال ۹۷ تصویب شد اما کتاب‌ها‌ی درسی سال ۹۱ تغییر یافت و بر اساس دانش برنامه‌ریزی درسی نبود. یعنی به جای اینکه از هدف شروع کنند، از برنامه درسی شروع کردند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرایی سازی سند تحول افزود: تمام پژوهش‌های موجود در زمینه سند تحول را دیدیم و تمام اطلاعات را گرفتیم و به یک سری موارد به عنوان اولویت‌های تحول آفرین رسیدیم که در معرض نقد نخبگانی قرار دادیم‌. همچنین ویرایش مدرسه‌ای سند تحول را در معرض نقد عمومی قرار می‌دهیم. زیرا ادعا نداریم بهترین الگوی ممکن را طراحی کردیم. بنده تاکنون نقدی و پیشنهادی برای اجرای سند تحول نیست که ندیده باشم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول