اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

چرا اجرای سند تحول مناسب نبوده است؟ / هنوز مدرسه از خودش هیچ اختیاری ندارد

وزیر آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر مدرسه هنوز از خودش هیچ اختیاری ندارد و در این شرایط از مدرسه می‌خواهیم تا سند تحول را اجرا کند؛ لذا باید شاخص‌های سند تحول بنیادین استخراج شود و مدرسه اختیار داشته باشد تا در راستای بهبود و افزایش این شاخص‌ها فعالیت‌های خود را داشته باشد.

چرا اجرای سند تحول مناسب نبوده است؟ / هنوز مدرسه از خودش هیچ اختیاری ندارد

خبرگزاری فارس ـ مریم عابدینی: نشست «ارائه و نقد الگوی اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» توسط قرارگاه اجرایی‌سازی سند تحول در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد؛ محورهای این نشست شامل معرفی و نقد الگوی اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین (چرخه تحول)، بررسی موانع و الزامات اجرای سند تحول بنیادین، ارائه ایده‌هایی برای تحول در نظام آموزشی و بررسی منطق تدوین شاخص‌های اجرای سند تحول بنیادین است. 

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در این نشست با اشاره به اینکه سند تحول نقشه راه آموزش و پرورش است، اظهار کرد: در چشم انداز سند تحول بنیادین بر رویکردهای مدیریتی و نقدپذیری تأکید شده است و نقد برنامه‌ها یکی از ارکان فعالیت‌های ما محسوب می‌شود.

وی با تأکید بر روحیه نقدپذیری و لزوم نقد درون سیستمی، افزود: یکی از مهارت‌های پایه‌ای که دانش‌آموزان باید داشته باشند، داشتن مهارت نقد منطقی است، اما این مهارت مانند سایر مهارت‌های پایه کمتر توجه شده است، زیرا معلمان را برای ارائه این مهارت آماده نکرده‌ایم، لذا یکی از وظایف ما در آموزش و پرورش توسعه مهارت نقد منطقی در دانش آموزان است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: دانش‌آموزان باید مهارت‌های پایه را فرا گرفته باشند تا بتوانند فعالیت‌های روزمره خود را در محیط‌های بیرون از مدرسه انجام دهند، لذا مهارت‌های آموزش داده شده باید به نگرش در دانش‌آموزان تبدیل شود و زمانی می‌توانیم بگوییم در حوزه آموزش مهارت‌ها موفق بوده‌ایم که به این هدف رسیده باشیم.

وی ادامه داد: در آخرین تقسیم بندی لایه‌های حکمرانی، نظام‌های خرد وجود دارد که از دیدگاه مادی گرایان، اقتصاد یکی از نظام‌های خرد است، اما از دیدگاه توحیدی فرهنگ مورد اهمیت است، لذا تفاوت‌های بین دیدگاه توحیدی و مادی گرایانه را بدانیم و باید بررسی کنیم که در اسناد ما چه نوع دیدگاهی مورد توجه قرار گرفته است و اگر دیدگاه مادی گرایانه مد نظر بوده است به دیدگاه توحیدی تغییر دهیم.

نوری تصریح کرد: در نظام‌های تعلیم و تربیت فقط نباید به نتایج از نظر کمی توجه شود بلکه پیامد و اثربخشی فعالیت‌ها باید مورد  توجه قرار گیرد.

* خروجی نظام آموزش و پرورش باید تربیت تمام ساحتی دانش آموزان باشد

وزیر آموزش و پرورش گفت: خروجی نظام آموزش و پرورش باید تربیت تمام ساحتی دانش آموزان باشد در حالی که کنکور باعث شده است تا آموزش و پرورش از اهداف اصلی خود دور بماند.

وی ادامه داد: باید این پرسش مطرح شود که در صورت اجرای سند تحول چه اتفاقی برای خانواده‌ها، جامعه و دانش‌آموزان می‌افتد؛ هدف از اجرای قانون رتبه بندی فرهنگیان، اجرای سند تحول بنیادین و افزایش کیفیت و ارتقای کار معلمان بوده است تا شایستگی‌های آنان افزایش یابد.

نوری تصریح کرد: در پیامدها افراد باید ببینند که اجرای سند تحول چه نفعی برای آنان خواهد داشت؛ ممکن است اجرای سند تحول لزوماً نفع اقتصادی نداشته باشد اما مطمئنا در کاهش آسیب‌های اجتماعی و افزایش سوادهای مختلف جامعه از جمله سواد رسانه، سواد قرآنی و ... تأثیر خواهد داشت، لذا باید نشان دهیم که اجرای سند تحول چه پیامدهای مثبتی برای جامعه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: باید ذینفعان آموزش و پرورش از جمله گروه‌های مردمی ببینند که اجرای سند تحول چه منافعی برای جامعه دارد؛ در این صورت، آنان نیز وارد فاز اجرایی سند تحول می‌شوند و به آموزش و پرورش کمک خواهند کرد، لذا باید بدانیم که سند تحول در صورتی اجرایی خواهد شد که به یک دغدغه ملی تبدیل شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سند تحول مدرسه‌ای باید داشته باشیم، اظهار کرد: باید ابتدای سال تحصیلی تمام برنامه‌های مدرسه مشخص باشد و در طول سال تحصیلی هیچ بخشنامه و برنامه‌ای به مدرسه ارسال و ابلاغ نشود. در حال حاضر مدرسه هنوز از خودش هیچ اختیاری ندارد و در این شرایط از مدرسه می‌خواهیم تا سند تحول را اجرا نماید، لذا باید شاخص‌های سند تحول بنیادین استخراج شود و مدرسه اختیار داشته باشد تا در راستای بهبود و افزایش این شاخص‌ها فعالیت‌های خود را داشته باشد.

وی اظهارکرد: مقام معظم رهبری در جمع معلمان در هفته گرامیداشت مقام معلم، خرسندی خود را از آموزش و پرورش اعلام کرد، لذا باید کاری کنیم که این خرسندی برای سال‌های بعد هم ادامه داشته باشد

* اتفاق های خوب در کشور نتایج فعالیت های آموزش و پرورش است

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در نشست ارائه و نقد اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار کرد: آموزش و پرورش را به عنوان مجموعه‌‌ای فاخر و موثر در کشور می‌دانیم و همه باید به این موضوع معتقد باشیم که اگر اتفاقات مثبتی در تمامی ارگان‌ها و مراکز رخ می‌دهد، ماحصل فعالیت‌های انجام شده و به ثمر نشسته در آموزش و پرورش است.

وی با بیان اینکه اگر کاری را که انجام می‌دهیم برای خداوند باشد، آثار و برکات آن کار در زندگی ما مشاهده خواهد شد، گفت: در نظام حکمرانی، تعدد انگیزه‌ها و گرایش‌ها را علی‌رغم محورهای مهمی که همراه با هدایت‌های مقام معظم رهبری هست، می‌بینیم اما نباید اجازه دهیم تا این تعدد انگیزه‌ها مانع رسیدن به هدف شود؛ کسانی که مسؤولیت پذیرفته‌اند در این راه نباید دچار سستی شوند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: دشمن را به عنوان مجموعه‌ای هوشمند و طراح مانع تراش باید دید؛ تصور نکنید اگر تمامی انگیزه‌ها و افکار در حوزه مأموریتی شما به کار گرفته نمی‌شود، ناشی از کم‌کاری است؛ بی‌تردید نقش شیاطین را نباید نادیده بگیرید.

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در جمع اعضای شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی که پس از ۹ سال انجام شد، عنوان کرد: مقام معظم رهبری در آن جلسه، نکات با برکت فراوانی را فرمودند اما یکی از موضوعاتی که روی آن تاکید داشتند، بحث تعطیلی معاونت پرورشی بود‌. ایشان فرمودند اثرات این تعطیلی تا سال‌های سال باقی می‌ماند و حتی پس از برگرداندن معاونت پرورشی، بازهم جبران نخواهد نشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی خطاب به جامعه فرهنگی کشور، تأکید کرد: در مهم‌ترین سنگر قرار دارید، مشکلات موجود نباید مانع رزمندگی و مجاهدت‌ شما شود، در این مسیر هیچ کوتاهی پذیرفته نمی‌شود و باید با اخلاص تمام گام برداشت.

* وضعیت تحول در آموزش و پرورش مناسب نبوده است

 علی پارسانیا مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرایی سازی سند تحول بنیادین در این نشست، اظهار کرد: وضعیت تحول در آموزش و پرورش مناسب نبوده است، سند تحول در آذرماه سال ۱۳۹۰ به عنوان یک متن مورد وفاق سیاستمداران، صاحب نظران، اساتید و جامعه فرهنگیان تصویب شد، اما در عمل چندان موفق به اجرای سند نشدیم، زیرا نتایج اجرای آن در مدرسه ملموس و معلوم نبوده است.

وی ادامه داد: یکی از دلایل عدم اجرای مناسب سند تحول، عدم اجماع نخبگانی در اجرای سند بوده است و یکی از کارهایی که می‌توان برای حل این مشکل انجام داد، برگزاری نشست‌هایی در راستای اجرایی سازی سند تحول بنیادین است تا این سند در معرض نقد نخبگانی قرار گیرد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش و رئیس قرارگاه اجرایی سازی سند تحول بنیادین تصریح کرد: در این نشست از مسئولان اسبق آموزش و پرورش، صاحب نظران و اساتید دانشگاه بهره خواهیم برد و از نظرات و نقدهای آنان استفاده خواهیم کرد تا بتوانیم به یک اجماع نخبگانی در اجرای سند تحول برسیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول