اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تاجیکستان به دنبال محدود کردن استقراض خارجی

تاجیکستان در تلاش است از وام‌‌های بانک‌های اروپایی خودداری و به مؤسسات مالی بین‌المللی تکیه کند.

تاجیکستان به دنبال محدود کردن استقراض خارجی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، بدهی خارجی تاجیکستان در ابتدای سال 2022 بالغ بر 3 میلیارد و 243 میلیون دلار بود و امروزه این رقم با کاهش 0.47 درصدی (15.4 میلیون دلاری) به 3 میلیارد و 228 میلیون دلار رسیده است.

کاهش بدهی خارجی تاجیکستان با کاهش بدهی مستقیم خارجی این کشور و همچین بازپرداخت جزئی بدهی به صندوق بین المللی پول، چین و بانک توسعه اسلامی مرتبط است.

با وجود پویایی مثبت، وضعیت بدهی خارجی تاجیکستان همچنان دشوار است. علاوه بر این، دوشنبه تلاش برای تحریک توسعه داخلی اقتصاد از طریق وام‌های خارجی را ادامه می‌دهد.

این کشور بیش از یک میلیارد دلار به بانک صادرات و واردات چین بدهکار است. علاوه بر این دوشنبه نمی‌تواند تعهدات برخی شرکت‌های دولتی را انجام دهد.

بدین ترتیب، در پایان ماه نوامبر سال 2022 بدهی شرکت «برق تاجیک» در مجموع 32 میلیارد سامانی (حدود 3.1 میلیارد دلار) بود و این امر عدم تعادل بودجه را باز هم عمیق‌تر می‌کند.

پروژه‌های بلندمدت نیز در این امر بی‌تاثیر نیستند، برای مثال، نیروگاه برق آبی «راغون» که بانک جهانی قصد دارد برای ساخت و ساز آن در سال جاری میلادی 15 میلیاد دلار تخصیص دهد.

در پس زمینه بدهی‌های بالا تاجیکستان در تلاش است تا استقراض خارجی را محدود کند. بدین ترتیب، «فیض‌الدین قهارزاده»، وزیر دارایی تاجیکستان چند روز قبل، اعلام کرد که این کشور از وام بانک‌های اروپایی برای تکمیل «راغون» خودداری می‌کند و در عوض، دوشنبه به موسسات مالی بین المللی متکی خواهد بود.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول