اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

چرا دستاوردهای علمی محققان ایرانی به رفع مشکلات اقتصادی منجر نمی‌شود؟

ایران در بسیاری از رشته‌های علمی در دنیا حتی سرآمد است، اما چرا این دستاوردهای علمی به توسعه اقتصاد کشور منجر نشده است؟ به اعتقاد دانشگاهیان دولت باید از کارشناسان دانشگاهی برای رفع مشکلات اقتصادی کمک و مشورت بگیرد.

چرا دستاوردهای علمی محققان ایرانی به رفع مشکلات اقتصادی منجر نمی‌شود؟

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، افزایش قیمت دلار، مشکلات اقتصادی، ضعف توان معیشت و افزایش قیمت کالاهای ضروری کارشناسان حوزه اقتصاد کشور را به شدت به فکر فرو برده است.

هر کس که دلش برای مردم می‌سوزد، می‌خواهد به نحوی برای رفع مشکلات اقتصادی کمک کند، در این میان اما آنانکه بیشتر از همه می‌توانند به این بخش کمک کنند کسانی هستند که در این حوزه تخصص دارند و تحصیلاتش را داشته‌اند؛ کسانی که از دل دانشگاه بیرون آمده‌اند و در بازار هم دستی داشته‌اند؛ قطعا چنین افراد و کارشناسانی می‌توانند به اقتصاد کشور در این مقطع کمک کنند، دانشگاهیان معتقدند که چرا کسی از آنها برای رفع مشکلات اقتصادی کشور مشورت نمی‌گیرد.

کارشناسان جامعه دانشگاهی کشور معتقدند با مشورت از دانشگاهیان قطعا به رفع مشکلات اقتصادی کشور کمک می‌شود.

وقتی ما در بسیاری از حوزه‌های علمی در دنیا حتی سرآمد هستیم، چرا اقتصادمان نباید سرآمد باشد؟ چرا اقتصاد چنین نخبگانی ضعیف باشد؟ در حالیکه می‌توان با مشورت از جامعه دانشگاهی اقتصاد کشور را هم به آرامش رساند.

در این زمینه گاهی راهکارهایی را هم از بخش دانشگاهی می‌شنویم.

* بخش خصوصی را حمایت کنید

پیمان صالحی معاون پژوهشی وزیر علوم معتقد است برای آنکه چرخ اقتصاد بچرخد باید بخش خصوصی را فعال‌تر کنیم.

صالحی می‌گوید: اگر بخش خصوصی گسترش یافته و دولت هم از این بخش حمایت کند و پشت این بخش باشد قطعا اقتصاد کشور به شرایط مفید می‌رسد.

این سوال مطرح می‌شود که بخش خصوصی در چه زمینه‌ای گسترش یابد و با گسترش این بخش چطور به اقتصاد کشور کمک می‌شود؟

معاون پژوهشی وزیر علوم در این باره می‌گوید: شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار رشد کرده‌اند، اگر همین شرکت‌های کوچک و متوسط مورد حمایت قرار گیرند، اشتغال برای جوانان افزایش می‌یابد که این مسأله کمک به اقتصاد کشور است، از طرفی با رشد این شرکت‌ها دولت از آن‌ها مالیات دریافت می‌کند بنابراین برای دولت هم درآمد ایجاد می‌شود.

وی معتقد است برای رشد اقتصاد کشور، باید به سمت نظام نوآوری باز برویم یعنی کارها به بخش خصوصی برون سپاری شود.

* با اساتید برجسته دانشگاه مشورت کنید

مهدی گلشنی استاد دانشگاه صنعتی شریف نیز جامعه دانشگاهی و بخصوص اساتید دانشگاه در حوزه اقتصاد را در حل مشکلات اقتصادی کشور بسیار کارآمد می‌داند و معتقد است که رشد اقتصادی کشور مستلزم برنامه‌ریزی عالمانه است.

گلشنی می‌گوید: برای تحقق رشد اقتصادی کشور مسوولان باید با صاحبنظران و اساتید برجسته و خبره دانشگاه مشورت کنند.

* شایسته سالاری در انتخاب مدیران برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی

اگر به آمار موسسات معتبر پژوهشی و رتبه‌بندی محققان و دانشگاهیان در دنیا نگاهی بیندازیم، کشور ما ایران در بسیاری از رشته‌ها سرآمدان دنیا را دارد و در رتبه‌های علمی خوبی قرار داریم اما چرا با این همه دستاورد علمی وضعیت اقتصادی کشور دچار مشکل است؟

حمیدرضا طیبی رئیس سابق جهاد دانشگاهی در پاسخ به این سوال می‌گوید:  پیشرفت به برنامه‌ریزی جامع درازمدت و عملکرد هماهنگ تمام نهادهای مرتبط برای تحقق اهداف در ظرف زمانی خود نیاز دارد که در کشور ما پیشرفت و دستیابی به توسعه پایدار مسأله اول مسوولان نبوده است یا اگر بوده باید تمام سیاستگزاری‌های داخلی و خارجی ذیل مسأله پیشرفت کشور انجام می‌شده است.

وی معتقد است: ما نتوانستیم یک برنامه‌ریزی جامع درازمدت داشته باشیم و به آن عمل کنیم، در بحث عملکرد هماهنگ نهادهای مرتبط نیز صددرصد عکس عمل کرده‌ایم و تا زمانی که ساختارهایی نداریم تا در آنها براساس شایسته‌سالاری برنامه‌ریزی و تربیت مدیران شکل بگیرد و سیاست‌زدگی و تخریب یکدیگر اولویت کار ما باشد، مشکلات در ظرف زمانی خودش حل نمی‌شود.

اما راهکار چیست؟

طیبی ایجاد وحدت ملی و پرهیز از سیاست زدگی با حضور تمام نیروهای سیاسی وفادار به انقلاب اسلامی از جناح‌های مختلف سیاسی و توافق بر مصالح ملی کشور برای فراهم شدن شرایط و تدوین برنامه میان مدت و به کار گیری تمام نیروها برای اجرای برنامه‌ها را یکی از راهکارهای برون‌رفت از مشکلات می‌داند و می‌گوید: همچنین با شایسته سالاری در انتخاب مدیران و حسب ضرورت به کار گیری مدیران خودباور و کارآزموده موفق، توافق برای رفع تحریم براساس اصول عزت، حکمت و مصلحت، تهیه برنامه هفتم توسعه به صورت کلان پروژه محور بر مبنای حل مشکلات اساسی کشور با به کارگیری حداکثر توان ملی، اصلاح نظام ملی علم، فناوری و نوآوری و انجام تقسیم کار ملی در تولید فناوری‌های موردنیاز کشور برمبنای پیشران‌های اصلی اقتصاد کشور و جلوگیری از موازی‌کاری می‌توان به پیشرفت رسید.

طیبی همچنین یکی دیگر از راهکارها را در تعیین تیمی سالم و متخصص در دولت برای پیگیری و حل مشکلات و بروکراسی اداری کلان پروژه‌های برنامه هفتم می‌داند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول