اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

اعتراض به عدم اختصاص وام‌های دانشجویی/ وزارت علوم: وام‌ها اولویت‌بندی دارد

جمعی از دانشجویان به عدم اختصاص وام‌های دانشجویی به دانشجویان شاغل اعتراض داشتند، رئیس صندوق رفاه وزارت علوم در پاسخ به این اعتراض تاکید کرد که اختصاص این وام‌ها اولویت‌بندی شده است و اولویت اول با دانشجویان بی‌بضاعت است.

اعتراض به عدم اختصاص وام‌های دانشجویی/ وزارت علوم: وام‌ها اولویت‌بندی دارد

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، برخی کاربران سامانه «فارس من» با ثبت پویشی در این سامانه خواستار پیگیری سوژه‌ای تحت عنوان «چرا به دانشجویان شاغل وام دانشجویی تعلق نمی‌گیرد؟» شدند.

این کاربران در پویش خود آوردند: «عدم اشتغال به کاری که مستلزم دریافت اجرت می‌باشد. (به استثنای کار دانشجویی)» این جمله بند چهارم آئین نامه صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم است.

در قانون صندوق رفاه دانشجویان تاکید شده است که کلیه اموال و دارایی‌های صندوق فعلی رفاه، اعم از منقول و غیر منقول تحت نظر هیأتی به انتخاب وزرای فرهنگ و آموزش‌عالی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و امور اقتصادی و دارایی، برآورد، تقویم و به نسبت تعداد دانشجویان موجود بین صندوق‌های رفاه در ‌وزارتخانه مذکور تقسیم خواهد شد.

همچنین تاکید شده است که بودجه صندوق دانشگاه‌های غیر دولتی از تسهیلات اعطایی سیستم بانکی و هدایای اشخاص حقیقی و حقوقی و وجوه از محل برگشتی‌اقساط بدهکاران تأمین می‌شود. در این قانون که به تصویب مجلس شورای اسلامی و شورای نگبان رسیده است ماده یا تبصره‌ای برای دانشجویان شاغل و غیرشاغل ذکر نشده است.

محمدرضا نصیری دانشجوی دکتری مدیریت دانش دانشگاه قم، سردبیر این سوژه فارس من در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، گفت:در بحث تحصیلات تکمیلی، اگر درخواستی از طرف دانشجو مخصوصاً در وام‌های دانشجویی انجام شود، قانونش به این صورت است که فرد دانشجو نباید در هیچ ارگان یا سازمانی به صورت قراردادی یا پیمانی بیمه شده باشد.بنابراین وام دانشجویی برای دانشجویی که دارای بیمه باشد، تعلق نمی‌گیرد.

وی افزود:  اما قاعدتاً دانشجویی که در مقطع دکتری یا کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل است به سنی رسیده که باید به فکر آینده و دوران بازنشستگی خود و خانواده‌اش هم باشد. اما متأسفانه سامانه وام رفاه دانشجویی به صورتی است که اگر یک بار هم برای دانشجو لیست بیمه رد شده باشد را لغو می‌کند و هیچگونه وامی به دانشجو تعلیق نمی‌گیرد. 

سردبیر سوژه فارس من در ادامه افزود: وزارت علوم اعلام کرده که یک سرانه دانشجویی داریم و به ازای هر دانشجو مبلغی به عنوان وام یا تسهیلات در نظر گرفته‌ایم که متاسفانه این طرح باعث لغو این موضوع می‌شود.

* تسهیلات صندوق رفاه فقط شامل دانشجویان بی بضاعت می‌شود

خبرنگار فارس این موضوع را با مسعود گنجی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم تحقیقات و فناوری در میان گذاشت، گنجی با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی گفت: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۵۳، دانشجویان باید بدانند تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان شامل دانشجویانی می‌شود که کم بضاعت هستند.

وی افزود: بنابراین وام صندوق رفاه دانشجویان ابتدا به دانشجویانی که تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی هستند تعلق می‌گیرد و در مرحله بعد چنانچه بودجه‌ای در صندوق رفاه باقی بماند، برای سایر دانشجویان در نظر می‌گیریم.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم تحقیقات و فناوری در ادامه گفت: سامانه خدمات رفاه دانشجویان که نسخه جدید آن به تازگی راه اندازی شده، تمام اطلاعات اولیه دانشجویان را به همراه کد رشته، از طریق وزارت علوم و ثبت احوال استعلام می‌گیرد و اگر دانشجو در آن مقطع زمانی بیمه نداشته باشد شامل درخواست وام می‌شود.

گنجی در پایان خاطرنشان کرد: ثبت نام وام‌های دانشجویی از نیمه اول اسفند ماه آغاز و تا ۲ ماه ادامه خواهد داشت و به محض اینکه زمان ثبت نام به پایان برسد، صندوق رفاه شروع به پرداخت وام‌ها خواهد کرد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول