اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

ابلاغ ثبت ملی ۴ اثر ناملموس فرهنگی استان قزوین

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین گفت: مراتب ثبت ملی چهار اثر فرهنگی ناملموس طی مکاتبه ای از سوی قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور به استاندار قزوین ابلاغ شد.

ابلاغ ثبت ملی ۴ اثر ناملموس فرهنگی استان قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، علیرضا خزائلی اظهار کرد: مراتب ثبت ملی چهار اثر فرهنگی ناملموس طی مکاتبه ای از سوی قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور به استاندار قزوین ابلاغ شد.

وی افزود: این آثار شامل آیین جوشعزا، آیین چاقچاقی و آیین زاریزاری منطقه الموت غربی و مهارت تهیه قوز حلوا (حلوای گردو) ضیاءآباد شهرستان تاکستان هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین تصریح کرد: این نامه در راستای اجرای مواد «۱۱ و ۱۲» از قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون حراست از میراث فرهنگی ناملموس مصوب سال ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی و مواد «۲و ۳» آیین نامه اجرائی قانون مذکور مصوب ۱۳۸۷ هیات وزیران و همچنین آیین نامه مشارکت در پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس شهرها و روستاها مصوب ۱۴۰۰ هیئت وزیران و با رعایت مقررات آیین نامه اجرایی مذکور ارسال شده است.

خزائلی اضافه کرد: در این نامه به موجب قوانین مذکور مراتب ثبت ملی «آیین جوشعزا » به شماره ۲۷۲۴، «آیین چاقچاقی» به شماره ۲۷۲۵، «آیین زاریزاری» به شماره ۲۷۲۶ و «مهارت تهیه قوزحلوا» به شماره ۲۷۲۷ در تاریخ ۱۴٠۱/۸/۲۲ ابلاغ شده و بر هرگونه اقدام که موجب حفظ و احیای این میراث شود، تاکید شده است.

آخرین مرحله از عزاداری شب عاشورا جوش آن است که در این زمان معمولا نوحه خاصی خوانده می شود و سینه زنان با نوعی آرایش خاص در کنار هم قرار گرفته و با حرکات موزون دست و پا و به صورت هماهنگ نوحه را اجرای می کنند که این مراسم در منطقه الموت غربی به نام جوش عزا خوانده می شود.

آیین چاقچاقی: پس از اتمام سوگواری های شب عاشورا هیاتی کوچک شامل ۸ تا ۱۰ نفر در کوچه های روستای موشقین حرکت می کنند و جلوی درب منازل شروع به نوحه سرایی می کنند که این هیات و مراسم به نام چاقچاقی شهرت دارد.

آیین زاریزاری: در این آیین مردم پس از اتمام عزاداری شب عاشورا یک ساعت قبل از اذان صبح به مسجد باز می گردند و شخصی با نواختن شیپور یا کرنا آمادگی مسجد برای برگزاری این مراسم را اعلام می کند، پس از شنیدن صدای کرنا مردم برای نوحه خوانی راهی مساجد می شوند، آخرین نوحه زاری زاری است که در واقع بسیار سوزناک بوده و بعضا بداهه های مناسب شرایط روز نیز در آن آورده می شود.

مهارت تهیه قوز حلوا: این حلوا که عموما در مراسم سوگواری و ختم تهیه می شود از مهمترین نذری های ماه محرم و صفر در منطقه ضیاءآباد است که از خمیر تهیه شده از گردو، کمی آرد و شیره انگور تشکیل شده است. این حلوا به لحاظ موارد تشکیل دهنده کاملا بومی بوده و همه مواد آن در منطقه به دست می آید.

 پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول