اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

۸۸ درصد آب‌های سطحی مازندران هدر می‌رود/ ایجاد ذخیره‌گاه‌های استراتژیک آب در استان

معاون امور عمرانی استاندار مازندران با بیان اینکه ۸۸ درصد آب‌های سطحی استان هدر می‌رود و از ۱۲ درصد تنظیمی نیز ۵۰ درصد آن نیز به هدر می‌رود، گفت: با ایجاد ذخیره‌گاه‌های استراتژیکی در بالا دست استان و شبکه‌های مهار، انتقال و توزیع منابع آب در استان مورد توجه قرار خواهد گرفت.

۸۸ درصد آب‌های سطحی مازندران هدر می‌رود/ ایجاد ذخیره‌گاه‌های استراتژیک آب در استان

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، رضا علیخانی در نشست شورای حفاظت از آب مازندران، با بیان اینکه شبکه مهار و توزیع آب در بخش کشاورزی مازندران بر اساس نیاز اجرایی نشده است، اظهار کرد: برای مدیریت صحیح آب مازندران، طرح جامع جهت مدیریت هم‌زمان منابع، مصارف و تنش آبی تدوین می‌شود.

وی افزایش دما و کاهش نزولات آسمانی را غیر قابل انکار دانست و افزود: آب‌های سطحی مازندران به درستی مدیریت نشده و آب‌های زیر زمینی با حفر چاه‌های زیاد در حال هدر رفت است و همه اینها باید در طرح جامع به درستی دیده شود.

معاون امور عمرانی استاندار مازندران با اشاره به اینکه منابع آبی سطحی مازندران و میزان آورد آن‌ها مشخص است، یادآورشد: مساله سازگاری با تنش آبی موضوعی است که باید در همه ارکان اهم از سازگاری کشت و زرع، سازگاری صنعت و موارد دیگر مورد توجه قرار گیرد و الگوی منابع و مصارف تهیه شود.

این مسؤول، استان را نیازمند پژوهشکده‌ای در حوزه آب برای بررسی دانست تا نسخه جامع برآورد کند که به چه تعداد سد ذخیره، سد انحرافی و شبکه توزیع نیازمند است و تصریح کرد: علاوه بر دیدن طرح‌های بلند مدت حوزه آب مازندران و پیش‌بینی‌هایی همانند احداث سد، کارهای فرهنگی در حوزه آب باید انجام پذیرد.

علیخانی بازچرخانی آب را موضوع بسیار حائز اهمیت برای مازندران دانست و خاطرنشان کرد: این موضوع باید به جد مورد توجه قرار بگیرد و در حوزه‌هایی که می‌توان آب را مجدد به چرخه بازگرداند، اقدام شود.

وی با بیان اینکه ۸۸ درصد آب‌های سطحی مازندران هدر می‌رود و از ۱۲ درصد تنظیمی نیز ۵۰ درصد آن نیز به هدر می‌رود، گفت: با ایجاد ذخیره‌گاه‌های استراتژیکی در بالا دست استان و شبکه‌های مهار، انتقال و توزیع منابع آب در استان مورد توجه قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/۸۶۰۳۱/غ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول