اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  اخبار

نخستین جشن دوره دستیاری باشگاه خبرنگاران توانا برگزار شد

همزمان با جشن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، نخستین جشن دوره دستیاری باشگاه خبرنگاران توانا و تقدیر از دانشجویان برتر دانشکده رسانه فارس برگزار شد.

نخستین جشن دوره دستیاری باشگاه خبرنگاران توانا برگزار شد

به گزارش باشگاه خبرنگاران توانا، همزمان با جشن چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، امروز (سه شنبه) ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۱، نخستین جشن دوره دستیاری باشگاه خبرنگاران توانا و تقدیر از دانشجویان ممتاز دانشکده رسانه فارس در سالن اجتماعات این دانشکده برگزار شد. در این مراسم جمعی از اساتید، هنرمندان، مربیان سامانه آموزشی آنلاین باشگاه توانا، مسئولان دانشکده و خبرگزاری فارس و دانشجویان حضور داشتند.

طاهری: خبرگزاری فارس پرمخاطب‌ترین رسانه ایران است

علیرضا طاهری، معاون پژوهش و آموزش خبرگزاری فارس، در این مراسم با تبریک چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در این ۲۰ سال که از فعالیت خبرگزاری فارس می‌گذرد، بارها و بارها بی‌رحمانه به رسانه‌های انقلاب اسلامی حمله شده است. در دو تا سه سال اخیر خبرگزاری فارس را دو بار به شدت ترور کردند.

وی با اشاره به جنگ رسانه‌ای که در آذرماه سال جاری گریبان پرمخاطب‌ترین رسانه جمهوری اسلامی را گرفت، افزود: در آذرماه ۱۴۰۱ بعد از جنگ رسانه‌ای که در ایران پدید آمد، باز هم خبرگزاری فارس را بی رحمانه ترور و هک کردند. اما این‌بار در کمتر از یک ماه و نیم این خبرگزاری به جایگاه قبل خود بازگشت و مخاطبانی را که به دنبال این هک، ریزش پیدا کرده بودند، بازگرداند. این موضوعات نشان می‌دهد که این خبرگزاری در انقلاب اسلامی ریشه دارد.

طاهری با انقلابی دانستن این خبرگزاری، تصریح کرد: برای ما افتخار است که در چنین رسانه‌ای فعالیت می‌کنیم. این خبرگزاری در عمق باورهای انقلاب اسلامی ریشه دارد. امروز مهم‌ترین مأموریت و کار ما این است که از همین رسانه انقلابی صیانت کنیم.  فارس به کمک نیروها و خبرنگاران و افراد توانمند جهادی به راه خود ادامه می‌دهد. در ماجرای هک سایت این خبرگزاری، دوستان ما  توانستند در  مدت بسیار کوتاهی، دوباره سایت را برگرداندند.

ویژگی‌های خبرنگار تراز در فارس

طاهری با اشاره به ویژگی‌های خبرنگار تراز انقلاب اسلامی در خبرگزاری فارس، تصریح کرد: ما برای اینکه بتوانیم از هویت انقلابی خبرگزاری پاسداری کنیم در نخستین قدم به منابع انسانی تراز انقلاب اسلامی و خبرنگاران جهادگر و هوشمند نیاز داریم. باید کمک کنیم تا علاقمندان به حوزه رسانه، خودشان را در تراز انقلابی تعریف کنند، آموزش ببینند و تربیت شوند. برای این کار باید این افراد خردمندی و عقل را به کار بگیرند و با تعقل حرکت کنند. سومین قدم، اندیشمند و هوشمند بودن است. بین دانشمند و اندیشمند بودن تفاوتی وجود دارد. دانشمند لزوماً اندیشمند نیست، یک دانشمند لزوماً فکر نمی‌کند و نیروی تعقل خود در جهتی که باید استفاده کند، استفاده نمی‌کند.

کریمی: نوقلمان، سنگربانان و میراث‌دار ارثی سنگین هستند

در ادامه این مراسم محمد کریمی، سردبیر ارشد خبرگزاری فارس، با ابراز خرسندی از پیوستن تعدادی از نوقَلَمان به جمع خبرنگاران فارس، بیان کرد: این سنگربانان و دیده‌بانان، مسیری را انتخاب کرده‌اند که قرار است میراث‌دار ارثی بسیار سنگین باشند.

وی افزود: «شهید سلیمانی» گفتند سی سال نخوابیدم و پاسداری کردم و الآن هم نباید بخوابم. ما هم باید همین‌طور باشیم. کسانی که با قلم‌های محکم به این میدان آمدند بدانند که این میراث بدون تعارف شوخی بردار نیست. ما شب و روز نداشتیم که چراغ این سنگر را روشن نگه داریم.

سردبیر ارشد خبرگزاری فارس، با اشاره به خاطره‌ای از سختی‌های کار رسانه گفت: یک بار  و در یک ماجرای۷۲ ساعت در فضای تحریریه بودیم و همان‌جا خوابیدیم چون باید اخبار را پوشش می‌دادیم. به اشتغال در خبرگزاری فارس نگاه کارمندی نداشته باشید.

وی در ادامه عنوان کرد: زمانی که به فارس حمله کرده بودند، یکی از استادان امنیت، در حوزه کنترل فضای مجازی می‌گفت اگر ثانیه‌هایی تعلل در دفاع از سایت بیشتر می‌شد، فارس باید سال‌ها می‌خوابید. 

قدرتمندترین و بزرگ‌ترین رسانه، رسانه فارس است

کریمی ادامه داد: شما وارد سنگری شده‌اید که قداست دارد و به خون شهدا آمیخته است. «شهید برادران» که در حادثه تلخ سقوط هواپیما جان باختند، از همین جمع بودند. خیلی از دوستان در این راه دچار سوانحی شدند که جانبازان و ایثارگران ما به حساب می‌آیند.

کریمی به عنوان فردی که بیش از سه دهه در فضای رسانه نفس کشیده است، ادامه داد: امروز قدرتمندترین، رساترین و بزرگترین رسانه، رسانه فارس است. بنده به سنگری آمدم که این سنگر تعارف ندارد. علاوه بر صراحت کلام، جسارت و شجاعت حضور نیز دارد. آنچه می‌گویم از باب مطالبه از شما نیست بلکه جهت روشن‎سازیِ سنگینیِ وظیفه شماست.

کریمی تصریح کرد: این قلم و حرکت از بحران‌ها، ستم‌‌ها و هیاهوها گذر کرده و صاحب تجربه شده است. شهید مطهری (ره) در تعریفی می‌فرمایند: «اگر شور یک جوان را به شعور یک عارف پیوند بزنیم فلسفه‌ بسیج پدید می‌آید.» شما به سنگری آمده‌اید که عصاره‌ای از بسیج، عشق، فرهنگ، نماد و خودباوری در آن است.

نکات فنی را بیاموزید

کریمی  با تأکید کرد بر اینکه باید نکات فنی را بیاموزیم و در محضر اساتید شاگردی کنیم، افزود: در فضای رسانه اگر به اجتهاد شخصی رسیدید پایان تاریخ مصرف شما فرا می‌رسد. اگر به اینکه در زمان مقرر رفت و آمد داشته باشید، محدود شوید، خودبخود از قطار پر سرعت و پر شتاب رسانه خارج می‌شوید. رسانه بسیار فریبنده و هیجان برانگیز است و در عین حال بسیار آماده خارج کردن شما از مسیر است. این سنگر فوق العاده حساس است.

برخی از دوستان می‌نویسند تا جای خواص بی‌بصیرت را پر کنند

کریمی به دستیاران و دانشجویان توصیه کرد که ذیل پرچم ولایت حرکت کنند و عنوان کرد: اگر در ذیل پرچم ولایت حرکت نکنیم، ممکن است به مرحله‌ای برسیم که از رهبری هم عبور کنیم. برخی دوستان خبرگزاری می‌نویسند تا جای خواص بی‌بصیرت را پر کنند. بنده که در رسانه‌های دیگر هم بودم می‌دانم که به محض اینکه گفته می‌شود شخصی از خبرگزاری فارس است نگاه‌ها به او عوض می‌شود. خبرگزاری فارس یک برند است و این برند به آسانی بدست نیامده. خون شهید پایش ریخته شده تا امروز در یک دورهمی عاشقانه و عارفانه دور هم قرار بگیریم و این لحظات را به هم تبریک بگوییم.

حاجی‌پروانه: رسانه جای آدم‌های حساس نیست

در ادامه این مراسم محمدمهدی حاجی پروانه سردبیر باشگاه خبرنگاران توانا خطاب به دانشجویانی که تازه قدم در راه رسانه گذاشته‌اند، گفت: یک جوان بیست و یک‌ساله را تصور کنید که به دنبال کار در رسانه است. به هر غرفه و رسانه‌ای برای کار خبرنگاری سر می‌زند و این جوان ۲۱ ساله اکنون به جایی رسیده است که در نقش خادم شما صحبت می‌کند.

او ادامه داد: این موضوع را بیان کردم که بدانید من هم از همین جا شروع کردم. راهی را که انتخاب کردیم سخت است و مشکلاتی دارد. این کار توکل به خدا، همت و عشق و پیگیری زیاد می‌خواد و آینده خوبی در انتظار شما است.

حاجی‌پروانه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با قدردانی از مدیر عامل‌خبرگزاری فارس و توانا، ابراز کرد: حمایت و نگاه ویژه مدیران خبرگزاری فارس به باشگاه توانا، نویدبخش روزهای درخشان و روشنی برای این باشگاه خواهد بود و بسیار امیدوار هستم که در کنار سامانه آنلاین اموزی و برگزاری کارگاه‌های مختلف و تخصصی، نسلی توانمند و زبده را از دروازه باشگاه توانا، وارد فضای رسانه‌ای جبهه انقلاب اسلامی ایران کنیم.

وی افزود: به عنوان برادر کوچکتر به شما می‌گویم که باید در رسانه، با توکل به خدا و اخلاق حرفه‌ای و رسانه‌ای کار را پیش برد.

او در پایان به دانشجویان این دانشکده و خبرنگاران، توصیه کرد که در مسیر پرپیچ و خم رسانه، نخست خدا را در نظر داشته باشند و هرگزار اخلاق را فراموش نکنند.     

مراسم اهدای جوایز و برش کیک دوره دستیاری 

به گزارش باشگاه خبرنگاران توانا، در پایان مراسم جشن دوره دستیاری همراه با برش کیک، به ۱۵ نفر از خبرنگاران باشگاه خبرنگاران توانا که برای دوره دستیاری به خبرگزاری فارس، معرفی شدند و نفرات برگزیده در رشته‌های مختلف درسی و همچنین با برگزیدگان جشن عاشورایی  جوایزی اهدا شد.

در مراسم اعطای جوایز، علیرضا طاهری مدیر عامل دانشکده رسانه فارس، محمد کریمی سردبیر ارشد خبرگزاری فارس، محمد فروغی مدیر عامل موسسه فرهنگی نور نگار، عباس عظیمی مدیر عامل موسسه هنرمندان پیشکسوت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و امیرعلی جوادیان از اساتید برجسته دانشکده و از عکاسان برجسته کشور حضور داشتند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول