به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، بازارهای دوره ای و محلی، نهادهایی سنتی هستند که در گذر زمان تحول یافتهاند و شکل کنونی خود را یافتهاند. بازار های محلی میتوانند مناسبترین مکان جهت فروش محصولات و تولیدات کشاورزی بومی و صنایع دستی روستاییان در راستای اقتصاد مقاومتی و اشتغال زایی مولد باشند؛ با توجه به این که امروزه افراد زیادی به عنوان خریدار و فروشنده با این بازارها در ارتباط هستند.
استان گیلان یکی از با سابقهترین استانهای کشور در زمینه داشتن بازارچه محلی، سنتی و روزانه است که این بازارها پیوندی ناگسستنی بازندگی روزمره مردم در نقاط مختلف شهری و روستایی این استان دارد و در واقع جزیی از میراث فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و بوم شناختی آن محسوب میشود.
این بازارهای دورهای و محلی از قدیم دارای نقشی عمده و اساسی در افزایش رضایت تولیدکنندگان و مصرفکنندگان محصولات کشاورزی بوده و و از طرفی در شهرستانهایی مثل لاهیجان، لنگرود و آستانهاشرفیه شاهد وجود بازارهای دورهای و محلی متنوعی همچون دوشنبه، چهارشنبه و پنج شنبه بازار بویژه در دو دهه اخیر هستیم که با استقبال گسترده از این بازارها از سوی مردم مواجه میشود.
لذا با توجه به ظرفیت بسیار بالای استان گیلات در تولید انواع محصولات کشاورزی، توزیع این محصولات در بازارهای محلی و همچنین اختصاص مکانی به عنوان بازارچههای کشاورزی میتواند بسیار به رشد اقتصادی استان گیلان در حوزههای مختلف به ویژه کشاورزی کمک بسیار شایانی کند.
به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، این استان در حوزه کشاورزی قابلیتهای فراوانی دارد، برای رسیدن به اهداف متعالی باید کارهای ما برنامه محور باشد یعنی در راستای برنامه ریزی و مدلی باشد که به نتیجه درست برسیم.
صالح محمدی میگوید امروز از زبان بسیاری از مسؤولین تراز اول کشور عنوان مدیریت جهادی را میشنویم به نوعی الگوی مدیریت را با مدیریت جهادی میسنجند که این نکته خوبی برای همه ماست؛ چه اتفاقی در حوزه جهادسازندگی، جهاد کشاورزی و رویکرد جهادی وجود داشت که امروز تکیه مقام معظم رهبری، ریاست محترم جمهور و مقام عالی وزارت و همچنین مسؤولین استان تکیه و تأکید بر مدیریت جهادی دارند، باتوجه به اینکه اینجا خانه و ریشه جهاد است حتماً باید با تأمل و ژرف نگری شاهد تبلور و نمودش در کارهاو خدمات باشیم.
آن طور که رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان میگوید باید از ظرفیتهای مختلف و متنوع تعاونی روستایی استفاده شود و در شهرستانها با همکاری و استفاده از ظرفیتهای تعاونی روستایی محلی را برای ایجاد بازارچه و تنظیم بازار محصولات کشاورزی راهاندازی کنند.
بیشک یکی از سیاستهای مهم وزارت جهاد کشاورزی طرح الگوی کشت محصولات مختلف کشاورزری است لذا است اگر در مقطعی دچار چالشی هستیم، متناسب با آن برنامهریزی کنیم تا تولیدکننده دچار سردرگمی و چالش نشود و فضایی ایجاد نشود که با افزایش تولید یک محصول در یک سال بازاری برای آن وجود نداشته نباشد یا اینکه از محصولی حمایت مضاعف کنیم در حالی که نیاز بازار به این میزان تولید نباشد.
محمدی میگوید کارشناسان و محققین باید وارد عرصه شوند و با همکاری مراکز خدمات و با انتقال یافتههای تحقیقاتی و اجرای دوره های آموزشی در کنار کشاورزان باشند زیرا سنددار کردن اراضی از برنامههای مهم وزارت جهادکشاورزی است و اعقاد داریم با ظرفیتها و همکاری همه مدیران بخشها کاملاً قابل انجام است.
علیحیالحال با توجه به تولید انواع محصولات کشاورزی در استان گیلان، راهاندازی انواع بازارچههای محصولات کشاورزی میتواند بسیار به توسعه کشاورزی، ایجاد اشتغال و اقتصاد پایدار در این استان کمک شایانی کند.
پایان پیام/۸۴۰۰۷