اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

گزارش فارس از حواشی بازآفرینی در حاشیه‎‌های شهر/ بازآفرینی به چه قیمتی؟

جلسه ستاد بازآفرینی با تأکید بر توجه بیشتر به مسائل فرهنگی و لزوم توجه به مسائل اجتماعی برگزار شد.

گزارش فارس از حواشی بازآفرینی در حاشیه‎‌های شهر/ بازآفرینی به چه قیمتی؟

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، جلسه ستاد بازآفرینی شهری زنجان با ارائه گزارشی درباره اقدامات صورت گرفته در این حوزه برگزار شد.

در ابتدای جلسه مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان اهم اقدامات صورت گرفته ذیل 4 کارگروه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سلامت، کارگروه ارتقای اقتصادی و مشارکت، مردمی و تسهیلات، کارگروه پیشگیری از گسترش بافت‌‎های ناکارآمد شهری و کارگروه وقف را ارائه کرد.

طبق گزارشات اسماعیلی، مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان اقدامات در ستاد بازآفرینی در 8 محله حاشیه‌ای استان انجام شده است که شامل اسلام آباد، نجف‌آباد، سایان، خاندره، کوی شهدا، گولجیک آباد، کوی فلسطین، حسین‌آباد، شریف آباد و کوی شریعتی است.

برخلاف گزارشات ارائه شده از سوی این دستگاه فرمانداری‌ها و مدیرکل امور اجتماعی نظرات متفاوتی ارائه کردند و بازآفرینی را صرفا عمرانی اعلام کردند.

در بخشی از این جلسه فرماندار زنجان ضمن انتقاد از تکمیل نبودن اقدامات در حوزه بازآفرینی گفت: هر چند اقدامات خوبی در حوزه بازآفرینی شهری صورت گرفته است، اما ۹۵ درصد کارها خوب پیش می‌رود و ما روی آن ۵ درصدی که مربوط به انشعابات است دچار مشکل می‌شویم که در اکثریت غریب به اتفاق این ۵ درصد مشکل ساز می‌شود.

پرویز خالقی گفت: درخواست داریم تفاهم‌نامه‌ای امضا شود که انشعابات به موقع واگذار شود تا بعدا دچار تنش و مشکل بین دستگاه‌ها نشویم.

در ادامه محبی، فرماندار خرمدره گفت: ما یک بافت ۷۳.۳ هکتاری داریم که نیاز به بازآفرینی دارد که در حال اجرای آن هستیم.

وی گفت: در پروژه سردار جنگل نیز ۵.۵ میلیارد تومان اختصاص یافته بود که ۸۵۵ میلیون تومان آن اختصاص یافته است و درخواست داریم با مساعدت این مشکل حل شود.

محبی با اشاره به اینکه چالش مهم خرمدره مهاجرت معکوس روستاییان است، گفت: تسهیلات مربوط برای حل این مشکل ۱۸ درصد است و زیاد مورد استقبال نیست که امیدواریم در این باره موضوع تمهیدات اندیشیده شود.

نوری‌‌آرا، شهردار خرمدره نیز گفت: در محدوده بافت فرسوده شهر خرمدره ۵۶ هزار نفر ساکن هستند و قطعات مسکونی واقع در بافت مسکونی ۲ هزار پلاک است.

شهردار خرمدره با اشاره به ۱۲ هزار و ۴۵۵ تن آسفالت‌ریزی، ۲۱۳ مورد صدور پروانه، یک هزار و ۹۸۰ متر مربع تملک گفت: ۱۸ هزار و ۱۴۱ متر مربع عملیات عمرانی و ۱۳ هزار و ۷۵۳ متر مربع پیاده‌رو سازی از اقدامات صورت گرفته در این بخش بوده است که در مجموع به میزان ۵۹۶ میلیارد ریال در این بافت هزینه شده است.

در ادامه مدیرکل امور اجتماعی استانداری زنجان با انتقاد از عدم توجه به موضوعات فرهنگی در بازآفرینی شهری گفت: به نظر می‌رسد راه و شهرسازی باید اقدامی انجام دهد که بتوانیم مسیر بازآفرینی را مرور کنیم چون بازآفرینی صرفا با عمران تعبیر می‌شود در حالی که فقط این نیست و چون عمرانی بوده طرح بحث فرهنگی و اجتماعی مغفول مانده است.

حسین نجفی با تأکید بر داشتن پیوست فرهنگی در ستاد بازآفرینی گفت: در نقشه مهندسی فرهنگی باید هویت و بوم محله مورد تاکید باشد.

معاون عمرانی استاندار زنجان نیز گفت: لازم است در بحث بازآفرینی که هدف آن سکونت گاه های غیررسمی است محلات را از ناکارآمدی دربیاریم.

شعاعی با تأکید بر انجام مطالعات در مباحث عمرانی افزود: در این موضوعات باید مسائل اجتماعی و معیشت مردم هم مورد توجه باشد؛ باید ببینیم برای این موضوعات چه برنامه‌ای داریم.

وی گفت: برای مثال در موضوع کوی فلسطین باید ببینیم که چه برنامه‌ای برای معیشت مردم داریم، که اگر مردم تامین نشوند، برمی‌‎گردند.

پایان پیام/73005

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول