اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  اخبار

عکاسی روایت‌گرایانه کاوش در جهان هستی است

کارشناس و پیشکسوت عکاسی گفت: در عکاسی روایت‌گرایانه ما اتفاقات پیرامون خود را همان‌گونه که هست به طور واقعی به مخاطب نشان می‌دهیم.

عکاسی روایت‌گرایانه کاوش در جهان هستی است

به گزارش خبرنگاران باشگاه خبرنگاران توانا نهمین جلسه آموزشی کارشناسان روابط عمومی شهرداری‌های مناطق ۲۲‌گانه تهران با موضوع عکاسی با موبایل در دانشکده رسانه خبرگزاری فارس با تدریس مجید مردانیان مدیر عکس استان‌های خبرگزاری فارس برگزار شد.

وی در ابتدا درباره هنر عکاسی گفت: عکاسی  هنر سختی است شما باید با  تصویر حرف خود را بزنید، در نوشتن  هرچه دایره کلمات بیشتر باشد می‌توانید زیادتر بنویسید کلمات به کمک نویسنده می‌آید و می‌توانند بار عاطفی به نوشته بدهند یا حتی احساسات را کم و زیاد کنند اما در عکس ما با یک کاغذ دو بعدی طرف هستیم که باید تمام حرف خود را از طریق این کاغذ دو بعدی (عکس) بزنیم.

وی گفت: باید بتوانیم با عکس رویدادهای مختلف مثل سینما، شعر و موسیقی را ارائه بدهیم، کسانی که سواد بصری بالایی دارند می‌توانند در قالب عکس چیزی را که در ذهن دارند خلق کنند، روایت‌گری در عکس کار بسیار سختی است عکاس مطالعه زیاد داشته باشد، موسیقی و ریتم را بشناسد، رمان مطالعه کند، روانشناسی آدم‌ها را بداند و بفهمد در هر موقعیتی چه چیزی آنها را ناراحت یا خوشحال می‌کند تا بتواند دلیل رفتارشان را بفهمد، یک عکاس به طور مداوم جستجو می‌کند و سوژه‌ها و موضوعاتی را  که می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد ارائه می‌دهد.

 مردانیان ادامه داد: عکاسی روایت‌گرانه در واقع کاوش در جهان پیرامون است و انواع اتفاق‌هایی که در اطراف می‌افتد را از زاویه‌ای نو به تصویر می‌کشد مثلاً انواع لبخند‌ها را با دید تازه‌ای از این موضوع ارائه می‌دهد، باید در عکاس برای  درک بهتر کپشن بنویسیم و توضیح بسیار کوتاهی را ارائه دهیم، در عکاسی باید جزئیات را نشان دهیم مثلاً در عکاسی تاتر یا سینما ما صحنه‌های پر از جزئیات داریم که با عکس گرفتن باید بتوانیم آن را نشان دهیم.

وی افزود: در عکس گرفتن می‌توانیم جزئیات عکس‌ها را کم یا زیاد کنیم، هر عکس دارای اجزا و جزئیاتی که ارتباط منطقی با هم دارند ما می‌توانیم با عکس درست گرفتن این ارتباط را نشان دهید، برای عکس باید بهترین موقعیت  را انتخاب کنید و قویترین کادر را داشته  باشید، در عکس گرفتن رصد کردن مهم است.

 عکاس پیشکسوت درباره  ویژگی‌های یک عکاس خوب گفت: باید در عکس روایت داشته باشد (گزارش تصویری بتواند ارائه دهد)، خوب عکس می‌گیرد (نمایش حقیقی از یک واقعه)، خوب ادیت می‌کند (تسلط بر نرم‌افزارهای ویرایش عکس) و خوب انتشار می‌دهد (ارسال سریع به رسانه)، داشتن سواد بصری کمک می‌کند نور و رنگ را بهتر  بشناسد و کادربندی درستی بکند، در هر عکس نباید واقعیت از بین برود در همه عکس‌ها داستان وجود دارد حتی تک عکس و باید بتوانیم داستانی را که در ذهن داریم به مخاطب انتقال دهیم.

   وی گفت: در هر عکس ارتباط منطقی بین اجزا آن وجود دارد، اجزای تشکیل‌دهنده داستان عکس به ما می گوید  چه چیزهایی در عکس وجود دارد اجزا در عکس خیلی مهم هستند باید  از خود بپرسیم چرا باید این اجزا باشد نقش و هدفشان چیست؟ همه اجزا با موضوع و محیط مورد نظر همخوانی داشته باشند.

مرادنیان افزود: ویژگی‌های روایت‌گری در عکس عبارتند از: اطلاعات فرهنگی (مجموعه‌ای از دانش‌ها، باورها، قوانین، اخلاقیات و عادات)، اطلاعات روابط اجتماعی (روابط بین یک فرد با دیگران) اطلاعات جامع از موضوع اصلی روایت (سوژه اصلی) و اطلاعات جغرافیایی هر یک فریم از عکس یک روایت خواهد بود و باید بدانید که چه می‌خواهید، عکس قدرت زیادی دارد عکس روی دیوار با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند و داستان خود را به او می‌گوید و می‌خواهد او را متقاعد کند و بر روی مخاطب تأثیر بگذارد.

وی افزود: ویژگی‌های یک عکاس روایت‌گر این است که ایستا نباشد، عکاسی از عوامل پنهان، استفاده از موقعیت‌های مکانی مختلف، تمرکز بر احساسات و... ویژگی‌های یک تصویر مناسب عبارتند از بتواند به گزارش جان و حرکت بدهد، انتقال با کلمات گزارش برقرار کند و معنا و مفهوم را بتواند انتقال دهد، عکس باید با محتوای  گزارش همخوانی داشته باشد و در یک جهت باشد باید ببینیم عکس ما به انتقال مفهوم مورد نظر کمک می‌کند یا به درک گزارش کمکی می‌کند، ارزش افزوده به گزارش می‌دهد، حواس مخاطب را به سمت خودش جلب می‌کند و مخاطب دوستش دارد.

وی در پایان گفت: وضوح بالا و زاویه دید در عکس مهم است و باید بین اجزای عکس بتوان ارتباط منطقی برقرار شود تا مخاطب درک بهتری داشته باشد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول