اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  اخبار

فناوری وب۳ بزودی فراگیر می‌شود

معاون فناوری خبرگزاری فارس گفت: وب ۳ که شامل متاورس، لاک چین، رمز ارزها و... است به زودی جایگزین فناوری‌های موجود می‌شود و دنیای مجازی موازی با دنیای حقیقی شروع به فعالیت خواهد کرد.

فناوری وب۳ بزودی فراگیر می‌شود

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا هشتمین جلسه آموزشی مدیران روابط عمومی شهرداری های مناطق ۲۲‌گانه تهران با موضوع رسانه‌های نوین با تدریس محمدجواد خوشرو معاون فنی خبرگزاری فارس در دانشکده رسانه خبرگزاری فارس برگزار شد.

وی در ابتدا گفت: رسانه بر فناوری‌ها تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود فناوری‌ها با یکدیگر ارتباط پیدا کنند و مفاهیم جدیدی خلق شود، ابزار رسانه می‌تواند اطلاعات دقیق‌تری از جامعه و افکار عمومی به دست بیاورد. انسان موجودی اجتماعی است و ارتباط از نیازهای اولیه است، اولین نوع ارتباط زبانی بوده و بعد از آن  ارتباط مکتوب، ابتدایی‌ترین فناوری رسانه که اختراع شد تلگراف بود.

وی افزود: در دوره‌های مختلف ظهور روزنامه و اینترنت باعث گسترش ارتباطات شد، دسته‌بندی که در مورد رسانه‌ها انجام می‌شود تقسیم‌بندی به قبل از ظهور اینترنت و بعد از آن است، قبل از ظهور اینترنت ارتباط‌ها سنتی بود.

کارشناس حوزه فناوری گفت: نخستین روزنامه در جهان  سال 1605 و در استراسبورگ منتشر شد، در ایران  سال۱۲۵۳ قمری محمدصالح مهندس شیرازی بود که نخستین روزنامه را انتشار داد، رادیو در سال ۱۹۲۰ میلادی در دنیا و در ایران ۱۹۴۰ میلادی شروع به فعالیت کرد، در سال ۱۳۳۷ تلویزیون ملی ایران توسط حبیب ثابت پاسال که بهایی بود ایجاد شد، هدف  آن  نشر اندیشه‌های بهاییت بود، اینها هر سه رسانه‌های سنتی بودند.

وی ادامه داد: نظریه کلی شیرکی چهار ویژگی کلی را برای رسانه‌های سنتی ذکر می‌کند، افراد حرفه‌ای تولیدکننده پیام هستند، پیام‌ها به سختی تولید می‌شوند، پیام‌ها کوتاه و کم حجم هستند و کندی در سرعت انتقال دارند؛  رسانه‌های سنتی در گذشته توانایی کنترل پیام را داشتند و مرجعیت خبری داشتند، پیام‌ها هدفمند تولید می‌شد و تنها پیام‌هایی را که می‌خواستند انتشار می‌دادند، اهداف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، تبلیغاتی و تجاری در انتشار پیام داشتند.

خوشرو گفت: در جنگ جهانی دوم کامپیوتر ابزار قدرتمندی بود که آمریکا برای اولین‌بار از آن استفاده می‌کرد اولین و کاربردی ترین کاربرد کامپیوتر نظامی بود، در دهه ۹۰ کم کم کامپیوتر به صورت یک شبکه عمومی شد؛ امروزه وب و اینترنت را معادل هم استفاده می‌کنند اما وب به صفحاتی که دارای آدرس منحصر به فرد هستند و به مجموعه این صفحات وب سایت می گویند، کامپیوتر‌ها از طریق اینترنت به هم متصل و تشکیل یک شبکه را می‌دهند، در گذشته تعداد کامپیوتر‌ها کم بود ولی امروزه به قدری این فناوری پیشرفت کرده است که در جاهایی که انسان به هر علتی حضور ندارد مثل گرمای زیاد یا خطرات شدید این کامپیوتر است که آنجا حضور دارد و اطلاعات جمع‌آوری می‌کند.

وی بیان کرد: رسانه‌های رسمی ارزش بیشتری دارند چون اخبار آنها غالباً درست است ولی رسانه‌هایی که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی داریم اخبار فیک زیادی دارند هرچند اخبار رسمی همان جا هم اعلام می‌شود ولی معمولاً کمتر هست، افرادی که در رسانه‌های سنتی تولید محتوا می‌کنند افراد حرفه‌ای هستند ولی در رسانه‌های نوین همه افراد می‌توانند تولید محتوا کنند و محدودیت تولید ندارند، رسانه‌های سنتی شکل تعاملی ندارند و در رسانه‌های مکتوب محدودیت تصویر وجود دارد ولی چنین کمبود در فضای مجازی وجود ندارد، فضای وب به شدت از نظر فنی و توسعه فناوری پویا است باید به طور مداوم با فناوری‌های روز آشنا باشیم تا از جریان روز تکنولوژی عقب نیفتیم.

 معاون فنی خبرگزاری فارس گفت: امروز افکار و عقاید نسل جدید در جای دیگری شکل می‌گیرد که همان فضای مجازی است، در وب ۳ و متاورس فضا برای فعالیت سیاست‌مداران تنگ‌تر می‌شود و برای مردم راحت تر و مردم هستند که تصمیم می‌گیرند، ایجاد شبکه ملی اطلاعات برای خروج داده‌ها ضروری است در کشورهایی مثل کره جنوبی و ژاپن یک شبکه اجتماعی ملی داریم که همه استفاده می‌کنند و نمی‌گذارند که بیگ دیتا  از کشور خارج شود چون این کلان داده‌ها می‌توانند بر اساس الگوریتم ذائقه مخاطب را بشناسند و آن را عوض کنند با این بیگ دیتا‌ها می‌توان فهمید جامعه به چه چیزی حساس است در واقع آنها دماسنج جامعه هستند و توانایی این که  پیش‌بینی کنند جامعه به چه سمتی می‌رود را دارند، آنها می‌توانند جامعه را به سمت دلخواه خود سوق دهند.

خوشرو گفت: پلتفرم‌ها در ازای بستر رایگانی که به ما می‌دهند داده‌های زیادی از ما می‌گیرند و این فضا یک تیغ دو لبه است، ما در این حوزه فقدان سیاست‌گذاری را داریم که نتوانسته‌ایم یک شبکه اجتماعی واحد داشته باشد، در وب ۱ کار فضا بیشتر برای کار رسمی و رسانه‌ای محور بود عکس بسیار کم وجود داشت در همین زمان است که وبلاگ‌ها که فضای غیر رسمی‌تری داشتند مورد استقبال قرار گرفت، در فناوری وب ۲ پویایی و تعاملی کردن بیشتر اتفاق افتاد افزایش ضریب نفوذ موبایل، آمدن موبایل‌های هوشمند، اینترنت روی موبایل. همه در وب ۲ ایجاد شد.

کارشناس حوزه فناوری گفت: در وب ۳ هوش مصنوعی، فناوری ابر (رایانش ابری)، رمز ارزها، بلاک چین‌ها، داده‌های تلفیقی یکپارچه و گرافیک‌های سه بعدی می‌رود، هوش‌مصنوعی می‌تواند ویژگی‌ها و خصوصیات هر شهروند را  شناسایی کند، در وب ۲ با ۳ فرق جمع‌آوری داده در این است که در وب ۲ دیتای شما جمع‌آوری و تشکیل کلان داده می‌دهد بعد مخاطب‌شناسی می‌شود و خصوصیات آنها و ذائقه‌ها از هم جدا می‌شوند در صورتی که در وب ۳ عملیات آنلاین است که این الگوریتم شناسایی روی دیتای شما کار می‌کند و خصوصیات شما را در لحظه جدا می‌کند.  

وی گفت: رایانش ابری هر شخص بر  اساس نیاز خود آن قسمت را که احتیاج دارد خریداری می‌کند، در این سیستم  هر نرم‌افزاری را که مورد استفاده است انتخاب می کنید، همه یک کار را انجام نمی‌دهند هر شرکت یا فرد تنها یک کار از مجموعه را انجام می‌دهد و شما قرار نیست از پایه و صفر یک کار را شروع کنید بلکه باید سرویس‌ها را بشناسید و سرویس مخصوص به خودتان را انتخاب کنید مثل خودرو که قرار نیست یک خودرو را از صفر کارخانه تولید کند و هر قسمت آن از جایی می‌آید، در جامعه ما برنامه‌ریزی خوبی نداریم و بر خلاف این روند کار می‌کنیم و شرکت‌ها با هم ارتباط ندارند و فکر می‌کنند ارتباط نداشتن مزیت رقابتی و تجارتی است و به هم کمک نمی‌کنند در صورتی که اگر به یکدیگر کمک کنند فناوری زودتر توسعه پیدا می‌کند و هزینه‌های تولید نرم افزار هم پایین می‌آید.

وی افزود: بلاک چین یک سیستم ثبت اطلاعات گزارش است و مثل گذشته نیست که همه اطلاعات روی یک سرور و در اختیار یک سازمان و فرد و یک جا باشد، یک مدیر بتواند هر کاری بکند بلکه سیستم ثبت اطلاعات غیر متمرکز است و هر کدام از کاربران که فایلی را دارند برای همه کاربران ارسال می‌شود و همه می‌توانند راجع به این موضوع نظر بدهند، داده‌ها و دستکاری اطلاعات در اختیار یک نفر نیست، اطلاعات ذخیره شده در شبکه برای همه به اشتراک گذاشته می‌شود و از طریق شبکه‌های نظیر به نظیر به هم وصل شده است، برنامه‌های غیرمتمرکز برنامه‌هایی هستند که خارج از حوزه نظارت و کنترل یک مرجع واحد هستند و امکان تقلب در آن  وجود ندارد و همه می‌توانند درباره موضوع نظر دهند در واقع دیتاها مالک ندارند و همه مالک آنها هستند.

خوشرو در پایان گفت: امروزه دو مسئله در انتشار محتوا در رسانه‌ها وجود دارد، تولید محتوا فراتر از تصور است و بسیاری از مضمون‌ها در حجم بالای دیتاها گم می‌شوند، در فضای مجازی  عدم محدودیت در حجم محتوا وجود دارد و در این فضا منبعی برای تشخیص اخبار درست نیست؛ فضای مجازی مسابقه برای دیده شدن است و همه می‌خواهند بیشتر و به هر قیمتی دیده شوند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول