اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  اخبار

شیوه عمل و سیاست‌گذاری دو سند راهبردی رسانه‌ها/ اخبار جعلی غالباً در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود

مدرس شبکه‌های اجتماعی گفت: امروزه هر رسانه باید بوک استایل یا شیوه عمل و سیاست رسانه‌ای خود را تدوین و ابلاغ کند تا وحدت در شیوه اطلاع‌رسانی داشته باشد، شبکه‌های اجتماعی چون دروازه‌بانی خبر ندارند بیشتر اخبار جعلی در آنها وجود دارد.

شیوه عمل و سیاست‌گذاری دو سند راهبردی رسانه‌ها/ اخبار جعلی غالباً در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا هشتمین جلسه آموزشی کارشناسان شهرداری مناطق ۲۲ گانه تهران در سالن دانشکده رسانه خبرگزاری فارس برگزار شد.

در این جلسه حمید ضیایی پرور پژوهشگر علوم ارتباطات و مدرس دانشگاه گفت: هر رسانه  باید دو سند استایل بوک (شیوه عمل) و سیاست رسانه‌ای داشته باشد. استایل بوک دستورالعملی است که از طرف سازمان یا روابط‌عمومی برای فعالیت رسانه‌ای خود تعریف می‌کند که جزئیات، دسته‌های تولید، باید‌ها و نباید‌ها، چارت سازمانی، سطح دسترسی، دستور نگارش متن در شبکه‌های اجتماعی، تعریف سطوح دسترسی، انتشار محتوا، زمان‌بندی انتشار مطلب و کیفیت و کمیت مطالب را برای اشخاص دخیل در تولید مثل خبرنگار، فیلمبردار، گرافیست، اپراتور، عکاس، دبیر گروه و سردبیر مشخص می‌کند.

وی گفت: سیاست رسانه‌ای، سیاست‌ها و استراتژی‌های هر سازمان درباره نحوه مواجهه مدیران،کارکنان و پرسنل با شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها است که حاوی سیاست‌های کلان فعالیت کارکنان در شبکه‌های اجتماعی و خط و مشی آنها است.

ضیایی گفت: کوتاه‌نویسی که در کوتاهترین جمله موجود منظور خود را بتوانیم بیان کنیم، رهایی از قید زمان و مکان در شبکه‌های اجتماعی محتوا قید زمان و مکان ندارد و جاودانه می‌شود، رهایی از قید زبان در محیط آنلاین ترجمه به راحتی امکان‌پذیر است و زبان مطرح نیست، چند رسانه‌ای بودن، تصویر محوری، بروز شدن لحظه‌ای، خوانش سریع و راحت اخبار از ویژگی‌های محتوا در شبکه‌های اجتماعی است.

وی ادامه داد: در رسانه‌ای رسمی هر خبری قبل از انتشار چک می‌شود و دروازه بانی خبر درباره آن اتفاق می‌افتد ولی کنترل کردن اخبار در شبکه‌های اجتماعی سخت و غیر ممکن است و به همین علت فیک نیوزها و اخبار جعلی  در این شبکه‌ها بیشتر اتفاق می‌افتد و باید اصل را بر فیک بودن هر موضوعی گذاشت و منابع معتبر به طور مداوم چک شود، برنامه‌ریزی مداوم برای حضور در شبکه‌های اجتماعی به روشنگری کمک می‌کند و از بروز شایعات جلوگیری می‌کند، شبکه‌های اجتماعی سنسور و دماسنج جامعه هستند که جامعه در هر موضوعی چه واکنشی نشان خواهد داد.

این استاد ارتباطات درباره فرق رصد و پایش و مانیتورینگ با داده کاوی گفت: رصد و پایش، تعداد معدودی از داده‌ها را در بر می‌گیرد، مثلاً 3 هزار عنوان، ولی در داده کاوی ما با حجم عظیمی از اطلاعات روبرو هستیم که  استخراج و طبق الگوریتم بررسی و مقایسه می‌شوند و به ما تحلیل و آنالیز می‌دهد.

وی افزود: در شبکه‌های اجتماعی سوشیال لیسینینگ داریم یا شنیدن صدای مردم، وقتی پستی درباره موضوعی در یک شبکه اجتماعی گذاشته می‌شود، می‌توان نظرات مختلف مردم را در زیر آن پست خواند و به نظر واقعی و بدون واسطه مردم رسید، در سوشیال مانیتورینگ فقط تحلیل محتوای کمی آن انجام می‌شود مثلاً هشتگ‌ها، منشن‌ها، ترند‌ها و... ولی در سوشیال لیسینینگ تحلیل کمی و کیفی با هم انجام می‌شود در واقع اقدام و عمل هر دو مورد بررسی قرار می‌گیرد.

استاد شبکه‌های اجتماعی گفت: ما در پخش اخبار شرکت‌هایی داریم به اسم نیوز وایر که پس از جمع‌آوری اخبار از منابع رسمی این اخبار را در پنل شرکت‌ها و سازمان‌ها در دسته‌بندی‌های مختلف در اختیار آنها قرار می‌دهد در واقع هر سازمان از انواع اخبار رسمی که در حوزه کاری خود تولید شده با خبر می‌شود‌.

ضیایی گفت: در واکنش به اخبار منفی در پلتفرم‌های اجتماعی نکاتی مهم است مثل سرعت عمل که زمان واکنش به خبرهای منفی در پلتفرم‌های اجتماعی ۶۰ دقیقه است این زمان طلایی است که در اختیار است تا بتوانیم پاسخی به خبری که درباره ما پخش می‌شود بدهیم و پاسخ باید متناسب با همان خبر باشد اگر فیلم است با فیلم پاسخ دهیم یا متن با متن، اقناع‌سازی و شفافیت، روایت نکاتی که ناشر اولیه از آن غفلت کرده، روایت از زبان افراد غیر رسمی (استاد دانشگاه، سلبریتی‌ها، اینفلوئنسرها، روزنامه‌نگاران) داشتن ارتباط مستقیم با مخاطب. عواملی است که می‌تواند از پخش شدن اخبار منفی در رابطه با سازمان و پاسخگویی به آن کمک کند.

وی گفت: برای حضور در شبکه‌های اجتماعی یک سری مهارت‌ها نیاز داریم مثل تحلیل منظم و مداوم اخبار در فضای مجازی و تولیدات خبری مناسب، استفاده از روش‌هایی برای تعاملی کردن پخش اخبار؛ دعوت از مخاطبین جهت ارسال انواع عکس و فیلم‌های خبری و استفاده از ظرفیت شهروند خبرنگار؛ چتد رسانه ای کردن اخبار ،استفاده از کارشناسان برای تحلیل اخبار، تنظیم گزارش های تصویر محور و ....

مدرس شبکه‌های اجتماعی گفت: خبر‌نویسی برای رسانه‌های اجتماعی با خبرنویسی برای پلتفرم‌های اجتماعی تفاوت دارد، خبر اجتماعی خبری نرم، منعطف و توصیفی است و زبانی طنز و شوخی دارد و الزامی ندارد که خبر باشد. هر تولید محتوایی را خبر اجتماعی می‌نامند.

وی در پایان گفت: باید تا می‌توانیم اخبار را راستی‌آزمایی کنیم تا فیک‌ها و دیپ فیک‌ها را مشخص سازیم، برای این کار بهتر است از روزنامه‌نگاری تحقیقی استفاده کنیم، هر خبری را باور نکنیم و شک داشته باشیم و به دنبال استدلال باشیم تا در تله فیک نیوزها گرفتار نشویم.

پایان پیام/

 

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول