اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  اخبار

مدل سنتی ارتباطات یک سویه با مخاطب است، مدل جدید تعاملی و مدل آینده هوشمند است

استاد روابط عمومی گفت: باید به سمت تعامل با مخاطب برویم و از حالت اطلاع‌رسانی صرف و بدون ارتباط خارج شویم.

مدل سنتی ارتباطات یک سویه با مخاطب است، مدل جدید تعاملی و مدل آینده هوشمند است

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا هفتمین جلسه آموزشی کارشناسان روابط عمومی شهرداری‌های مناطق ۲۲گانه تهران با تدریس حمید ضیایی‌پرور استاد دانشگاه،کارشناس رسانه و فضای مجازی و مدرس روابط عمومی  برگزار شد.

وی در این برنامه در رابطه با تغییرات وب و تعاملی شدن آن گفت: از سال ۲۰۰۰ به بعد وب2 به وجود آمد و حالت تعاملی ایجاد شد و ارتباط یک سویه دو سویه شد، قبلاً رسانه‌ها یک محتوا را در سطح انبوه برای همه تولید می‌کردند اما رسانه‌های جدید اجتماعی امکان تعامل کاربرها را فراهم می‌کنند، شبکه اجتماعی کاربرد رسانه را ندارند. در شبکه‌های اجتماعی گروهی که ایجاد می‌شود ارتباط بین اعضا زیاد است و تعامل بالایی با یکدیگر دارند و میزان ارتباط بین آنها با همه دسترسی یکسانی است، شفاف، صریح و بی‌رحم هستند و همه حق دسترسی یکسانی دارند و هیچ رصدکننده‌ای در آنها نیست، عملاً داده کاوی شبکه‌های اجتماعی غیر ممکن است.

وی گفت: رسانه‌های اجتماعی مرز بین شبکه اجتماعی و رسانه ارتباط جمعی هستند، رسانه ارتباط جمعی فرستنده اندک و گیرنده انبوه است مثل رادیو و تلویزیون، در شبکه اجتماعی محدود و بسته هستند و برای ورود به آنها باید عضویت داشته باشید مثل فیسبوک ولی در رسانه اجتماعی احتیاج به عضویت نیست، فرستنده  و گیرنده انبوه دارد و در واقع یک پلتفرم است مثل ویکی پدیا، امروزه جنگ پلتفرم‌هاست.

 استاد ارتباطات گفت: مدل سنتی ارتباطات که به آن اطلاع‌رسانی می‌گویند یک سویه است، مدل جدید ارتباطات تعاملی است و مدل آینده ارتباطات هوشمند است. مخاطب امروز خود تولیدکننده است و مفاهیم جدیدی مثل فالور، مشتری، هوادار و کاربر  ایجاد شده است، باید توجه کرد شبکه‌های اجتماعی مرجع اطلاعات و اخبار نیستند.

وی ادامه داد: در پرتال‌ها می‌توان با فراهم‌کردن امکان کامنت از مخاطب  واکنش گرفت، در پرتال‌های یک سویه هم با گذاشتن ایمیل می‌توان با مخاطب تعامل برقرار کرد، باید یک راه ارتباطی دوسویه را با مخاطب فراهم کرد مثل تالارهای گفت‌وگو، چت، تلفن و... وب سایت‌های سازمانی باید به امکانات تعاملی مجهز شوند وگرنه در وب ۱ و ارتباط یک سویه گیر می‌کنند نباید مخاطب ما منفعل و بدون کنش باشد باید یک کنشگر باشد. اگر در پرتال‌ها تولید محتوا می‌کنیم باید در شبکه‌های اجتماعی آن را پخش کنیم تا مخاطب داشته باشیم.

ضیایی گفت: کار تولید محتوا سخت است چون با انبوهی از شبکه‌های اجتماعی طرف هستیم، هر محتوایی که تولید می‌کنیم باید متناسب با همان شبکه اجتماعی باشد مثلاً کلاب هاوس یک شبکه صوت محور است و می‌توان کلاس‌های اختصاصی گفت‌وگوها را در آنجا برنامه‌ریزی کرد. ما باید محتوایی بدون توهین تولید کنیم و حرف خود را در آن محتوا بگوییم.

کارشناس فضای مجازی گفت: بازیها تأثیر‌گذار‌ترین قالب رسانه‌ای است هر چند که ساخت آنها هزینه زیادی می‌برد اما بسیار تأثیر‌گذار هستند، بازی‌ها افراد را با موضوع درگیر می‌کنند، در حوزه بازی ما بزرگترین گنجینه را داریم ادبیات قدیمی که انواع متن‌های ادبی، عرفانی، حماسی و...

شهرداری‌ها در حوزه آموزش شهروندی از بازیها استفاده کنند

وی اولین پیام رسان را یاهو دانست و گفت: از طریق مسنجر می‌شد  پیام فرستاد که کم کم  تبدیل به اپلیکیشن‌های ارتباطی شد، شرکت هوایی که خود را با تحولات روز تطبیق بدهند موفق هستند وگرنه محکوم هستند که از چرخه رقابت کنار بروند.

وی در رابطه با شبکه‌های اجتماعی که مکان محور هستند گفت: امروزه  این شبکه‌ها بسیار مهم هستند زیرا  افراد تجربه‌های شخصی خودشان را به اشتراک می‌گذارند؛ ابزارهای کنترلی که این شبکه‌ها دارند بر ۳پایه استوار است ریپورت کاربرها، هوش مصنوعی که بر اساس الگوریتم است و کنترل کننده‌های انسانی.

وی درباره پر مخاطب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در ایران گفت: واتساپ، تلگرام، اینستاگرام و در ایرانی‌ها سروش و بله هستند، اگر ما می‌خواهیم به سمت تولید محتوا در پلتفرم‌ها برویم سه چیز را باید مد نظر قرار دهیم، بستری را که می‌خواهیم در آن تولید محتوا کنیم بشناسیم و تنها در یک پلتفرم خود را محدود نکنیم و در همه پلتفرم‌های اجتماعی آن را بارگذاری کنیم. مثلاً ویدئو را حتما در آپارات بارگذاری کنیم، محتوا در پرتال با شبکه‌های اجتماعی بسیار فرق دارد، از نظر زمان، فرمت و ما باید ویژگی هر کدام را بشناسیم، تعامل نباید یک سکوی یک طرف داشته باشیم بلکه یک ارتباط دو سویه و چالشی و مبتنی بر تعامل باشد یک پرتال اطلاع‌رسانی صرف نباید باشید، باید بتوانید بر فضای اطراف خود تأثیر بگذارید.

ضیایی در پایان گفت: روابط‌عمومی‌ها باید در فضای مجازی به سمت تعامل و ارتباط دوسویه بروند تا بتوانند از مخاطب خود بازخورد بگیرند با این روش سازمان‌ها از نظرات و مشکلات سازمان خود مطلع می‌شوند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول