اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تأکید وزرای امور خارجه ترکمنستان و عربستان بر گسترش همکاری‌ها

وزرای امور خارجه ترکمنستان و عربستان با اشاره به اهمیت تعامل در چارچوب سازمان‌های بین المللی، از حمایت مستمر از طرح‌ها و پیشنهادات بین المللی دو کشور در بسترهای چندجانبه حمایت کردند.

تأکید وزرای امور خارجه ترکمنستان و عربستان بر گسترش همکاری‌ها

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «رشید مرداف» وزیر امور خارجه ترکمنستان و «فیصل بن فرحان آل سعود» وزیر امور خارجه عربستان سعودی در «عشق آباد» با یکدیگر دیدار کردند.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی موضوعات مهم روابط دوجانبه در زمینه اجرای توافقات انجام شده مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بر روند همکاری موثر در عرصه بین المللی تاکید شد.

وزرای خارجه دو کشور، با اشاره به اهمیت تعامل در چارچوب سازمان‌های بین المللی، از حمایت مستمر از طرح‌ها و پیشنهادات بین المللی دو کشور در بسترهای چندجانبه ابراز خرسندی کردند.

طرفین آمادگی متقابل خود را برای گسترش چارچوب قانونی همکاری‌های دوجانبه در زمینه حمایت کنسولی از منافع شهروندان دو کشور تایید کردند.

در جریان بحث روابط تجاری و اقتصادی، علاقه دو کشور به گسترش دامنه همکاری بین ساختارهای دولتی و خصوصی و بهبود فضای سرمایه گذاری بررسی و به افزایش تعامل بین محافل تجاری دو کشور اشاره شد.

در این دیدار همچنین همکاری در بخش نفت و گاز و شیمیایی، صنایع نساجی و فرش، در حوزه هوانوردی غیرنظامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و موضوعات استفاده منطقی از منابع آبی و مبارزه با بیابان‌زایی مورد توجه قرار گرفت.

در ادامه، طرفین آمادگی برای هفتمین نشست بعدی کمیسیون مشترک بین دولتی ترکمنستان و همکاری‌های اقتصادی بین دولتی که قرار است در سال 2023 در ریاض برگزار شود، را مورد بررسی قرار دادند.

در این گفت وگوها، دیپلمات‌ها درباره اجرای نکات «نقشه راه» برای تشدید گفتگوهای سیاسی، همکاری‌های بین پارلمانی و تجاری و اقتصادی و تبادل فرهنگی و بشردوستانه اجرای پروژه‌های سرمایه گذاری بین دو کشور تبادل نظر کردند.

در این دیدار همچنین مسائل سیاسی منطقه‌ای و بین‌المللی مورد علاقه طرفین مورد بررسی قرار گرفت.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی به مناسبت سی امین سالگرد روابط سیاسی بین دو کشور در سخنرانی خود در محل دانشکده روابط بین الملل ترکمنستان طی سخنانی به تحلیلی سیستماتیک از توسعه روابط دوجانبه طی سه دهه پرداخت و خاطرنشان کرد: در چند وقت اخیر رویدادها و تنش سیاسی زیادی در منطقه رخ داده است که بر روابط دوجانبه و وضعیت بین المللی تأثیر گذاشته است،اما عربستان و ترکمنستان توانسته‌اند روابط مستحکمی را حفظ کنند.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول