اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

«عشق آباد» میزبان رایزنی‌های سیاسی ترکمنستان و عربستان

رایزنی‌های سیاسی بین وزارتخانه‌های امور خارجه ترکمنستان و عربستان سعودی در عشق آباد برگزار شد.

«عشق آباد» میزبان رایزنی‌های سیاسی ترکمنستان و عربستان

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، رایزنی‌های سیاسی بین وزارتخانه‌های امور خارجه ترکمنستان و پادشاهی عربستان سعودی در عشق آباد برگزار شد.

در این دیدار ریاست هیأت ترکمنستان را «بردی نیاز میتیایف» معاون وزیر امور خارجه و ریاست هیأت عربستان سعودی را «ولید عبدالکریم الخریجی» معاون وزیر امور خارجه این کشور بر عهده داشتند.

در جریان این رایزنی‌ها، طرفین در مورد جنبه‌های کلیدی همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های سیاسی، تجاری، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه و مسائل جاری بین المللی گفت و گو کردند.

تأکید شد که ترکمنستان و عربستان سعودی در حال توسعه گفت‌وگوهای سیاسی و دیپلماتیک گسترده و چند سطحی برای تقویت ثبات منطقه‌ای و جهانی، مقابله با چالش‌ها و تهدیدهایی مانند تروریسم، افراط‌گرایی، قاچاق مواد مخدر و تشدید تلاش‌های مشترک برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار هستند.

در این زمینه، اهمیت حمایت متقابل در چارچوب سازمان‌های بین‌المللی مهم، در درجه اول سازمان ملل متحد، مورد تاکید قرار گرفت.

ترکمنستان اعلام کرد که در مورد تعدادی از قطعنامه‌های مجمع عمومی ارائه شده توسط این کشور و همچنین در معرفی نامزدهای سعودی برای ساختارهای مختلف سازمان ملل حمایت کرده است.

در این دیدار ایجاد و توسعه شرایط لازم برای جذب سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف اقتصاد ترکمنستان، اجرای پروژه‌های زیربنایی امیدوارکننده و همکاری‌های صنعتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به ویژه خاطرنشان شد که فرصت‌های زیادی برای همکاری بین دو کشور در زمینه‌هایی مانند پتروشیمی و شیمی گاز وجود دارد. در این راستا، تجربه اندوخته شده از همکاری دولت ترکمنستان و صندوق توسعه عربستان سعودی مورد توجه قرار گرفت.

 طرفین بر اهمیت توسعه بیشتر روابط فرهنگی و علمی، تداوم برگزاری روزهای فرهنگی متقابل و گسترش گفت و گوی انسان دوستانه بین دو ملت برادر تاکید شد.

 در این رایزنی به ویژه تاکید شد که سفر رسمی رئیس جمهور ترکمنستان به عربستان سعودی که مقدمات آن در حال حاضر به سرعت در حال انجام است، به عنوان انگیزه‌ای قدرتمند برای تقویت و غنی سازی کیفی روابط دوجانبه خواهد بود. 

معاون وزیر امور خارجه پادشاهی عربستان سعودی با «رشید مرداف» وزیر امور خارجه ترکمنستان دیدار و گفت و گو کرد.

در این گفت وگو، طرفین در مورد طیف گسترده‌ای از روابط دوجانبه و همچنین در مورد دستور کار منطقه‌ای و جهانی تبادل نظر کردند.

طرفین بر ادامه گفت‌وگوهای سیاسی و دیپلماتیک و همکاری نزدیک در تعیین رویکردها به موضوعات مهم سیاست جهانی توافق کردند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول