اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

بوعلی‌ عشق و مهرورزی را مصداق انسان شایسته می‌داند

رئیس پژوهشکده جامعه‌المصطفی با بیان اینکه حجت‌الحق شیخ‌الرئیس بوعلی‌سینا یکی از مسائل انسان شایسته را عشق و مهرورزی می‌داند گفت: ابن سینای فیلسوف، عشق را سبب تعالی روح و اخلاق حسنه و نیکو می‌شمارد.

بوعلی‌ عشق و مهرورزی را مصداق انسان شایسته می‌داند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، حجت‌الاسلام حسن رضایی صبح امروز در آیین اختتامیه کنفرانس بین‌المللی انسان‌شناسی در اندیشه فلسفی ابن‌سینا ضمن تبریک هفته بسیج اظهار کرد: بسیج تفکر زیست مومنانه و سلوک مجاهدانه بود که با تفکر معمار بزرگ انقلاب پایه‌ریزی شد که یاد ایشان و شهدای این تفکر را گرامی می‌داریم.

وی بیان کرد: شیخ‌الرییس ابوعلی سینا، پزشک، ریاضی‌دان، فیلسوف، اخترشناس، آوازه‌ای عالم‌گیر دارد و از تاثیرگذارترین فیلسوفان و دانشمندان ایران و جهان است گرچه شهرت وی بیشتر در طب و فلسفه است.

رئیس پژوهشکده جامعه‌المصطفی خاطرنشان کرد: بوعلی‌سینا در حوزه فلسفه تلاش کرد دین را با فلسفه سازگار کند که علاوه بر وجود اثبات خداوند به حل عقلی مسائلی از جمله علم خداوند به جزئیات، پیوند حادث و قدیم و رابطه ذات و صفات خداوند پرداخت و در حوزه نفس نیز به بحث تجرد و خلق اشاره کرده است.

وی با اشاره به اینکه ۴۴۰ اثر به ابن‌سینا نسبت داده شده است گفت: افراد بزرگی چون بوعلی‌سینا مهندسان جهان‌شمول، گوهر سربلندی و فخر مشترک ملل از غرب و شرق هستند، گرچه خود به غایت متواضع‌اند.

رضایی با تاکید به اینکه انسان دارای ابعاد وجودی مختلف است به نحوی که تحقیق آنها در یک شاخه علمی امری ناممکن است  افزود: به همین دلیل علوم مختلف هر یک ساحتی از ابعاد وجودی انسان را مورد بررسی قرار داده‌اند.

وی افزود: حکمای مسلمان در راس آن ابن سینا با رویکرد فلسفی و تعمیم کلی فلسفه و آموزه‌های نقلی متون دینی توانستند تصویری از انسان ارائه دهند.

رئیس پژوهشکده جامعه‌المصطفی با اشاره به اینکه مسئله مهم در این راستا جاودانه بودن انسان و نحوه بقا را ترسیم می‌کند ادامه داد: این گزاره وجود، ظرفیت‌ها و کمالات انسان را تفسیر می‌کند و آن را در جایگاه شایسته به بحث می‌گذارد.

وی با بیان اینکه حجت‌الحق شیخ‌الرئیس بوعلی‌سینا یکی از مسائل انسان شایسته را عشق و مهرورزی می‌داند گفت: ابن سینای فیلسوف، عشق را سبب تعالی روح و اخلاق حسنه و نیکو می‌شمارد.

رضایی با تقدیر از برگزاری این همایش تصریح کرد: امیدوارم این برنامه‌ها و گردهمایی‌ها موجب شناسایی این شخصیت‌های بزرگ و گوهرهای علمی شود.

یک استاد فلسفه ترکیه نیز با بیان اینکه اهمیت ابن سینا آن قدر بالاست که هر چه قدر در مورد ایشان صحبت شود باز هم کم است گفت: همه می‌دانیم بوعل بزرگ از بنیانگداران متافیزیک است.

دکتر ماهر آلپر با اشاره به اهمیت شناسایی فلسفه ابن سینا و گفته‌های ایشان گفت: سیستم فکری ابن سینا معرفی جدیدی برای جهان علم است و چیزهایی که از این معرفی می‌تواند به وجود آورد.

وی خاطرنشان کرد: موضوعاتی که عرض کردم مختص ابن سینا نیست و بلکه در مورد تمام دانشمندان اسلامی می‌توانیم تحقیق کنیم؛ مادامی که فلسفه اسلامی به طور کامل فهم نشود جایگاه خود را در جهان علم نمی‌توانیم تفسیر کنیم.

انتهای پیام/۸۹۰۲۶/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول