اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تأکید رؤسای جمهور ازبکستان و فرانسه بر توسعه روابط

رؤسای جمهور ازبکستان و فرانسه در کاخ «الیزه» شهر «پاریس» دیدار و در مورد توسعه روابط همه جانبه در سطح بالا تأکید کردند.

تأکید رؤسای جمهور ازبکستان و فرانسه بر توسعه روابط

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و و «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه در کاخ «الیزه» شهر «پاریس» دیدار و در مورد توسعه روابط همه جانبه در سطح بالا به توافق رسیدند.

رؤسای جمهور دو کشور تقویت بیش از پیش همکار‌ی‌های سودمند ازبکستان و فرانسه را بررسی و در مورد ارتقای روابط و شراکت همه جانبه به سطح بالاتر تأکید کردند.

رؤسای جمهور با رضایتمندی بر توسعه پرتحرک روابط دوجانبه، تعمیق گفت‌وگوهای سیاسی گسترده، ارائه حمایت‌های متقابل در چارچوب سازمان‌های بین‌المللی، پیشبرد گفت‌وگوی بین پارلمانی در سی‌امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین ازبکستان و فرانسه تاکید کردند.

در این دیدار اذعان شد که در سال‌های اخیر تعداد کارخانجات مشترک و پروژه‌ها با حضور شرکت‌های فرانسوی 3 برابر افزایش یافته و سبد فعلی پروژه‌های مشترک فعال در ازبکستان از سطح بیش از 5 میلیارد یورو فراتر رفته است.

همچنین بر فعالیت‌های متقابلا سودمند شرکت‌های سطح جهانی مانند Total Eren، Veolia، EDF، Orano، Lactalis، Carrefour و Shiever در زمینه‌های انرژی، اکتشافات، صنایع غذایی، خرده فروشی تاکید شد.

در این گفت وگو، به همکاری با آژانس توسعه فرانسه اشاره شد که در پروژه‌های زمینه‌های زیرساخت‌های شهری، اقتصاد «سبز»، مسائل بهداشتی، برق آبی، کشاورزی و دیگر حوزه‌ها مشارکت دارد و یک سطح کیفی جدیدی کسب کرده است.

طرفین نتایج مراسم‌های بازرگانی ازبکستان و فرانسه را که در آستانه این سفر برگزار و در چارچوب آن قراردادهای تجاری و اقتصادی به ارزش بیش از 6 میلیارد یورو امضا شد، بسیار ارزشمند خواندند.

روسای جمهور علاقه مندی خود را برای تقویت بیش از پیش همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های امنیت، مقابله موثر با چالش‌ها و تهدیدات ابراز داشتند.

روسای جمهور با رضایتمندی بر افتتاح نمایشگاه‌های میراث فرهنگی و تاریخی ازبکستان «گنجینه‌های واحه‌های ازبکستان» در چهارراه مسیرهای کاروانی در موزه «لوور» در مسیر سمرقند، «معجزات ابریشم و طلا» در موسسه جهان عرب در «پاریس» تاکید کردند.

همچنین بر اهمیت توسعه روابط فرهنگی تاکید شد. طرفین از افتتاح شعبه اتحادیه فرانسه در «سمرقند» حمایت و همچنین از برگزاری دومین نشست آموزشی ازبکستانی و فرانسه روزهای 27 و 28 نوامبر سال جاری میلادی در «پاریس استقبال» کردند. همچنین در مورد گسترش همکاری در زمینه آموزش معلمان زبان فرانسه توافق به دست آمد.

روسای جمهور همچنین در مورد مسائل بین المللی و منطقه‌ای تبادل نظر کردند.

این دیدار در فضایی باز، گرم و دوستانه برگزار شد. در پایان این دیدار میرضیایف از «امانوئل مکرون» برای سفر به ازبکستان در زمان مناسب دعوت کرد.

فرانسه یکی از مهمترین همکاری بازرگانی ازبکستان در اروپا است.

هم اکنون در ازبکستان 16 شرکت با سرمایه سرمایه گذاران فرانسه در این کشور فعالیت می‌کنند.

فرانسه استقلال ازبکستان‌ را در تاریخ 3 ژانویه سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 1 مارس سال 1992 میلادی بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول