اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

انرژی، حمل و نقل و تجارت محور رایزنی «بردی محمداف» با مقامات امارات

رئیس جمهور ترکمنستان با نخست‌وزیر و وزیر امور اداری امارات دیدار و در مورد انرژی، حمل و نقل و روابط تجاری گفت‌وگو کرد.

انرژی، حمل و نقل و تجارت محور رایزنی «بردی محمداف» با مقامات امارات

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «سردار بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان در چارچوب سفر رسمی خود به ابوظبی با «شیخ محمد بن راشد آل مکتوم» معاون رئیس جمهور، نخست وزیر و  وزیر دفاع امارات متحده عربی، دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار پس از تعارفات سیاسی و ابلاغ سلام و پیام «قربانقلی بردی محمداف» رئیس مجلس مصلحتی ترکمنستان، نخست وزیر امارات تاکید کرد: ابوظبی با اشتیاق فراوان دستاوردهای ترکمنستان در مسیر تحولات و اصلاحات مترقی را که اکنون تحت ریاست شما درک می‌کند.

در این دیدار، در مورد چشم انداز تقویت بیشتر روابط بین دولتی که بر اساس اصول احترام و حمایت متقابل بنا شده و همچنین در مورد برخی از مسائل بین المللی و منطقه‌ای تبادل نظر شد. 

خاطرنشان شد که وجود حس اعتماد و حسن نیت دو کشور نشان دهنده تمایل مشترک برای رساندن همکاری در حوزه‌های سیاسی، تجاری، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه به سطح کیفی جدیدی است.

رئیس جمهور ترکمنستان با تمرکز بر ظرفیت‌های عظیم برای همکاری‌های تجاری و اقتصادی تصریح کرد: امارات به لطف موفقیت‌ها و دستاوردهای بزرگ خود در زمینه‌های مختلف، به طور گسترده در جهان شناخته شده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از ابزارهای مهم در توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور، ایجاد ارتباط بین کارآفرینان است.

در این زمینه تاکید شد که در چارچوب این سفر، مجمع تجاری همکاری بین اتاق بازرگانی و صنایع ترکمنستان و اتاق‌های بازرگانی و صنایع امارات برگزار خواهد شد.

رئیس جمهور ترکمنستان گفت: پتانسیل حوزه‌های سوخت و انرژی و حمل و نقل و ارتباطات، فرصت‌هایی را برای ایجاد مشارکت بیشتر باز می‌کند.

همچنین به پیوندهای فرهنگی و بشردوستانه، تعمیق و گسترش آنها در حوزه‌های مهمی مانند علم، آموزش، فرهنگ و هنر اشاره شد.

 در پایان این دیدار، بردی محمداف و شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، بار دیگر با اشاره به سطح بالای روابط برادرانه بین ترکمنستان و امارات و آمادگی متقابل در جهت تقویت و توسعه موفقیت آمیز ادامه خواهد یافت.

بردی محمداف با استفاده از فرصت، از شیخ محمد بن راشد آل مکتوم دعوت کرد تا در فرصتی مناسب به عشق آباد سفر کند. این دعوت با کمال امتنان پذیرفته شد.

سردار بردی محمداف همچنین با «شیخ منصور بن زاید آل نهیان» معاون رئیس کابینه وزیران و وزیر امور اداری رئیس جمهور امارات متحده عربی دیدار کرد.

شیخ منصور بن زاید آل نهیان با اشاره به اینکه امارات متحده عربی علاقه مند به همکاری با ترکمنستان است، عشق آباد را شریکی قابل اعتماد و آینده دار با منابع عظیم و پتانسیل اقتصادی می‌دانند و ابراز اطمینان کرد که اسناد همکاری امضا شده صفحه جدیدی در تاریخ روابط دو کشور باز خواهد کرد.

در این دیدار بر اهمیت تشدید روابط تجاری و اقتصادی تاکید شد، موضوعات تعامل در تعدادی از زمینه‌های امیدوارکننده از جمله در بخش سوخت و انرژی و در حوزه‌هایی مانند پالایش نفت، صنایع گاز شیمیایی و حمل و نقل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 شیخ منصور بن زاید آل نهیان آمادگی جامعه تجاری امارات را برای گسترش مشارکت سازنده با ترکمنستان که با موفقیت یک استراتژی اقتصادی دوراندیشانه را اجرا می‌کند، تأیید کرد.

با اشاره به تعامل دو کشور در حوزه سرمایه گذاری، در دیدار با نمایندگان صندوق توسعه ابوظبی، موضوعات سرمایه گذاری و جذب وام برای اجرای پروژه‌های صنایع شیمیایی گاز، حمل و نقل، لجستیک و حوزه‌های مالی مطرح شد.

طرفین همچنین بر اهمیت ایجاد مشارکت در بخش حمل و نقل به ویژه در زمینه حمل و نقل دریایی، ریلی و هوایی اشاره کردند.

رئیس جمهور ترکمنستان در این زمینه بر ارتباط با بندر بین المللی ابوظبی به منظور الحاق بندر بین المللی ترکمن باشی به سامانه بنادر جهان تاکید کرد.

طرفین بر اهمیت انگیزه جدید به فعالیت‌های کمیته مشترک همکاری ترکمنستان و امارات متحده عربی و همچنین مصلحت اندیشی در برگزاری جلسات منظم بین نمایندگان محافل تجاری دو کشور تاکید کردند.

بردی محمداف از این پیشنهاد حمایت و خاطر نشان کرد که ترکمنستان همه فرصت‌ها را برای این امر ایجاد خواهد کرد.

در پایان این دیدار سردار بردی محمداف رئیس جمهور از شیخ منصور بن زاید آل نهیان دعوت کرد تا در فرصتی مناسب به عشق آباد سفر کند.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول