اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

آمادگی قزاقستان برای توسعه روابط همه جانبه با اروپا

وزیر امور خارجه قزاقستان در نشست رؤسای نهادهای دیپلماتیک کشورهای آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا آمادگی کشورش را برای توسعه روابط همه جانبه با این اتحادیه اعلام کرد.

آمادگی قزاقستان برای توسعه روابط همه جانبه با اروپا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، هیأت قزاقستان به ریاست «مختار تلئوبردی»، وزیر امور خارجه این کشور در هجدهمین نشست رؤسای نهادهای دیپلماتیک کشورهای آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا شرکت و سخنرانی کرد.

تلئوبردی با اشاره به نتایج اصلی اولین نشست تاریخی اخیر سران کشورهای آسیای و مرکزی و رئیس شورای اروپا در «آستانه»، بر اهمیت اجرای عملی توافقات حاصل شده در بالاترین سطح تاکید کرد.

وی همچنین توجه شرکت کنندگان را به اهمیت تشدید هماهنگی اقدامات طرفین با رعایت منافع متقابل در شرایط تغییر سریع وضعیت در جهان و منطقه، جلب کرد.

تلئوبردی در بخش دیگری گفت که قزاقستان آماده توسعه همکاری همه جانبه و بهبود ارتباط متقابل با شرکای اروپایی است.

وی در این راستا پیشنهادی را به طرف اروپایی برای آغاز برنامه‌های همکاری بین منطقه‌ای جدید از جمله در زمینه‌های علم، فناوری و نوآوری ارائه کرد.

رئیس نهاد دیپلماتیک قزاقستان همچنین در مورد آمادگی کشورش برای افزایش عرضه فلزات کمیاب به اروپا خبر داد و خواستار همکاری در زمینه فرآوری اولیه مواد خام در قزاقستان به منظور صادرات محصولات نهایی لازم برای بخش‌های پیشرفته اقتصادی از نظر فناوری، شد.

تلئوبردی در بخش دیگری به افزایش مبادله تجاری قزاقستان با کشورهای آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا در اوایل سال جاری میلادی اشاره کرد.

گفتنی است که دومین همایش اقتصادی آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا در ماه مه سال آینده میلادی به میزبانی قزاقستان در شهر آلماتی این کشور برگزار می‌شود.

هیات‌های کشورهای شرکت کننده در جریان این نشست موضوعات مهم بین منطقه‌ای و جهانی از جمله چالش‌های مشترک امنیتی، وضعیت در افغانستان، همکاری‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری، تعامل در زمینه‌های حفاظت از محیط زیست، استفاده از آب و اقلیم و نیز آموزش، علم و نوآوری مورد بحث و بررسی قرار دادند.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول