اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

افزایش همکاری‌های ترانزیتی محور مذاکرات مقامات قزاقستان و اتحادیه اروپا

در دیدار معاون وزیر خارجه قزاقستان و نماینده ویژه اتحادیه اروپا در آسیای مرکزی بر اهمیت تعمیق همکاری‌ها در بخش حمل و نقل و لجستیک، توسعه مسیر حمل‌ونقل بین المللی ترانس خزر، تامین انرژی و امنیت غذایی تاکید شد.

افزایش همکاری‌های ترانزیتی محور مذاکرات مقامات قزاقستان و اتحادیه اروپا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، در دیدار «رومان واسیلنکو» معاون وزیر امور خارجه قزاقستان و «تری هاکالا» نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای آسیای مرکزی چشم انداز تحکیم همکاری‌های بین دو طرف مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در اطلاعیه بخش مطبوعاتی وزارت امور خارجه قزاقستان آمده است: در این دیدار، وضعیت و چشم‌انداز تحکیم همکاری‌های قزاقستان و اتحادیه اروپا و همچنین توسعه بیشتر روابط منطقه‌ای در چارچوب استراتژی اتحادیه اروپا برای آسیای مرکزی مورد بررسی قرار داده شد.

دو طرف بر وجود سطح بالایی از تعامل در همه زمینه‌های همکاری و همچنین تماس‌های منظم در عالی ترین سطح تاکید کردند. از جمله در 4 جولای سال جاری، گفت‌وگوی تلفنی «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان و «شارل میشل» رئیس شورای اتحادیه اروپا برگزار شد. امسال همچنین اجرای تعدادی از اقدامات با هدف تقویت بیشتر گفت‌وگوی بین قزاقستان و اتحادیه اروپا و همچنین بین آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا برنامه ریزی شده است.

معاون وزیر امور خارجه قزاقستان اظهار داشت که کشورش در چارچوب استراتژی «پیوند اروپا و آسیا» و استراتژی «دروازه جهانی»، به تعامل سودمند با اتحادیه اروپا علاقه مند است.

نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای آسیای مرکزی با بیان اینکه «اتحادیه اروپا به توسعه کیفی گفت‌وگوهای سیاسی، اقتصادی و منطقه‌ای با قزاقستان اهمیت ویژه‌ای قائل است» تاکید کرد: ما همچنین از اصلاحات انجام‌شده توسط رئیس‌جمهور قزاقستان به طور قاطع حمایت و آمادگی خود برای کمک به اجرای آن‌ را اعلام می‌کنیم.

در این دیدار، دو طرف همچنین بر اهمیت تعمیق همکاری‌ها در بخش حمل و نقل و لجستیک، توسعه مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر، تامین انرژی و امنیت غذایی تاکید کردند.

شایان ذکر است که مبنای حقوقی روابط قزاقستان و اروپا را «موافقت نامه مشارکت و همکاری‌های وسیع بین قزاقستان و اتحادیه اروپا تشکیل می‌دهد که 29 حوزه تعامل را فرا می‌گیرد.

اتحادیه اروپا در بین شرکای تجاری و سرمایه گذار قزاقستان معمولا رتبه اول را به خود اختصاص می‌دهد.

مبادله تجاری بین قزاقستان و اتحادیه اروپا طی 5 ماه سال جاری میلادی به 16.5 میلیارد دلار رسیده است که حاکی از رشد 55.5 درصدی در قیاس با دوره مشابه (10.6 میلیارد دلار) یک سال پیش است.

طی سه ماه نخست سال 2022 سرمایه گذاری اروپایی‌ها در قزاقستان 31.3 درصد افزایش یافته و در حال حاضر در این کشور بیش از 4000 شرکت با مشارکت اروپایی‌ها فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول