اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش: بگذاریم بچه‌ها، بچگی کنند

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید برای کودکان فرصت یادگیری فراهم کنیم نه به آنها تحمیل کنیم، گفت: بگذاریم بچه‌ها، بچگی کنند. به بچه‌ها خیلی امر نکنیم و به جای امر کردن، بگذاریم تجربه کنند.

وزیر آموزش و پرورش: بگذاریم بچه‌ها، بچگی کنند

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، اولین رویداد یارستان کودکستان با هدف شناسایی، ارتقا و حمایت از محصولات فاخر حوزهٔ کودک زیر ۷ سال، در مردادماه ۱۴۰۱ شروع به کار کرد؛ این رویداد تحت نظر سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک و با همکاری مؤسسات مردمی، توانست به تجربهٔ موفقی در ورود به حوزهٔ محتوای کودک دست یابد.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در همایش یارستان کودکستان که امروز در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت 3 دانش‌آموز در فارس و 3 دانش‌آموز در ایذه، اظهار کرد: در دوره کودکی، بچه‌ها آرزوهای متفاوتی دارند به عنوان به فضا بروند؛ بنده هم همه این آرزوها را داشتم و به این ریاست فکر نمی‌کردم. 

وی ادامه داد: دنیای کودکی، خیلی ساده و بی‌آلایش است. من هم آرزوهای مختلفی داشتم. مثلا فضا را تسخیر کنم. یادم هست تابستان‌ها در حیاط می‌خوابیدیم و به آسمان نگاه می‌کردم. آن زمان از این آلودگی‌ها و ریزگردها خبری نبود و آسمان صاف بود. به آسمان که نگاه می‌کردم، دوست داشتم در فضا نقشی داشته باشم و به کرات ناشناخته سفر کنم.

نوری درباره اسباب‌بازی‌های دوران کودکی‌اش گفت: آن زمان دور جعبه سم‌پاش، سیم‌هایی بود که حالت رینگ داشت ما با یک سیم یا چوب کج، ارابه درست می‌کردیم و ارابه بازی می‌کردیم یا با گِل، اسباب‌بازی درست می‌کردیم؛ آن زمان پدربزرگ ما، خانواده بزرگی بودند و ما حدود 13 نفر بچه هم سن و سال بودیم حالا با یکی، دو سال کوچکتر یا بزرگتر که در حیاط خانه پدربزرگ بازی می‌کردیم. دعوا می‌کردیم و حتی سر می‌شکستیم. اگر الان سرم را بتراشم، می بینید چقدر جای شکستگی دارد. 

وی با بیان اینکه فرزندانم دوره مهدکودک و پیش دبستانی را سپری کردند، افزود: با خیال راحت فرزندانمان را به مهدکودک و پیش دبستانی فرستادیم. اگر بچه را پیش مادرم می‌گذارم، سه بار زنگ می‌زنم و حالش را می‌پرسم اما وقتی بچه را به مدرسه می‌فرستیم یکبار هم زنگ نمی‌زنیم چون به مدرسه اعتماد داریم. 

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: آرزویمان برای کودکان است که اتفاق خوب بیفتد و ما با خانواده‌ها یکی شویم و بتوانیم بستری برای استفاده کودکان از ظرفیت‌های کشف نشده خود و جامعه ایجاد کنیم. کودکان مانند معادن طلا و نقره‌ای هستند که کشف نشده‌اند.

وی با بیان اینکه باید برای کودکان فرصت یادگیری فراهم کنیم  نه به آنها تحمیل کنیم، اضافه کرد: بگذاریم بچه‌ها، بچگی کنند. به بچه‌ها خیلی امر نکنیم و به جای امر کردن، بگذاریم تجربه کنند. 

نوری درباره سازمان تعلیم و تربیت کودک، اظهار کرد: همین انتظار را داریم و با همین فرمان پیش بروند و البته به لایه پایین‌تر بروند؛ همچنین مردمی‌سازی بهترین کار است و اینکه از ظرفیت مردم برای مردم استفاده شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر طرحی را برای معلمان مراکز غیردولتی در دست پیگیری داریم که هم حقوق معلمان و هم تسهیلات به آنها داده شود که ان‌شاءالله تصویب می‌شود ضمن اینکه در کمیسیون شورای عالی انقلاب فرهنگی، بررسی کلیه کتاب در این حوزه قبلا وزارت ارشاد انجام می‌داد که اکنون آموزش و پرورش انجام می‌دهد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: تولیدکنندگان نیز حواسشان باشد که اگر کودک را به عنوان محل درآمد ببینید خطر است؛ کودکان ما تقریبا 27 درصد جامعه هستند و مسائل آنها از اسباب بازی، پوشاک، نوشت افزار و ... بازار بزرگی می‌طلبد اما برخی کودک را نگاه نمی‌کنند بلکه نیاز را می بینند و این نگاه باعث می‌شود که برای سودمان برنامه‌ریزی کنیم. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول