اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

طرح جدید اتحادیه اروپا برای توسعه انرژی پایدار در آسیای مرکزی

ازبکستان و اتحادیه اروپا در میزگردی در شهر «سمرقند» پروژه جدید «روابط انرژی پایدار در آسیای مرکزی» (SECCA) را بررسی کردند.

طرح جدید اتحادیه اروپا برای توسعه انرژی پایدار در  آسیای مرکزی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، ازبکستان و اتحادیه اروپا در راستای کنفرانس « پیوستگی بین اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی؛ دروازه جهانی» در شهر «سمرقند» پروژه جدید «روابط انرژی پایدار در آسیای مرکزی» (SECCA) را مطرح و بررسی کردند.

پروژه SECCA، بودجه‌ای 6 میلیون و 800 هزار یورویی برای پیشبرد تعادل انرژی پایدار در منطقه آسیای مرکزی مطابق با بهترین تجربیات اتحادیه اروپا در نظر گرفته است. این طرح تحکیم سیاست‌های ملی جهت عبور به سیستم انرژی پایدار و افزایش سرمایه گذاری، ظرفیت و آگاهی در زمینه انرژی تجدیدپذیر و بهره وری انرژی در منطقه را در نظر دارد.

رویدادهای اخیر علائم مثبتی را در روابط احتمالی انرژی پایدار در آسیای مرکزی نشان داده است. با توجه به رشد اقتصادی و جمعیت، انتظار می‌رود تقاضای برق منطقه‌ای افزایش یابد. برآورده ساختن این تقاضا نیازمند سرمایه‌گذاری قابل توجه، اصلاح بازار و توسعه پتانسیل است.

«مارتا جاگر» معاون مدیر کل در اداره کل مشارکت‌های بین المللی (DG INTPA) در این باره گفت: این پروژه بر اساس قرارداد سبز اروپا و استراتژی جدید اتحادیه اروپا در آسیای مرکزی اجرا می‌شود. هدف سند اخیر توسعه پتانسیل منطقه در انرژی خورشیدی، بادی و آبی برای تحکیم پایداری انرژی منطقه است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر پتانسیل قابل توجه انرژی پایدار منطقه به دلیل موانع اداری، مالی، فنی و اجتماعی زیاد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. پروژه SECCA به عنوان یک کاتالیزور برای رفع این موانع و افزایش تولید انرژی تجدیدپذیر و بهره وری انرژی در منطقه کمک می‌کند.

علاوه بر این، پروژه SECCA همچنین ضمن حمایت از سیاست‌ها و قوانین جنسیتی در زمینه بهره‌وری انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر و همچنین افزایش نقش زنان در این زمینه را نیز در نظر دارد.

کارشناسان پروژه اهداف SECCA را مطرح و  گزارشی را در مورد برنامه‌ها و نتایج مورد انتظار خود به اشتراک گذاشتند. همچنین چگونگی و چالش‌ها در زمینه انرژی پایدار و همکاری بین اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی را نیز بررسی کردند.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول