اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

۹۰ درصد مصرف آب در حوزه کشاورزی است

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان ایلام گفت: 90 درصد استفاده آب در حوزه کشاورزی است.

۹۰ درصد مصرف آب در حوزه کشاورزی است

علی پور احمد مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان ایلام صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: منابع و مصارف آبی در استان هم تراز نبوده، منابع آبی به دلیل خشکسالی در حال کاهش است، در حالی که مصارف در حال افزایش است.

وی افزود: دمای هوا و جمعیت در حال رشد نیز نیاز به مصرف آب را افزایش می‌دهد که برای عبور از این وضعیت راهی جز مدیریت مصرف وجود ندارد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان ایلام با تاکید بر این که صرفه جویی در مصرف آب شرب در اولویت است بیان کرد: حدود ۹۰ درصد مصرف آب در کشاورزی، ۶ درصد در حوزه صنعت و تنها چهار درصد در حوزه خانگی است اما اهمیت آن چهار درصد به واسطه لزوم تصفیه آب بسیار بیشتر است.

پور احمد گفت: مطالعات لازم در خصوص تامین آب مورد نیاز در سطح شهر ایلام انجام شده است و اطراف چاه های آب غرق شده و اجازه کشت در اطراف چاه ها داده نمی شود‌.

وی ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب استان ایلام به جای این که از ۷۰۰ میلی متر بر ثانیه برداشت کند این میزان به ۳۵۰ میلیمتر کاهش یافته و مابقی آب شرب از منابع آبی دیگر از قبیل چاه های آب و چشمه ها تامین شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان ایلام گفت: سال آبی گذشته و سال جاری بیش از ۲۱۳ میلی متر بارندگی در استان داشته ایم در حالی که سال قبل آن ۳۱۲ میلی متر بارندگی به ثبت رسیده است

پور احمد گفت: از سال جاری تا کنون به طور میانگین ۲۴ میلی متر بارندگی داشته ایم که این امر موجب شده که منابع آبی استان به شدت متأثر شود.

وی با بیان این که ۴۰ حلقه چاه آب در شهر ایلام داریم که می توان با کلر و تصفیه کردن وارد مدار کرد گفت: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده ظرفیت تصفیه آب در تصفیه خانه ایلام افزایش می یابد.

این مقام مسئول با بیان این که آب را نمی توان تولید کرد بلکه باید مصرف را بهینه کرد گفت: در حال حاضر ۳۰۰ لیتر بر ثانیه برای فضای سبز شهر ایلام استفاده می شود در حالی که می طلبد شهرداری از آب غیر شرب برای فضای سبز  استفاده کند.

پور احمد میزان کاهش بارش‌ها در سال آبی گذشته را ۳۲ درصد و نسبت به بلند مدت ۵۰ درصد بارندگی اعلام کرد و گفت: ۲ سال است آب کشاورزی از طریق سد ایلام تامین نمی‌شود این در حالی است که یکی از اهداف سد ایلام تامین آب کشاورزی بوده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول