اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تحرکات بیولوژیک آمریکا در گرماگرم درگیری روسیه و اوکراین

برخی منابع خبری آسیای مرکزی از ساخت یک آزمایشگاه بیولوژیک دیگر با سطح ایمنی BSL-4 در قزاقستان توسط آمریکا در گرماگرم درگیری روسیه و اوکراین خبر می‌دهند.

تحرکات بیولوژیک آمریکا در گرماگرم درگیری روسیه و اوکراین

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، سایت خبری- تحلیلی استانرادار در گزارشی با اشاره به اینکه در جریان درگیری نظامی روسیه و اوکراین، سلاح‌های بیولوژیک در آزمایشگاه‌های آمریکایی واقع در خاک اوکراین توسعه می‌یابد، افزود: ساخت یک مرکز مشابه دیگر با سطح ایمنی بیولوژیکی BSL-4 در قزاقستان ادامه دارد.

پیش از این، منبع خبری گزارش داده بود که این تاسیسات فوق سری در روستای گاواردیسک در استان ژامبیل قزاقستان ساخته می‌شود.

آنچه مشخص است، در فضایی کاملاً محرمانه در این‌باره از سوی برخی مقامات، تنها اظهارات اندکی رسمی منتشر می‌شود که اصل ماجرا را آشکار نمی‌کند. اگرچه رسانه‌های قزاق بارها خواستار شفافیت حداکثری در این زمینه شده‌اند ولی اخباری در این رابطه منتشر نمی‌شود.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرده هر چه حقایق بیشتری در مورد آنچه ارتش ایالات متحده در آزمایشگاه‌های خود در اوکراین انجام می‌دادند، فاش می‌شود؛ موضوع ساخت آزمایشگاه دیگری در قزاقستان جالب‌تر می‌شود.

شایان ذکر است که از زمانی که اولین آزمایشگاه بیولوژیکی آمریکایی در سال 2016 در آلماتی تاسیس شد، موارد ابتلا به سیاه زخم و سایر بیماری‌های حیوانی که باعث مرگ دسته جمعی آنها می‌شود، در این کشور بیشتر شده است.

همچنین اشکال غیرقابل درک و ناشناخته آنفولانزا در بین مردم و حتی یک اپیدمی مننژیت غیر معمول نیز شیوع پیدا کرده است.

نشریات قزاقستانی بارها در این باره نوشته‌اند. علاوه بر این، حداقل در مورد نتیجه کار این آزمایشگاه در زمان همه گیری ویروس کرونا، سؤالاتی وجود دارد که نتایج کار آنها چگونه بوده است ولی تنها جواب منتشر شده این است که وظیفه اصلی فعالیت این آزمایشگاه‌ها طبق اعلامیه رسمی، مقابله با گسترش عفونت‌های خطرناک است.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول