اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

مخالفت شهروندان قرقیزستان با ساخت آزمایشگاه بیولوژیکی قزاقستان در منطقه مرزی

شهروندان قرقیزستان از رئیس جمهور قزاقستان خواستند تا ساخت آزمایشگاه بیولوژیکی در مناطق مرزی با این کشور را متوقف کنند.

مخالفت شهروندان قرقیزستان با ساخت آزمایشگاه بیولوژیکی  قزاقستان در منطقه مرزی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، انجمن بین‌المللی کنترل تحقیقات بیولوژیکی و فعالان عمومی قرقیزستان از «قاسم جومارت توکایف»، رئیس جمهور قزاقستان درخواست کردند  تا ساخت آزمایشگاه زیستی سطح BSL-4 (بالاترین سطح خطر) در منطقه نزدیک مرزهای قرقیزستان را متوقف کند.

این فعالان در فراخوان خود خاطر نشان کردند که تا سال 2025، قرار است یک آزمایشگاه بیولوژیکی در منطقه «ژامبیل» قزاقستان ساخته شود و یک منطقه ذخیره سازی ویژه برای پاتوژن های خطرناک به ویژه "در برابر آن یا هیچ حفاظتی وجود ندارد یا مشروط است" سازماندهی شود.

در این درخواست تاکید شده است: در نتیجه تجمعات مکرر هزاران نفر از جامعه مدنی، قرقیزستان اولین کشوری بود که در فضای پس از شوروی از ساخت آزمایشگاه بیولوژیکی تحت کنترل کشورهای خارجی امتناع کرد.

مردم قرقیزستان خواستار شفافیت تحقیقات بیولوژیکی، باکتریولوژیکی، ویروس شناسی برای اهداف علمی و حذف کامل کارهای نظامی در سراسر جهان شدند.

همچنین در این در خواست آمده است که امکان بازدید از آزمایشگاه های بیولوژیکی قزاقستان به ویژه آزمایشگاه در حال ساخت در منطقه «ژامبیل» توسط کارشناسان و یا اطلاع رسانی به آژانس در مورد وظایف و تحقیقات برنامه ریزی شده آن را در نظر گرفته شود.

این درخواست رسمی جامعه مدنی و انجمن بین المللی کنترل تحقیقات بیولوژیکی به نمایندگان سفارت قزاقستان در بیشکک تحویل داده شد.

لازم به ذکر است که در قزاقستان، آزمایشگاه های بیولوژیکی ایالات متحده وجود دارد که برای سایر کشورها خطرناک است.

یکی از آزمایشگاه‌هایی که بالاترین سطح رازداری را دارد، BSL4، اخیراً در روستای «گواردیسکی»، ناحیه «کوردای»، منطقه ژامبیل تأسیس شده است، به این معنی که آزمایش‌هایی با خطرناک‌ترین سویه‌ها می‌تواند در آنجا انجام شود.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول