اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

انیمیشن «لوپتو» چگونه به اکران عمومی رسید؟

تهیه‌کننده انیمیشن «لوپتو» گفت: این انیمیشن تولید استودیوی انیمیشن فراسوی ابعاد در کرمان است. فعالیت تولید انیمیشن‌ را از اواسط دهه ۸۰ در شهر کرمان شروع کردیم و فعالیت‌مان از کانون فرهنگی - هنری مسجد بود.

انیمیشن «لوپتو» چگونه به اکران عمومی رسید؟

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، محمد حسین صادقی، تهیه‌کننده انیمیشن «لوپتو» روز گذشته در برنامه «سینماچی» رادیو جوان، در پاسخ به این سوال که عوامل تولید انیمیشن قبل از «لوپتو» مشغول چه کاری بودند، گفت: این انیمیشن تولید استودیوی انیمیشن فراسوی ابعاد در کرمان است. فعالیت تولید انیمیشن‌مان را از اواسط دهه ۸۰ در شهر کرمان شروع کردیم و فعالیتمان از کانون فرهنگی - هنری مسجد بود.

صادقی ادامه داد: در سال‌های گذشته پروژه‌های مختلفی را انجام دادیم که می‌توان به پروژه‌های کوتاه تلویزیونی «سربازان خفن بین‌الملل»، «انیمیشن بیشه» و ... اشاره کرد. حوزه اصلی فعالیتمان تولید انیمیشن برای مخاطبان کودک و نوجوان است. تولید انیمیشن «لوپتو» هم از سال ۱۳۹۵ شروع کردیم و تا اواسط سال ۱۳۹۸ طول کشید. البته قرار بود فیلم در سال ۱۳۹۹ اکران شود که به دلیل همه‌گیری کرونا و تعطیلی سینماها به تعویق افتاد و از ۱۱ آبان اکران شد. همچنین، سه‌شنبه گذشته هم افتتاحیه رسمی فیلم را در سینمای فلسطین داشتیم.

تهیه‌کننده انیمیشن «لوپتو» در پاسخ به این سوال که آیا از لحاظ سخت‌افزاری کمبودهایی برای تولید انیمیشن در ایران داریم، توضیح داد: اگر بخواهم  انیمیشن‌های تراز اول جهان مقایسه کنم، بین امکانات و تجهیزاتی که در استودیوهای درجه اول جهان وجود دارد با آنچه در استودیوی ما وجود دارد، فاصله هست. به عنوان مثال، رندرفارم‌ها بخش مهمی از تولیدات انیمیشن است. رندرفارم‌ها دستگاه‌های کامپیوتری قدرتمند هستند که خروجی انیمیشن را می‌گیرند.

وی افزود: برای تولید انیمیشنی که کیفیت قابل قبولی داشته باشد و در سینما اکران شود، به اندازه کافی امکاناتش را داریم. یک انیمیشن سینمایی تقریباً در همه جای دنیا تولیدش حدود دو تا سه سال طول می‌کشد. چون فرایند تولید انیمیشن نسبت به فیلم‌های سینمایی رئال یا زنده فرایند متفاوتی را طی می‌کند. بنابراین یک تیم بزرگ باید در بخش‌های پیش تولید، تولید و پس تولید پروژه کار کنند. بیشترین زمان را هم بخش تولید پروژه می‌برد.
 
صادقی با بیان اینکه ما تقریباً با ۵۰ نفر همکاری می‌کردیم تا این انیمیشن به سرانجام برسد، گفت: معمولاً تیم‌های تولید پروژه انیمیشن بزرگتر است. به عنوان مثال، در استودیوی پیکسار بیش از هزار نفر در یک پروژه سینمایی همکاری می‌کنند. از طرفی، در کرمان انیمیشن‌های سینمایی دیگری هم داشتیم که می‌توان به انیمیشن «بهشت شداد» اشاره کرد که در دهه ۸۰ تولید شد و انیمیشن دو بعدی بود یا انیمیشن «دنیای کیف‌ها» که جایزه بهترین انیمیشن را گرفت. ولی این دو اثر موفق به اکران عمومی نشدند. «لوپتو» اولین انیمیشن کرمانی است که به اکران عمومی رسید.

امیر رضا مافی، مدیر مرکز انیمیشن سوره درباره داستان شکل‌گیری انیمیشن «لوپتو» گفت: تولید «لوپتو» در دوره مدیریت مرکز انیمیشن آقای کاوه آغاز شد. بچه‌های کرمان با تیمی جوان و پر اراده دورهم جمع شدند و توانستند با فراز و فرودهای بسیار  «لوپتو» را تمام کنند. اما شرایط کرونا باعث شد که اکران فیلم به تعویق بیفتد. ما در سازمان سینمایی تصمیم گرفتیم به دلیل شرایط التهاب کنونی این اثر را اکران کنیم.

مافی ادامه داد: خداروشکر استقبال از این اثر بهتر از آن چیزی بود که ما پیش‌بینی می‌کردیم. تولید این انیمیشن تقریباً حدود دو سال و نیم تا سه سال طول کشید و بیش از یکسال هم آماده اکران بود.

مدیر مرکز انیمیشن سوره در پاسخ به این سوال که چرا مرکز انیمیشن سوره که متعلق به سازمان سینمایی حوزه هنری است، بیش از این انیمیشن تولید نمی‌کند، توضیح داد: این موضوع دو وجه دارد. یک وجه آن به تامین اعتبار برمی‌گردد. نکته جالب‌تر این است که یک فیلم سینمایی انیمیشن از یک فیلم سینمایی رئال در ایران ارزان‌تر است. نسبت انیمیشن در ایران به جهان نسبت یک به ۳۰ است.

وی توضیح داد: کسانی که بودجه‌های فرهنگی در اختیار دارند و اساساً حکمرانی فرهنگی در حوزه اقتصادی را به عهده دارند، اهمیت انیمیشن و تاثیر آن را در مصرف کودکان درک نکردند. کاری که ما در مرکز انیمیشن سوره می‌کنیم این است که امسال «لوپتو» را اکران خواهیم کرد و از امسال اگر اتفاقی نیفتد، برنامه‌ریزی می‌کنیم که سالی یک انیمیشن سینمایی را اکران کنیم. بنابراین تا سال ۱۴۰۵ این قول را می‌دهم که هرسال یک انیمیشن سینمایی را برای کودکان و نوجوانان ایرانی پخش کنیم. در مجموعه انیمیشن هم سریال‌های مختلفی را تولید می‌کنیم که از اواخر امسال روی آنتن تلویزیون خواهد آمد.

پایان پیام/ ت 30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول