اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

سهم 30 درصدی اتحادیه اروپا در تجارت خارجی قزاقستان

رئیس کمیسیون اروپا گفت: سهم این اتحادیه در تجارت خارجی قزاقستان حدود 30 درصد است.

سهم 30 درصدی اتحادیه اروپا در تجارت خارجی قزاقستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «علیخان اسماعیلوف» نخست وزیر قزاقستان و «اورسولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا در حاشیه بیست و هفتمین کنفرانس متعاهدین کنوانسیون تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد در شهر «شرم الشیخ» مصر «تفاهم‌نامه مشارکت استراتژیک در زمینه مواد خام پایدار، باتری‌ها و زنجیره ارزش هیدروژن سبز» امضا کردند.

نخست وزیر قزاقستان با اشاره به اهمیت این تفاهم‌نامه گفت: امضای این سند شرایط لازم برای ایجاد همکاری‌های مالی و فناوری بین قزاقستان و اتحادیه‌های صنعتی اتحادیه اروپا فراهم خواهد کرد. در مجموع کشور ما دارای تمامی فاکتورهای جذابیت لازم برای تجارت اروپایی و از جمله منابع متنوع انرژی و پتانسیل بالای ترانزیت و حمل و نقل است.

وی همچنین تاکید کرد که اتحادیه اروپا همچنان یکی از بزرگترین و مهم‌ترین شرکای تجاری قزاقستان است که حدود 30 درصد تجارت خارجی این کشور را به خود اختصاص داده است. در عین حال پتانسیل قابل توجهی برای افزایش همکاری‌ها در زمینه سرمایه گذاری و افزایش حجم تجارت متقابل وجود دارد.

رئیس کمیسیون اروپا نیز طی سخنانی خاطرنشان کرد که اتحادیه اروپا یکی از بزرگترین سرمایه گذاران در اقتصاد قزاقستان بوده و تفاهم‌نامه امضا شده موجب گسترش بیش از پیش این روابط خواهد شد.

فون در لاین گفت: در واقع ما در حال باز کردن فصل جدیدی در روابط گسترده خود هستیم. اتحادیه اروپا و قزاقستان در طول سال‌ها روابط اقتصادی قوی ایجاد کرده‌اند. ما با هم در جهت تقویت یکپارچگی زنجیره‌های تولید استراتژیک خود همکاری خواهیم کرد. این امر شامل استخراج عناصر خاکی کمیاب، تولید باتری‌ها و هیدروژن سبز خواهد بود.

به گفته وی، این زنجیره‌های تولید در حقیقت موتور تحولات «سبز» و دیجیتالی در سراسر جهان است.

رئیس کمیسیون اروپا تاکید کرد: برای مثال، ما می‌دانیم که باتری‌ها برای وسایل نقلیه الکتریکی یا ذخیره انرژی تجدیدپذیر چه قدر مهم هستند. بنابراین اکنون زمان مناسبی برای تقویت همکاری‌ها است.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول