اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

معاون وزیر جهاد کشاورزی: ایران رتبه سوم تولید انار در جهان است/ درآمد ۶ میلیارد دلاری بخش کشاورزی

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: جمهوری اسلامی ایران پس از هند و چین رتبه سوم تولید انار جهان را به خود اختصاص داده است

معاون وزیر جهاد کشاورزی: ایران رتبه سوم تولید انار در جهان است/ درآمد ۶ میلیارد دلاری بخش کشاورزی

به گزارش خبرگزاری فارس از ساوه، محمدمهدی برومندی امروز چهارشنبه در افتتاحیه جشنواره ملی انار در شهر ساوه اظهار کرد: در شرایط سخت اقتصادی و جنگی که سفره‌های مردم را هدف گرفته است، وزارت جهاد کشاورزی مسئول امنیت غذایی مردم است که در این قضیه به خوبی ایفای نقش کرده است.

وی با بیان اینکه اکنون علاوه بر تأمین نیاز داخل، بیش از ۶ میلیارد دلار ارزآوری از محل صادرات محصولات کشاورزی برای کشور داشته‌ایم افزود: از این میزان حدود ۳ میلیارد حاصل تلاش باغداران است که نشان از عزم بالای کشاورزان و باغداران عزیز در این حوزه است.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی از ساوه به‌عنوان یکی از قطب‌های مهم تولید در حوزه کشاورزی نام برد و ادامه داد: از سه میلیون تن محصول کشاورزی استان بالغ‌بر ۱ میلیون تن سهم ساوه است و ظرفیت‌های خوب کشاورزی و تولیدات انواع محصولات این منطقه را به یکی از قطب‌های کشور و استان در زمینه کشاورزی بدل کرده است.

برومندی در ادامه با اشاره به اینکه برنامه تحولی وزارت جهاد کشاورزی به مجلس تقدیم شده و حتماً باید اجرایی شود بیان کرد: در سفر رئیس‌جمهوری بالغ‌بر ۲۴۵ میلیارد تومان برای زیرساخت‌های حوزه باغبانی استان مرکزی نظیر توسعه باغات، سیستم آبیاری، توسعه گلخانه‌ها و ... اختصاص داده شده است که گام بلندی برای توسعه بخش کشاورزی استان خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری این‌گونه جشنواره‌ها نیز علاوه بر کمک به توسعه تولید‌ات کشاورزی، در معرفی دستاوردهای فرهنگی کمک‌حال خواهد بود.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در ادامه سطح زیر کشت انار در کشور را حدود ۹۰ هزار هکتار دانست و گفت: سهم ساوه از این میزان ۱۱ هزار هکتار است که مجموعاً در کشور یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تن انار تولید می‌شود که کمتر از ۲۰ درصد آن صادر و مابقی در داخل استفاده می‌شود.

برومندی مجموع انار تولیدی جهان را ۶.۵ میلیون تن دانست و با بیان اینکه ایران رتبه سوم در تولید این محصول در جهان را دارد یادآور شد: در حال حاضر هند قطب اول تولید انار و چین در جایگاه دوم است؛ در کشور نیز ساوه سهم ۱۵۰ هزار تنی در تولید این محصول را دارد که به‌عنوان قطب اول تولید انار محسوب می‌شود.

وی افزود: میانگین تولید انار در کشور ۱۵ تن در هر هکتار است که این میزان در ساوه به ۱۷ تن رسیده است که نشان می‌دهد در کشور ظرفیت افزایش متوسط تولید محصولات کشاورزی به ویژه انار وجود دارد.

به گفته وی برای توسعه بخش کشاورزی، ارزآوری و امنیت غذایی نیاز به برطرف کردن موانع موجود در بحث صادرات هستیم که امیدواریم در کمیسیون کشاورزی این موارد سریع‌تر مطرح و رفع شود.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول