اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

مشارکت فرهنگی اجتماعی شفتی‌ها در «شنبه‌های محیط‌زیستی»

مسؤولان شفت با مشارکت بومیان و اهالی محلات طرحی را در جهت حفظ محیط‌زیست و پاک‌سازی جاده‌ها و راه‌های شهرستان در پیش‌گرفته‌اند که در صورت تداوم و همراهی دیگر دستگاه‌های متولی می‌تواند این شهرستان را در داشتن راه‌ها و جاده‌های پاک کشور، زبان زد و الگو کند.

مشارکت فرهنگی اجتماعی شفتی‌ها در «شنبه‌های محیط‌زیستی»

به گزارش خبرگزاری فارس از شفت، «حفاظت از محیط‌زیست، حفاظت از زندگی است». این شعار یعنی همه ما در برابر زمین و جو آن مسئولیم و باید در حفظ و حراست از آن بکوشیم اما گاها مشاهده می‌شود در برخی مناطق این شعار خیلی جدی گرفته نشده و بعضاً در جهت آلوده سازی محیط‌زیست نیز عمل می‌شود.

جاده‌ها و حاشیه آن ازجمله مناظری هستند که چشم‌ها با آلودگی‌های زیست‌محیطی آن آشنا هستند؛ از ریختن نخاله و ضایعات ساختمانی تا پلاستیک و بطری‌های باقی‌مانده در طبیعت که همگی موجب تنش بصری در طبیعت و آسیب واردکردن به آن‌ها می‌شود.

 

گیلان با طبیعتی چشم‌نواز و بی‌نظیر در کشور، ازجمله مناطقی است که آلودگی‌های زیست‌محیطی آن بسیار به چشم می‌خورد و این آلودگی‌ها و ناجوانمردی‌ها علیه طبیعت در سطح جاده‌ها و راه‌های استان مشهود است.

 

ریختن نخاله و ضایعات ساختمانی در حاشیه راه از یک‌سو و پرت کردن زباله توسط سرنشینان خودروهای سواری از سوی دیگر به اطراف جاده‌ها یکی از عادات زشت و گاه خطرناک محسوب می‌شود که این فرهنگ غلط رفتاری علاوه بر آسیب به محیط‌زیست، یکی از عوامل اختلال در زاویه دید رانندگان دیگر و بروز تصادفات رانندگی هم می‌شود.

یکی از مهم‌ترین اقدامات برای پیشگیری از آلودگی‌های زیست‌محیطی در سطح جاده‌ها و راه‌های استان در پیش گرفتن برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی و دخالت دادن بومیان در حفظ و حراست از آن‌ها با پیشگامی متولیان و مسئولان این حوزه است.

 

اقدامی فرهنگی و اجتماعی برای پاک‌سازی راه‌ها و جاده‌ها که مسئولان اجرایی و مردم شهرستان شفت را به‌صورت خودجوش و هماهنگ گرد هم آورده و به «شنبه‌های محیط‌زیستی» معروف شده است.

 

توجه به محیط‌زیست و حفظ آن، امروزه به یکی از دغدغه‌های سرپرست فرمانداری شهرستان شفت تبدیل شده است. مهدی نقدی، سرپرست فرمانداری شهرستان شفت در جلسه کارگروه مدیریت پسماند این شهرستان از آغاز عملیات پاک‌سازی محیط‌زیست شهری و روستایی شفت با مشارکت مسؤولین و مردم خبر داده بود که این مهم هفته‌ها هست که در حال اجرای شدن است.

 

پاک‌سازی راه‌ها، جاده‌ها و معابر شهری که طی عملیات پاک‌سازی محیط‌زیست موجب تقویت روحیه همکاری بین دستگاه‌های اجرایی، نهادینه کردن فرهنگ حفاظت از محیط‌زیست و کنترل زباله گردی در جاده‌های شهرستان شده است.

با گذشت چند هفته از اجرای شنبه‌های محیط‌زیستی در شهرستان شفت، تاکنون چندین جاده و راه‌های چند روستا از شهرستان از وجود زباله‌ها پاک‌سازی شده است.

یاسر ریاضی، سرپرست اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان شفت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از جمع‌آوری و پاک‌سازی پسماند در شهر شفت، روستای ذولپیران و همچنین شادخال این شهرستان خبر داده است.

به گفته وی، شنبه‌های محیط‌زیستی و پاک در شهرستان شفت با همکاری و مشارکت تمامی نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی عضو کارگروه پسماند در شهرستان شفت اجرایی می‌شود.

آن‌طور که سرپرست اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان شفت گفته، در حاشیه اجرای طرح شنبه‌های محیط‌زیستی، در خصوص اهمیت تفکیک زباله از مبدأ و جداسازی زباله تر از خشک نیز مواردی به مشارکت‌کنندگان بازگو می‌شود.

 زیباسازی و پاک‌سازی حریم راه‌ها نیاز به فرهنگ‌سازی وسیع در سطح جامعه دارد و همه آحاد مردم باید نسبت به این مهم خود را مسئول بدانند و این فرهنگ‌سازی باید از سنین بسیار پایین‌تر در دستور کار قرار بگیرد، کاری که بازهم محیط‌زیست شهرستان شفت در اجرای آن پیشگام است؛ آموزش برنامه‌های زیست‌محیطی متنوع در روز کودک برای کودکان و نونهالان شفتی.

آنچه بیش‌ازپیش لازم و ضروری به نظر می‌رسد، همراهی دیگر دستگاه‌های اجرایی و متولی راه‌ها ازجمله مسؤولان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، بخشداری‌ها و تعاونی دهیاران و سمن‌های محیط‌زیستی است که انتظار می‌رود در حفظ محیط‌زیست بیشتر مشارکت کنند.

نکته قابل دیگر در اجرای طرح شنبه‌های محیط‌زیستی، تداوم این اقدام ضروری و به‌جا است که می‌تواند شفت را در کشور به شهرستانی عاری از زباله‌های جاده‌ای تبدیل کند.

نکته دیگر در اجرای طرح شنبه‌های محیط‌زیستی اینکه باید به زباله‌های جاده‌ای و راه‌های شهرستان به‌عنوان یک مزیت نگریسته شود چراکه امروزه زباله طلای کثیف و منبع درآمدی قابل‌توجه برای اداره شهرها و روستاها است.

انتهای پیام/۳۳۸۹

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول