اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

زیستگاه‌های گیلان مأمن امن برای پرندگان مهاجر/ سلاح‌های شکاری که پیوسته کشف و ضبط می‌شوند

اقدامات عملی محیط‌بانان سازمان حفاظت محیط‌زیست گیلان نشان از برخورد جدی آن‌ها با متخلفان و سودجویان می‌دهد و این مهم موجب شده تا زیستگاه‌های گیلان برای پرندگان مهاجر، امن شود.

زیستگاه‌های گیلان مأمن امن برای پرندگان مهاجر/ سلاح‌های شکاری که پیوسته کشف و ضبط می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حمیدرضا دنیادیده- گیلان دارای پتانسیل‌های ملی و جهانی است و پرندگان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های حیات‌وحش در آن هستند. بنابر اعلام سازمان حفاظت از محیط‌زیست، ۵۵۹ گونه پرنده در ایران داریم که ۶۳ درصد از پرندگان کشور در گیلان مشاهده می‌شوند.

هم‌زمان با سرد شدن هوا و محدودیت منابع غذایی، مهاجرت پرندگان از عرض‌های شمالی کره زمین شامل مناطق سردسیر سیبری و اروپای شرقی و غربی به تالاب‌های گیلان از اواخر شهریورماه آغاز می‌شود و این پرندگان تا نیمه یا اواخر فروردین‌ماه متناسب با درجه دمای هوا در تالاب‌های استان می‌مانند و از منابع غذایی آن تغذیه می‌کنند.

 

تالاب‌ها و آبگیرهای گیلان سالانه میزبان هزاران پرنده مهاجر شامل انواع مرغابی سانان، قو، غاز، پرستوهای دریایی و چنگرها و سایر پرندگان از ۸۱ گونه مختلف است.

بنابر سیاست‌های وضع‌شده در سازمان حفاظت از محیط‌زیست، پرندگان مهاجر شبانه‌روز مورد پایش و حفاظت نیروهای محیط‌زیست قرار دارند و با شکارچیان غیرمجاز به‌طورجدی برخورد می‌شود.

طی روزهای اخیر نیز با هوشیاری محیط‌بانان سازمان حفاظت از محیط‌زیست در گیلان، اقدامات خوبی در برخورد با متخلفان و شکارچیان سود جود انجام‌شده که این عزم جدی نیازمند استمرار است.

در همین راستا احسان باقری پور، سرپرست اداره پارک ملی خشکی دریایی بوجاق طی خبری اعلام کرد: مأمورین یگان حفاظت پارک ملی خشکی دریایی بوجاق در پی یک مأموریت دقیق و از پیش برنامه‌ریزی‌شده اقدام به کشف و ضبط سه قبضه اسلحه شکاری مجاز و غیرمجاز در حاشیه مرز پارک ملی کردند که این اقدام در راستای پیشگیری از ورود شکارچیان به منطقه بوده است.

 

پارک‌های ملی جزو مناطق حفاظتی چهارگانه سازمان حفاظت محیط‌زیست و دارای بالاترین سطح حفاظتی هستند و پارک ملی خشکی دریایی بوجاق با توجه به تالابی بودن بخشی از مساحت آن، مأمن و پناهگاهی امن جهت زمستان گذرانی پرندگان مهاجر است.

 

بنابر گفته سرپرست اداره پارک ملی خشکی دریایی بوجاق، در فصل مهاجرت جمعیتی بالغ‌بر ۲۳۴ گونه پرنده از ۴۹ تیره مختلف به این پارک ملی مهاجرت می‌کنند و در حال حاضر ۱۲ گونه از این جانداران در معرض انقراض قرار دارند.

مصطفی فلاح مجاور، رئیس اداره حفاظت از محیط‌زیست فومن نیز در خبری اعلام کرد که در اقدام پایشی مشترک، مأموران یگان حفاظت محیط‌زیست شهرستان‌های فومن و شفت موفق به کشف و ضبط سه قبضه اسلحه شکاری شدند.

به گفته وی، این گشت‌ها به‌منظور جلوگیری از هرگونه شکار و صید پرندگان و اقدامی مشترک در پایش زیستگاه‌ها و آب‌بندان های شهرستان‌های فومن و شفت انجام می‌شود.

یکی از مهم‌ترین منطقه‌های زیستگاهی برای پرندگان آبزی مهاجر، دریای خزر، تالاب‌ها و آبگیرهای موجود است که هرساله در این مناطق بیش از ۱۰ تا ۱۲ میلیون پرنده در مسیر پروازشان از غرب سیبری به این منطقه مهاجرت می‌کنند و حفاظت از آن‌ها با توجه به روبه انقراض بودن تعدادی از گونه‌ها بسیار حساس و حیاتی است.

انتهای پیام/۳۳۸۹

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول