اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

اصفهان پیشتاز اجرای طرح الگوی کشت در کشور/ خداحافظی با گیاهان آب‌بر

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: استان اصفهان اولین استانی است که در بحث الگوی کشت تحقیقات کرده است و این طرح برای کل شهرستان‌های شمال، جنوب، شرق و غرب استان و برای اراضی دیم و آبی و باغات حتی در دهستان‌ها تعریف شده است.

اصفهان پیشتاز اجرای طرح الگوی کشت در کشور/ خداحافظی با گیاهان آب‌بر

اصغر رستمی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان اینکه استان اصفهان اولین استانی است که در بحث الگوی کشت تحقیقات کرده است، اظهار کرد: طرح الگوی کشت برای کل شهرستان‌های شمال، جنوب، شرق و غرب استان و برای اراضی دیم و آبی و باغات حتی در دهستان‌ها تعریف شده و اگر تأمین آب به اندازه کافی و در زمان مناسب انجام نشود، این طرح در هر منطقه‌ای باشد با مشکل روبرو می‌شود.

وی افزود: الگوی کشت رایج منطقه متناسب با میزان آب در اختیار و با هدف حذف گیاهان پر آب‌بر و جایگزینی با گیاهان کم‌آب‌بر در نظر گرفته می‌شود تا با افزایش بهره‌وری از منابع آب بتوانیم تولید پایدارتر را حفظ کنیم.

رستمی با اشاره به الگوی کشت مناسب در مناطق کویری گفت: غلات و گلرنگ در اولویت هستند و کاشت پنبه که از گذشته در مناطق شرق رایج بوده، در الگوی کشت پیشنهاد شده و کشت‌های کم‌آب بر و کشت‌های در فضای گلخانه‌ای در نظر گرفته شده و به طور کلی حذف گیاهان پر‌آب‌بر و جایگزینی گیاهان کم‌آب‌بر که با شرایط خاکی و گرمای منطقه سازگار هستند، توصیه شده است.

 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اهمیت کشت در گلخانه بیان کرد: در استان اصفهان ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار به کشت گلخانه‌ای اختصاص دارد که در صورت ارائه تسهیلات این میزان افزایش پیدا می‌کند.

 وی ادامه داد: با توسعه کشت گلخانه‌ای محصولات مباحث سرت (جداسازی محصولات کشاورزی براساس سایز) و بسته‌بندی و صنایع تبدیلی را می‌توان فراهم کرد.

رستمی با بیان اینکه در جایی توسعه کشت گلخانه‌ای را اجرا می‌کنیم که آب مطمئن و پایدار و با کیفیت باشد، افزود: بیشترین سطح کشت گلخانه‌ای در شهرستان‌های تیران و کرون، دهاقان، شهرضا، اصفهان، خمینی‌شهر، فلاورجان و شاهین‌شهر است.

  معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه ۱۵ هزار هکتار انواع محصولات کم آب‌بر جایگزین محصولات پر آب بر شده، تصریح کرد: سورگوم علوفه‌ای و دانه‌ای و ارزن علوفه‌ای و دانه‌ای تأمین کننده قسمتی از علوفه دامی استان شده است.

 وی با بیان اینکه در راستای طرح الگوی کشت بیش از ۱۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی، زراعی و باغی به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده‌اند، بیان کرد: توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، گیاهان دارویی، حبوبات، جایگزینی گیاهان کم‌آب بر با پر آب‌بر، اصلاح روش‌های نوین آبیاری و جایگزینی با آبیاری‌های سنتی در راستای بهره‌وری بهتر از آب در اجرای طرح الگوی کشت توصیه شده است.

 رستمی خاطرنشان کرد: کاهش شدید سطح کشت گیاهان پر‌آب‌بر، حفظ باغات درجه یک در همه شهرستان‌ها و اصلاح باغات درجه ۲ و حذف باغات درجه ۳ بدون بازده اقتصادی و جایگزینی آن با ارقام باغی با نیاز آبی کم و مناسب مانند پسته‌کاری و کشت انار در شرق اصفهان، استفاده از ارقام میان‌رس و زودرس از اهداف الگوی کشت بوده است.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ع/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول