اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

افزایش بیش از ۷۰ درصدی رضایت خانواده‌ها برای اهدای عضو

مسوول واحد فراهم‌ آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در نیمه نخست پارسال ۶۶ مورد مرگ مغزی منجر به پیوند شده که این رقم در نیمه امسال با رشد ۱۰ درصدی به ۷۰ مورد رسیده است.

افزایش بیش از ۷۰ درصدی رضایت خانواده‌ها برای اهدای عضو

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، مسوول واحد فراهم‌ آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: در نیمه نخست پارسال ۶۶ مورد مرگ مغزی منجر به پیوند شده که این رقم در نیمه امسال با رشد ۱۰ درصدی به ۷۰ مورد رسیده است.

ابراهیم خالقی افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۷۸ مورد مرگ مغزی منجر به پیوند ثبت شده، ۳۱۸ عضو و بافت به بیماران نیازمند عضو اهدا و پیوند زده شده که بیشترین پیوند عضو مربوط به کلیه با ۴۴ مورد و بیشترین بافت پیوندی مربوط به بافت قرنیه با ۱۲۳ مورد بوده است.

وی با بیان اینکه از این تعداد اهدای عضو، ۴۰ مورد پیوند کبد، ۸۲ مورد پوست، پنج مورد قلب، ۲ مورد پیوند همزمان کلیه و پانکراس، یک مورد پیوند پانکراس، اهدا و پیوند شده است، افزود: همچنین از این تعداد اهدای عضو، ۲۱ عضو شامل ۲ کلیه و ۱۸ کبد و یک مورد قلب به مراکز پیوند عضو در تهران و شیراز ارسال شده است.

افزایش بیش از ۷۰ درصدی رضایت خانواده‌ها برای اهدای عضو

مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: رضایت خانواده بیماران مرگ مغزی مهمترین شرط در اهدای عضو این افراد است که در دهه ۸۰ میزان رضایت خانواده‌ها کمتر از ۳۰ درصد بود اما اکنون این عدد به بیش از ۷۰ درصد رسیده است و برای درصد باقی مانده باید فرهنگسازی صورت گیرد.

خالقی افزود: در ابتدا خانواده‌های بیماران مرگ مغزی با این تصور نادرست، که ممکن است بیمار مرگ مغزی به زندگی بازگردد از اهدای عضو عزیزان خود امتناع می‌کردند که با اطلاع رسانی و آگاه سازی از طریق رسانه‌ها، اکنون اهدای عضو به یک شاخص و نماد ایثار تبدیل شده است.

وی ادامه داد: مردم ما روحیه نیکوکاری بالایی دارند که تنها باید از طریق رسانه‌ها فرهنگ‌سازی بیشتری صورت گیرد تا آنها مجاب شوند که مرگ مغزی معادل مرگ است و با اهدای عضو بیماران مرگ مغزی، می توان زندگی عاری از بیماری و درد و رنج را به چشم به راهان و نیازمندان عضو پیوندی اهدا کرد.

نام نویسی بیش از ۱۰۰ هزار نفر داوطلب اهدای عضو

مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تا کنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر در سامانه دانشگاه علوم پزشکی مشهد، رضایت خود را برای اهدای عضو اعلام کرده‌اند، افزود: علاقه مندان می‌توانند از طریق نشانی http://hospital.mums.ac.ir برای دریافت کارت اهدای عضو اقدام نمایند.

خالقی افزود: امسال ۷۸ بیمار مرگ مغزی اهداگر عضو داشته ایم که بیش از ۹۰ درصد آنها دارای کارت اهدای عضو بوده و یا در زمان حیات خود به صورت شفاهی رضایت خود را برای اهدای عضو به خانواده هایشان اعلام کرده بودند و بقیه موارد تنها با رضایت والدین صورت گرفته است.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول