اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

هنرپیشه «دیو و دلبر» درگذشت/ لنزبری رکورددار جوایز امی با 75 سال فعالیت بازیگری!

آنجلا لنزبری که 75 سال بر پرده بزرگ، تئاتر موزیکال و تلویزیون بازی کرد، در 96 سالگی درگذشت.

هنرپیشه «دیو و دلبر» درگذشت/ لنزبری رکورددار جوایز امی با 75 سال فعالیت بازیگری!

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس به نقل از ورایتی، آنجلا لنزبری که ۷۵ سال بر پرده بزرگ، تئاتر موزیکال و تلویزیون بازی کرد، در ۹۶ سالگی درگذشت.

خانواده‌اش در بیانیه‌ای اعلام کردند که آنجلا لنزبری، روز سه‌شنبه در خانه‌اش در لس‌آنجلس درگذشت. پنج روز دیگر تولد ۹۷ سالگی‌اش بود.

او که نامزد ۳ جایزه «اسکار»، برنده ۷ جایزه تئاتر «تونی» شد و ۱۲ جایزه تلویزیونی «امی» برای بازی در فیلم «قتل، او نوشت» رکورد پرافتخارترین بازیگر زن امی را در اختیار دارد.

لنزبری به همان اندازه که در فیلم و صحنه افتخار داشت، بیشترین محبوبیت خود را در صفحه نمایش کوچک یعنی تلویزیون به دست آورد. در سال ۱۹۸۴ او نقشی را ایفا کرد که در ابتدا به ژان استاپلتون پیشنهاد شده بود: جسیکا فلچر رمان‌نویس، معمایی جنایت‌آمیز در سریال «قتل، او نوشت» شبکه سی‌بی‌اس. این برنامه یکشنبه شب‌ها تبدیل به یک قرار تلویزیونی برای طرفدارانش شد و به مدت ۱۲ فصل پخش شد.

این بازیگر چهار جایزه گلدن گلوب را برای نقش خود در این فیلم به دست آورد. بین سال‌های ۱۹۹۷ و ۲۰۰۳، او این نقش را در چهار فیلم تلویزیونی بازی کرد.

لنزبری که در دوران نوجوانی توسط جان ون دروتن، نمایشنامه‌نویس و فیلمنامه‌نویس کشف شد، در فیلم جورج کیوکور در سال ۱۹۴۴ با عنوان «نور گاز» در نقش خدمتکار کاکنی مکر در کنار چارلز بویر و اینگرید برگمن  نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای اولین نقش خود شد.

او با سومین فیلم خود، «تصویر دوریان گری»(۱۹۴۵) به عنوان یک بازیگر مکمل، نامزد اسکار شد، که برای آن جایزه دوم بازیگر نقش مکمل زن را با بازی سیبیل وین، مجری شوربخت سالن موسیقی در اقتباس از داستان ترسناک اسکار وایلد به دست آورد.

لنزبری با MGM قراردادی منعقد کرد و در فیلم‌های برجسته‌ای مانند «تا زمانیکه ابرها کنار بروند» (۱۹۴۶)، «وضعیت اتحادیه» (۱۹۴۸) و «سه تفنگدار» (۱۹۴۸) ظاهر شد. او در درام‌های دهه ۵۰ مانند «تابستان طولانی و داغ» (۱۹۵۸) و «تاریکی بالای پله‌ها» حضوری به یاد ماندنی داشت.

در سال 1991، لنزبری برای کار در دیزنی بازگشت. بازی او در فیلم فانتزی موزیکال استودیو «دسته‌های تخت و جارو» (1971) برای او جایزه گلدن گلوب را به عنوان بهترین بازیگر زن کمدی یا موزیکال به ارمغان آورد. او در انیمیشن «دیو و دلبر»» نقش صداپیشگی را بر عهده گرفت و نامزد جایزه گرمی موسیقی در بخش بهترین آلبوم سال شد.

خانم لنزبری در طول 75 سال فعالیت بازیگری با مهم‌ترین کارگردانان و هنرپیشه‌های هالیوود کار کرد و یکی از پرافتخارترین جایزه‌بگیران در عصر طلایی سینما محسوب می‌شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول