اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

بیانیه وزارت خارجه تاجیکستان در مورد تنش مرزی با قرقیزستان

وزارت خارجه تاجیکستان، قرقیزستان را به حمله مسلحانه، قتل و کشتار نظامیان و ساکنان غیرنظامی، تشدید تنش در مناطق مرزی و همچنین تلاش برای معرفی «دوشنبه» به عنوان کشور «متجاوز» از طریق انتشار اطلاعات کذب، متهم کرد.

بیانیه وزارت خارجه تاجیکستان در مورد تنش مرزی با قرقیزستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، وزارت خارجه تاجیکستان بیانیه‌ای را در مورد وضعیت در مرز با قرقیزستان منتشر و طرف قرقیزی را به تلاش برای معرفی دوشنبه به عنوان یک کشور متجاوز، متهم کرد.

تاجیکستان با انتشار بیانیه‌ای قرقیزستان را به حمله  بی‌دلیل به چندین شهرک‌ مرزی و قتل و کشتار تعداد زیادی از مردم غیرنظامی، از جمله زنان سالخورده و کودکان، متهم کرده است.

بنابر این بیانیه، طرف قرقیزی علاوه بر این، در روزهای اخیر، با هدف ایجاد تصویر «متجاوز» در سیمای همسایه خود، بدون پرهیز از دروغ و کنایه‌های آشکار به کمپین اطلاع‌رسانی علیه تاجیکستان ادامه و از این طریق تنش در منطقه مرزی را تشدید می‌کند.

نهاد دیپلماتیک تاجیکستان همچنین خاطرنشان کرده است که مورخ 17 سپتامبر «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان در پیام خود به مردم کشورش از واژه «دشمن» در رابطه با تاجیکستان استفاده کرده که با روحیه دوستی و حسن همجواری مطابقت ندارد.

در بیانیه وزارت خارجه تاجیکستان آمده است: نیروهای مرزبانی کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان با حمایت سایر واحدهای نیروهای مسلح آن کشور در ساعت 7:15 دقیقه روز 14 سپتامبر، بدون هیچ دلیلی اقدام به تجاوز مسلحانه به نیروهای مسلح تاجیکستان کردند. در نتیجه این اقدامات از جمله گلوله باران مواضع پاسگاه «کخ» نیروهای مرزبانی کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان با استفاده از خمپاره، مسلسل و سایر سلاح‌های سبک، 2 سرباز نیروهای مسلح تاجیکستان کشته شدند.

همزمان با این اقدامات تحریک آمیز، طرف قرقیزی اقدام به انتقال نیروهای اضافی و تجیهزات سنگین به مناطق مرزی کرد.

در همان روز، حدود ساعت 14:10 بعد از ظهر، پس از اعلام  رژیم آتش بس نظامیان قرقیزستان با استفاده از سلاح‌های گروهی به شهرک‌های «لنگر» و «سر بازار» تاجیکستان حمله کردند. همچنین در جریان گلوله باران ساختمان دبیرستان شماره 47 روستای «چارکوه» دانش‌آموزان و معلمان این موسسه آموزشی آسیب دیدند.

علیرغم توافق در مورد تنش‌زدایی و خروج نیروهای اضافی، 16 سپتامبر در ساعت 04:50، نظامیان قرقیزستان با استفاده از سلاح‌های سنگین شروع به گلوله باران پاسگاه مرزی «دوشنبه» کردند. سپس نظامیان قرقیز با استفاده از تجیهزات نظامی به شهرک‌های «خارجه اعلا»، «قم‌مزار»، «سرخ»، «سامانیان»، «کل‌کند» شهر «اسفره»، «خیستورز» و «آوچی قلعچه» منطقه «باباجان غفوراف» استان سغد تاجیکستان حمله مسلحانه کردند. به ویژه مناطق مسکونی روستای «چارکوه» شهر اسفره تاجیکستان مورد گلوله باران گسترده خودروهای رزمی پیاده نظام و نفربرهای زرهی قرقیزستان، قرار گرفتند.

حدود ساعت 06:30 دقیقه همان روز، نظامیان نیروهای ویژه قرقیزستان با حمله به خاک روستای «باغداری» روستای «چل‌غاضی» شهر اسفره، 16 خانه ساکنان محلی را غارت کردند و آتش زدند و  با ورود به خانه زنی سالخورده وی را به قتل رساندند.

تاسیسات زیرساختی غیرنظامی تاجیکستان مورد حملات هدفمند نظامیان قرقیزستان قرار گرفتند. از جمله خط برق «شورآب» آسیب دید، پل روستای «چارقشلاق» مورد حمله قرار گرفت، خانه‌های ساکنان محلی و سازه‌های کمکی در شهرک‌های «باغستان» و «لکان» شهر اسفره سوزانده شدند. همچنین 5 نفر از اعضا یک خانواده شامل یک دختر 6 ساله، یک پسر 5 ساله و یک زن باردار بر اثر گلوله نظامیان قرقیز در روستای «چارکوه» کشته شدند.

از ساعت 07:30 دقیقه، طرف قرقیزستان در سراسر خط مرزی با تاجیکستان تیراندازی کرد. حملات گسترده با استفاده از سلاح‌های سنگین در روستای «مدنیان» منطقه «جبار رسول اف» ثبت شده است. در این سمت، نیروهای مسلح قرقیزستان از 20 واحد خودروی زرهی سنگین استفاده کردند که از قبل برای تهاجم مسلحانه به  قلمرو تاجیکستان، در خط مرز مستقر شده بودند. ساختمان مدرسه روستای «باغستان» شهر اسفره مورد گلوله باران قرار گرفت. با آتش 8 دستگاه تانک و 2 نفربر زرهی 8 خانه ساکنان محلی در روستای «باغستان» شهر اسفره تخریب و سوختند. همزمان خانه‌ای غیرنظامیان در روستای «سامانیان» مورد گلوله باران شدید از سوی وسیله نقلیه شناسایی/گشتی رزمی نیروهای مسلح قرقیزستان قرار گرفت.

به علاوه در حدود ساعت 07:35 مورخ 16.09.2022 بر اثر اصابت خمپاره از طرف قرقیزستان به شهرک «خیستوزر» منطقه «باباجان غفوراف» دو زن 74 و 60 ساله کشته و همچنین 5 نفر از اعضا خانواده آنها از جمله تعدادی از خردسالان مجروح شدند.

علیرغم تلاش‌های مکرر طرف تاجیکستان برای دستیابی به آتش بس و از سرگیری مذاکرات صلح، طرف قرقیزستان به گلوله باران شهرک‌های شهراسفره و همچنین قلمرو مناطق «باباجان غفوراف» و «جبار رسول‌اف» ادامه داد.

در تاریخ 16 سپتامبر، حدود ساعت 19:10، پس از اعلام آتش بس، نظامیان قرقیزستان مجددا به سمت دبیرستان شماره 225 روستای «چارکوه» شهر اسفره تیراندازی کردند که در نتیجه خسارات مادی قابل توجهی به آن وارد شد. همچنین در جریان گلوله باران نظامیان قرقیز ساختمان دبیرستان شماره 64 روستای مذکور به طور کامل در آتش سوخت.

بر خلاف اصول پذیرفته شده انسانی و با نقض هنجارهای حقوق بشردوستانه بین المللی، نظامیان قرقیزستان از خودروهای زرهی به سمت آمبولانسی در روستای «چارقشلاق» روستای «زمرد» شهر اسفره که در حال انتقال غیرنظامیان مجروح بود، شلیک کردند. در نتیجه این حمله 5 نفر از اعضا یک خانواده از جمله 2 کودک، امدادگر آمبولانس و راننده آن کشته شدند.

علاوه بر خودروهای زرهی سنگین، پس از امضا پروتکل شماره 41 مبتنی بر اعلام آتش پس از ساعت 16:00 همان روز بین «سیمومین یتیم اف» و «قمچی‌بیک تاشی‌اف» روسای نهادهای امنیتی دو کشور (از 16 سپتامبر)، طرف قرقیزی در این حمله از بالگردهای جنگی و هواپیماهای بدون سرنشین استفاه کرد. در نتیجه، حملات پهپادی قرقیزستان به ساختمان مدرسه شماره 8 منطقه «آوچی قلعچه» منطقه «باباجان غفوراف» 6 غیرنظامی و در نتیجه حمله  هواپیماهای بدون سرنشین قرقیز به مسجد همان روستا 12 نفر کشته و بیش از 20 ساکن محلی از جمله کودک 7 ساله مجروح شدند.

نظامیان قرقیزستان در ادامه اقدامات تحریک آمیز و تجاوزکارانه خود به تاجیکستان در بامداد 17 سپتامبر بار دیگر رژیم آتش بس را نقض کرده و روستای «چارکوه» و بخشی از بزرگراه «چارقشلاق» شهر اسفره را گلوله باران کردند.

در ساعت 11:10 دقیقه، سربازان یگان نظامی 707 وزارت کشور قرقیزستان با استفاده از تمام انواع سلاح به سمت پاسگاه مرزی «دوشنبه» یگان مرزی اسفره تیراندازی کردند. روستای «سامانیان» جماعت «چارکوه» شهر اسفره از سوی نیروهای یگان ویژه قرقیزستان مورد گلوله باران قرار گرفتند.

ساعت 11:50 دقیقه، نظامیان قرقیز همچنین با استفاده از سیستم‌های موشک پرتاب چندگانه  به سمت روستای «تاجوران» منطقه «لخش» تاجیکستان شلیک کردند. در نتیجه این حمله چندین غیرنظامی از جمله زنان و کودکان زخمی و 3 ساختمان مسکونی تخریب شد.

لازم به تاکید است که در این منطقه هیچ مورد درگیری ثبت نشده بود و تمرکز نیروها و ابزارهای طرف قرقیزستان در این منطقه با در نظر گرفتن پیچیدگی زمین به بیش از یک هفته زمان نیاز دارد. در طول روز، نظامیان قرقیزستان 3 بار با استفاده از سیستم‌های موشک پرتاب چندگانه به شهرک‌های منطقه مرزی لخش شلیک کردند. مدرسه شماره 15 روستای «تاجوران» مورد حمله قرقیزها قرار گرفت که در نتیجه آن 3 دانش آموز زخمی شدند.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول